InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Baby's eerste hapje

Baby's eerste hapje

Baby's eerste hapje Zodra je kind kan en mag gaan eten zijn er tal van variatie's mogelijk. Je kunt zelf heerlijke en makkelijke hapjes voor je kind klaarmaken. In dit artikel lees je wat je kunt maken en hoe. Je kind zal smullen!

Klaar voor meer!

Vanaf 6 maanden kun je je kind gaan bijvoeden. Dit is ook het advies van het consultatiebureau. Je kunt dan naast de melk- of borstvoeding beginnen met een fruit- of groentehapje. Eerst was het advies om te beginnen met bijvoeden vanaf 4 maanden. Dit is verhoogd naar 6 maanden i.v.m. de ontwikkeling van de darmen. Maar per kind kan het ook verschillen. Het ene kind is eerder toe aan bijvoeding dan een ander. Het beste is als je bijvoeding wilt gaan geven, dit even overlegt met het consultatiebureau.

Als je begint met bijvoeden dan kun je het beste beginnen met 1 smaak. Mocht je kind dan een allergie hebben, of iets niet lekker vinden dan hoef je niet te raden waar aan het ligt. Als je kind na een paar dagen gewend is aan de smaak dan kun je een nieuwe proberen. In het begin zal je kind niet veel eten, maar dit wordt geleidelijker meer.

Je kunt natuurlijk in de winkel een potje voeding kopen, maar zelf maken is net zo leuk en makkelijk. Nog enkele voordelen van zelf maken zijn:
  • voordelig
  • meer variatie
  • het is heerlijk om je kind te zien smullen van je zelfgemaakte creatie!

Wat heb je nodig?

Als je begint het je het volgende nodig:
  • staafmixer
  • maatbeker van glas
  • snijplank
  • mes
  • pan
  • vers fruit of groente

Bananenhapje

Hiervoor heb je 2 rijpe bananen nodig. Rijpe bananen zijn beter omdat deze minder bitter smaken. Dit is voldoende voor 1 portie.
Pel de bananen er zorg ervoor dat de slierten verwijderd zijn, deze zijn bitter. Snij de banaan in stukjes en doe ze in de maatbeker. Pureer de banaan met de staafmixer totdat er geen stukjes meer zijn. Doe de banaan in een bordje en smullen maar!
Je kunt als je overhebt het hapje invriezen, dit dien je direct te doen. In de vriezer is het 2 maanden houdbaar. Zorg ervoor als je een hapje invriest dat je op het bakje of zakje vermeld wanneer je het invriest en wat erin zit.

Perenhapje

Hiervoor het je 2 handperen nodig. De peren smaken het lekkerst als ze zachter zijn. Dit is voldoende voor 1 portie.
Schil de peren en verwijder het klokhuis. Snij de peer in kleinere stukjes en doe ze in de maatbeker. Pureer de peer fijn totdat er geen stukjes meer zijn. Doe de peer in een bordje, en je hebt weer een heerlijk hapje bereid. In de vriezer is het 2 maanden houdbaar.

Natuurlijk kun je ook banaan combineren met peer. Je gebruikt dan van allebei 1 stuk.

Wortelhapje

Hiervoor het je ongeveer 150 gram verse wortels voor nodig. Dit is voldoende voor 1 portie. Maak de wortels schoon en rasp ze. Snijd ze vervolgens in kleine stukjes en doe de wortel in een pan met een bodem water. Kook de wortel gaar in 10 tot 15 minuten. Pureer hierna de wortel fijn totdat er geen stukjes meer zijn. Doe de wortel in een bordje en smullen maar! Let wel op dat de wortel niet te warm is! Als je het hapje wilt invriezen doe dit dan direct en laat het niet te lang staan i.v.m. bacteriën. In de vriezer is het hapje 2 maanden houdbaar.

Als je het jezelf nog makkelijk wilt maken, maak dan per keer meer klaar zodat je het kunt invriezen. Haal de avond van tevoren uit de vriezer en leg het in de koelkast. Het heeft dan de tijd om te ontdooien. Doe het hapje niet in de magnetron!
Je zult zien dat je kind heerlijk van je zelfgemaakte recepten gaat smullen! Als je kind groter is, is de overgang naar mee-eten ook makkelijker.
© 2008 - 2019 Angel84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderenGezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderenGezonde voeding is voor baby's en jonge kinderen erg belangrijk; zij moeten er namelijk van groeien en leren al op jonge…
Antwoorden op veelgestelde baby-vragenAntwoorden op veelgestelde baby-vragenNa een 9 maanden (of wellicht langer/korter) is er dan eindelijk dat kleine, lieve persoontje bij gekomen. Je wil deze b…
Waarom baby’s lachen in hun slaapWaarom baby’s lachen in hun slaap‘Waarom lacht mijn baby in zijn slaap?’ is een vraag die elke ouder zich waarschijnlijk weleens heeft afgevraagd. Een sl…
Kledingmaten en schoenmaten voor baby'sKledingmaten en schoenmaten voor baby'sHet eerste jaar na de geboorte verandert de kledingmaat van een baby regelmatig. De meeste baby's zullen vlak na de gebo…

Reageer op het artikel "Baby's eerste hapje"

Reacties

Marsha, 11-06-2014 09:09 #2
Hier in Australië wordt het afgeraden om van voedsel puree te maken vanwege verschillende redenen zoals voedselherkenning. Als je een stukje peer geeft bijvoorbeeld kunnen ze alvast het sap eruit zuigen. Een stuk wortel kort koken zodat het niet te hard is. Ik vraag me af waarom iedereen in Nederland denkt dat je eten moet pureren.

Karin, 23-01-2010 21:31 #1
Hoi,
ik heb laatst banaanhapje voor mijn zoon gemaakt en wilde de rest voor de dag daarna bewaren maar het wordt dan zo bruin. wat kan ik doen om het een beetje normale kleur te laten behouden

Infoteur: Angel84
Gepubliceerd: 05-06-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!