InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zomertijd, barbecuetijd: Bak ze niet te bruin!

Zomertijd, barbecuetijd: Bak ze niet te bruin!

Bij mooi weer duikt plots die drang op om buiten in de tuin te eten. Gezellig met vrienden of familie rond de terrastafel. Glaasje wit of rosé en ... waarom geen barbecue? Niets is zo smakelijk als een stevig stuk gegrild vlees of een zalmmoot in papillote. Vooraleer u echter ongedwongen van een heerlijke barbecue kunt genieten, moeten de nodige voorbereidingen worden getroffen.

Meesterkoks

We weten het, de barbecue trekt heel wat belangstellende koks aan. Zelfs wie anders geen hand uitsteekt in de keuken, vindt zich al snel een meesterkok aan de barbecue. Vele helpende handen maken licht werk, maar voor de veiligheid duidt u best één verantwoordelijke aan. De anderen blijven best uit de buurt inclusief de kinderen.

Het aansteken van de barbecue wil nog wel eens vroor wat gemopper zorgen. Wees echter geduldig- en gebruik nooit snelle vloeibare aanmaakmiddelen want dat kan levensgevaarlijk rijn. Het gebruik van een blaasbalg kan helpen om het vuur aan te wakkeren. Vroeg begonnen is half gewonnen. Steek de barbecue op tijd aan want een houtskoolbarbecue moet zeker 45 minuten voorbranden. Als de vlammen gedoofd zijn zullen de briketten of de houtskool steeds verder grijs verkleuren en warmer worden. De barbecue is nu klaar om te beginnen met het garen van uw producten. Laat nu die lamskoteletjes, spare-ribs, haringen, satés, barbecueworsten, zalm en gamba's maar komen!

Regelmatig omdraaien

Barbecue is een secure aangelegenheid. Eens het vlees of de vis op de gril ligt, moet je er even bij blijven. Draai de steak, de koteletjes, de vis of de worst geregeld om opdat ze aan alle kanten gelijkmatig zouden bakken. Op die manier vermijdt u zwartgeblakerde vleeslappen. Bestrijk vlees met olie, dan blijft het sappiger. Gebruik een tang om uw producten om te keren. Een vork prikt uw vlees stuk waardoor het veel van zijn sappigheid verliest. Bij vis kunt u ook een barbecueklem gebruiken. De porties zitten dan veilig ingeklemd en kunnen niet breken of openscheuren.

Kruiden op het barbecuevuur gooien is pure verkwisting. Het vlees of de vis kruiden doe je best na het bakken omdat vele kruiden niet tegen deze hoge temperaturen kunnen. Ze worden daarentegen bitter.

Bak ze (niet te) bruin

Smeer het rooster lichtjes in met vet of olie zodat de producten minder gauw gaan kleven. Als dat toch gebeurt, blijf je er best af tot het weer vanzelf loskomt. Soms is aluminiumfolie aan te bevelen, bijvoorbeeld bij gemarineerde producten of vis. Ze verbranden dan niet en de marinade lekt niet op de kolen waardoor u geen last heeft van rook. Vaak is langzaam garen beter dan snel midden in het hoogste vuur. Let wel op dar uw producten gaar zijn! Zeker kip moet lang genoeg bakken. Alleen runds-. lams- en kalfsvlees mogen nog rood zijn van binnen. Vaak ziet vlees er van buiten al gaar uit, maar dat is van binnen dan nog rauw. Daarom is het handig om bijvoorbeeld kippenpoten, worsijes en spare-ribs even voor te koken. Bijkomend voordeel is dat het vlees minder lang op de barbecue hoeft te liggen. Bovendien kan u dan sneller aan de maaltijd beginnen. Smakelijk eten!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Lifestyle Vlaanderen

Reageer op het artikel "Zomertijd, barbecuetijd: Bak ze niet te bruin!"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 13-06-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!