InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Matcha thee, supergezonde groene theepoeder

Matcha thee, supergezonde groene theepoeder

Matcha thee, supergezonde groene theepoeder Dat groene thee je kan helpen om af te vallen en goed is voor je lichaam wisten we al iets langer. Zo kan het je vetverbranding stimuleren zonder je hartslag te verhogen, helpt het stresshormonen te verlagen (wat ook een dikmaker is!) en vermindert het je cholesterol. Groene thees zijn er in diverse soorten. Zo kun je verse groene thee kopen (bij o.a. de Tuinen), maar ook groene thee in zakjes van Pickwick met een bij-smaakje van cranberry, citroen, munt of kokos.

Thee uit Japan

Een andere variant van standaard groene thee is thee gemaakt van zogenaam Matcha poeder. Matcha thee is over komen waaien vanuit Japan en is ook een trend in Nederland en wordt zelfs bestempeld als een nieuwe superfood. De poeder is fel groen van kleur en bestaat uit gemalen Matcha bladeren. Matcha betekent letterlijk ‘fijn poederthee’ en is een Japanse groene thee / green tea powder.

Chlorofyl

De theestruiken die hiervoor gebruikt worden, worden op zo’n manier gekweekt dat ze extra chlorofyl aanmaken waardoor de blaadjes extra gezond en smaakvol worden. De smaak is wat bitter (en een beetje hooiig) en zal daarom, zeker als je normale groene thee niet gewend ben te drinken, even wennen zijn.

Voordelen

Matcha poeder bevat een hoog gehalte aan voedingsvezels, mineralen, vitaminen en eiwitten. Ook zitten er veel antioxidanten in die een gunstig effect hebben op:
  • Je stofwisseling (welke weer een gunstig effect heeft op het afvallen)
  • Het tegengaan van vrije radicalen (o.a. gevolgen van stress)
  • Je spierweefsel (denk aan je haren, botten en nagels)

Helpen bij afvallen

Wil je Matcha thee drinken om te helpen bij afvallen, dan is het belangrijk om ook überhaupt iets gezonder te leven. Hoe meer je beweegt en gezonder je eet/drinkt, des te beter helpt de thee je bij het afvallen. Met zo’n 3 a 4 kopjes per dag kan deze thee je al goed helpen bij het afvallen en dus het verliezen van overbodig gewicht. Daarnaast is het natuurlijk minder gezond om suiker in je thee te doen. Vind je het echt te bitter en anders niet lekker om te drinken dan kun je altijd beginnen met een beetje suiker en er steeds iets minder in doen, totdat je merkt dat je het ook prima kan drinken zonder suiker. Hier kan je namelijk op den duur prima aan wennen.

De bereiding van Matcha thee

Niet iedereen heeft veel tijd om aandacht te besteden en het optimaal zetten van Matcha thee. In dat geval kun je prima water koken (5 tot 10 minuutjes laten afkoelen) en de poeder erbij doen en even roeren. Wil je zo optimaal mogelijk Matcha thee zetten dan is dit een goede bereidingswijze:
  • Water koken en deze laten afkoelen tot ongeveer 80 graden (dat is gelijk aan water later koken en deze 10 minuten even laten wachten).
  • Anderhalve theelepel met Matcha poeder in een kommetje of mok doen
  • Hier het water bij doen (+- 100 ml)
  • De Matcha thee in een halve minuut tot schuim kloppen (dit kan met een kleine garde, maar ook met een vorkje)

Waar is Matcha poeder te koop?

Je kunt Matcha poeder op diverse online websites kopen. Kijk en vergelijk dan even goed de prijs, want deze kan soms wat verschillen. Matcha poeder kun je ook kopen bij een Toko (deze zitten vaak wel bij je in de buurt en anders in de wat grotere steden). De groene poeder wordt ook bij de Tuinen verkocht van het merk Mattisson in een potje van 125 gram.
© 2015 - 2019 W-mdr90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Matcha thee: bereiding, gezondheid en variatiesMatcha thee: bereiding, gezondheid en variatiesMatcha thee wint in Nederland aan populariteit. Dit fel groene poeder is afkomstig uit Japan en China en wordt gebruikt…
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zo’n wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…
De geneeskracht van matchatheeDe geneeskracht van matchatheeMatchathee wordt gemaakt door de bladeren tot zeer fijn poeder te vermalen met een molensteen. In Japan wordt het gebrui…
Afvallen met groene theeEr wordt vaak gezegd dat je kunt afvallen met groene thee. Het zou een positieve werking op je stofwisseling hebben. Klo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Matcha thee, supergezonde groene theepoeder"

Reacties

Elin Visser, 13-08-2016 17:12 #2
Ik gebruik Mighty Matcha; een enorme energieboost! Ik heb meer energie sinds ik het gebruik, meer opgewekt en voel meer plezier in de dingen die ik doe! Elke ochtend een glas is een enorme aanrader.
Groetjes,
Elin.

Remon Brinkhuis, 25-03-2016 14:30 #1
Let er op dat er een verschil is tussen kook Matcha en drink Matcha
De drink Matcha is van een beduidend betere kwaliteit en gemaakt van superieure Tencha thee bladeren, hierdoor is deze ook veel duurder. Op een potje van 40gr. kan dat zomaar 7 euro schelen.
Ik hoop dat u er iets aan heeft.

Infoteur: W-mdr90
Laatste update: 02-07-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!