InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Houdbaarheidsdatum verstreken: opeten of weggooien?

Houdbaarheidsdatum verstreken: opeten of weggooien?

Houdbaarheidsdatum verstreken: opeten of weggooien? In Nederland wordt per jaar per persoon zo´n vijftig kilo aan voedsel verspild. In totaal komt dit neer op een bedrag van 2,4 miljard euro. Dit is niet alleen jammer voor onze eigen portemonnee, maar ook voor het milieu. Veel mensen gooien voedsel weg zodra de houdbaarheidsdatum is verstreken. Maar is dat eigenlijk wel nodig? Welke producten kun je dan nog opeten en welke moet je weggooien?

Houdbaarheidsdatum

Sommige mensen houden zich heel strikt aan de houdbaarheidsdatum die op de verpakking vermeld staat. Toch wil deze houdbaarheidsdatum lang niet altijd zeggen dat het hierna niet meer veilig te eten is. Om te weten te komen of je een product nog kunt eten nadat de houdbaarheidsdatum verstreken is, zul je eerst moeten kijken naar het label dat het product gekregen heeft. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende labels:

TGT

Het TGT label staat voor ´te gebruiken tot´. Producten met een korte houdbaarheidsdatum krijgen dit label toegewezen. Dit zijn bijvoorbeeld producten zoals vlees, vis, voorgesneden groenten, verse gekoelde maaltijden en verse vruchtensappen. De houdbaarheidsdatum wil in dit geval zeggen dat het de uiterste datum is waarop je het product nog zonder gevaar kunt eten. Hierna kan het zo zijn dat er bacteriën gaan groeien die voor eventuele ziektes kunnen zorgen.

THT

Het THT label staat voor ´tenminste houdbaar tot´. Dit label wordt toegekend aan producten die langer houdbaar zijn. De kwaliteit van deze producten kan zeker achteruit gaan nadat de datum verstreken is, maar in veel gevallen is het niet gevaarlijk om het product dan alsnog te gebruiken. Bij het THT label wordt onderscheid gemaakt tussen gekoelde en ongekoelde producten. Gekoelde producten zijn niet altijd veilig meer te gebruiken wanneer de houdbaarheidsdatum verstreken is. Dit geldt bijvoorbeeld voor eieren, gebak en kaas. Vaak blijven ze overigens wel langer goed dan de houdbaarheidsdatum doet vermoeden.

Fabrikanten bouwen altijd een bepaalde marge in om te voorkomen dat hun klanten ziek worden van het eten. Hierdoor zijn bijna alle producten iets langer houdbaar dan je misschien zou denken, maar bij producten met het TGT label doe je er verstandig aan goed op te letten. Overigens zijn er ook producten die helemaal geen label bevatten, zoals groenten en fruit. Je kunt hierbij gemakkelijk zelf inschatten of het nog veilig is om te eten.

Zintuigen

Wanneer een product een THT label heeft, zul je zelf moeten bedenken of het nog veilig is om het te gebruiken. Dit kun je doen door te vertrouwen op je zintuigen. Kijk naar de kleur van het product, ruik er aan en proef een klein beetje om te bepalen of er iets raars mee aan de hand is. Zo niet, dan is de kans groot dat je het gewoon nog kunt eten. Hieronder wordt een aantal producten genoemd die je vrijwel altijd een stuk langer kunt gebruiken dan de houdbaarheidsdatum aangeeft.

Suiker

Suiker heeft zelf geen houdbaarheidsdatum omdat het oneindig goed blijft. Producten waar veel suiker in zit, blijven daarom automatisch ook een stuk langer houdbaar. Dus over snoepjes, honing, jam en andere erg zoete producten hoef je je niet zoveel zorgen te maken.

Chips

Chips worden misschien iets minder knapperig, maar ze zullen niet snel echt bederven. Dit komt omdat ze zo bewerkt zijn en er bovendien een hele hoeveelheid zout overheen gegaan is, dat net als suiker geen houdbaarheidsdatum kent.

Eieren

Veel mensen vinden het eng om eieren langer te gebruiken dan de houdbaarheidsdatum aangeeft. Wanneer je ze gekoeld bewaard, blijven ze echter lang goed. Soms wel zo´n vijf weken lang, terwijl de houdbaarheidsdatum slechts twee weken aangeeft. Bij eieren kun je gemakkelijk zelf testen of je ze nog veilig kunt gebruiken. Leg het ei in een glas water en kijk wat er gebeurt. Als het ei zinkt, is er niets aan de hand. Blijft hij drijven? Dan kun je hem beter niet meer gebruiken.

Koffie en thee

Koffie en thee hebben een houdbaarheidsdatum, maar eigenlijk is dat nergens voor nodig. Je kunt het zonder gevaar blijven gebruiken zo lang als je maar wilt.

Pasta

Gedroogde pasta kun je eigenlijk altijd bewaren. Het is wel belangrijk dat je de pasta goed verpakt. In een geopende zak blijft hij minder lang lekker.

Chocola

Je hebt vast wel eens gezien dat je hagelslag wit uitsloeg nadat je hem al wat langer in de kast had staan. Dit witte laagje zegt echter helemaal niets over de houdbaarheid, je kunt het nog gewoon gebruiken.

Invriezen

Tenslotte kun je de houdbaarheid van producten verlengen door het in te vriezen. Brood blijft bijvoorbeeld lang houdbaar in de vriezer. Let echter wel op dat je ook deze producten binnen een aantal maanden gebruikt. Mensen denken ten onrechte wel eens dat ijs oneindig houdbaar is in de vriezer. Waterijs zorgt inderdaad voor weinig problemen, maar roomijs is slechts een aantal maanden houdbaar. Doordat dit ijs veel vet bevat, zal het nooit helemaal bevriezen. Hierdoor kan het dus toch bederven.

Weggooien

Wanneer je wilt bepalen of je een product nog kunt gebruiken of dat je het beter weg kunt gooien, is het vooral belangrijk om je eigen verstand te gebruiken. Fabrikanten willen het risico niet lopen dat iemand ziek wordt van hun producten, ze zullen dan ook uiterst voorzichtig met de houdbaarheidsdatum omgaan. Zelf dien je altijd eerst te kijken wat het label op het product aangeeft. Bij producten met een TGT label zul je erg voorzichtig moeten zijn, zeker wanneer het om rauw vlees gaat. Hier kun je namelijk snel ziek van worden. Gooi deze producten liever te snel weg dan dat je ze eet terwijl ze bedorven zijn.

Heeft een product een THT label dan kun je dus je zintuigen en je gezonde verstand gebruiken. Vooral aan de geur en het uiterlijk van een product kun je goed aflezen of het nog te gebruiken is. Twijfel je toch? Proef dan een klein beetje om te beoordelen of er een rare smaak aan zit.
Gerelateerde artikelen
Kan thee bederven?Kan thee bederven?Kan thee bederven en is het dan schadelijk voor je gezondheid? Misschien heb je wel eens thee gekocht, vergeten dat je h…
Budgetlove: Budgetvriendelijk boodschappen doenBudgetlove: Budgetvriendelijk boodschappen doenBoodschappen slokken een groot deel van het maandelijks budget op. Met enkele kleine tips kan je makkelijk wat euro's ui…
Ontdooide voedingswaren opnieuw invriezen? Dat kan!Ontdooide voedingswaren opnieuw invriezen? Dat kan!Al jaren zijn we ervan overtuigd dat ontdooide voedingswaren niet opnieuw mogen worden ingevroren. Er zou namelijk een t…
Geld besparen door minder voedsel te verspillenGeld besparen door minder voedsel te verspillenZonder veel moeite kan men een aanzienlijk bedrag besparen door minder voedsel te verspillen. Grondstoffen zijn schaars…
Waar let ik op bij het invriezen?In principe kan je alles invriezen. Het eindresultaat is echter niet altijd hetzelfde. Producten van goede kwaliteit kom…
Bronnen en referenties
  • Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/houdbaarheidsdatum-tht-tgt-.aspx

Reageer op het artikel "Houdbaarheidsdatum verstreken: opeten of weggooien?"

Infoteur: Mk92
Laatste update: 21-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!