InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Seizoensgebonden eten, de herfst

Seizoensgebonden eten, de herfst

Seizoensgebonden eten, de herfst In de supermarkt is bijna niet meer zichtbaar welke groenten de groenten van het seizoen zijn. Toch heeft seizoensgebonden eten veel voordelen. De groenten van het seizoen zijn goedkoper en verser, waardoor je de beste vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Naast voordelen voor jezelf heeft seizoensgebonden eten ook voordelen voor het milieu. Er gaat minder energie verloren aan kassen, koelcellen en vervoer. De meteorologische herfst loopt vanaf 1 september tot 1 december en de astrologische herfst begint rond de 21 september en eindigt rond de 21 december. Het is de tijd dat de dagen korter worden en het weer guurder. We zitten meer binnen en het seizoen van de stoofpotjes en stamppotten breekt aan.

Fruit wat past bij het herfstseizoen

De mandarijn is het herfstvitaminebommetje bij uitstek. Vanaf oktober vind je ze overal in de winkel en tot eind januari zijn de mandarijnen in deze tijd het lekkerst. Ook appels zijn echte herfstvruchten en daarom zijn ze rond deze tijd vaak het lekkerst en het goedkoopst. In deze maanden eet je het beste appelrassen zoals de Cox Orange Pippin, Elstar, Jacques Lebel, Lunterse Pippeling, Notarisappel en de Reinetta Evagil. In de herfst kan je ook peren, banaan, druiven, kiwi en sinaasappels eten.

Echte herfstgroenten

In de herfst doen de kolen hun intrede: spruiten, rode kool, savooikool, spitskool, Chinese kool, boerenkool, bloemkool en witte kool. Ook wat minder gebruikelijke groenten zoals pompoen, pastinaak, rapen, schorseneren, venkel, knolselderij, groene selderij, bleekselderij en rammenas horen bij de herfst. Andere groenten die in de herfst volop te koop zijn, zijn sperziebonen, veldsla, andijvie, stoofperen, rode bieten, witlof, spinazie en prei.

Pompoenen zijn niet alleen leuk om als decoratie te gebruiken samen met kalebassen of als Halloween versiering, uitgehold met een lampje erin. Pompoenen kan je ook verwerken in allerlei gerechten. Pompoen kan in blokjes door de pasta, samen met aardappel tot puree gestampt worden, door een stoofpotje of verwerkt worden tot pompoensoep.

Wat past nog meer bij de herfst?

De herfst is het notenseizoen. In de herfst kan je tamme kastanjes, hazelnoten, beukennoten en walnoten eten. In de bossen mag je deze zelf rapen voor eigen gebruik. Gebruik noten ook eens in een warm gerecht, bijvoorbeeld samen met paddenstoelen voor een echte herfstsmaak. Paddenstoelen zijn er in de herfst ook volop te vinden in het wild. Het is evenwel niet zo verstandig om deze te gaan verzamelen wanneer je er geen verstand van hebt. Voordat je het weet heb je een giftige paddenstoel te pakken, bovendien is paddenstoelen plukken op veel plaatsen verboden.

Herfstrecept

Risotto met paddenstoelen en noten (voor max. 4 personen)

Hak 1 ui fijn en bak deze in een beetje roomboter. Voeg de juiste hoeveelheid rijst toe (60-70 gram per persoon) en bak mee. Maak ongeveer 8 deciliter groentebouillon met een bouillonblokje en giet dit beetje bij beetje bij de rijst. Wacht steeds tot al het vocht is opgenomen. Gebruik zoveel als nodig. Bak in een andere pan de schoongeborstelde paddenstoelen in de roomboter (ongeveer 5 minuten) met een beetje peper en zout. Doe de paddenstoelen bij de risotto. Voeg de kookroom (ongeveer 35-40 ml per persoon) toe met gehakte, gemengde noten, peterselie en geraspte kaas naar smaak.

Makkelijk recept met pastinaak

Maak eens een ovenschotel met aardappel, winterpeen en pastinaak op plakjes. Een beetje olijfolie knoflook, zout en verse tijm erover heen en hierop wat vlees naar smaak, gekruid. Zet dit 35-40 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden en je hebt een heerlijk, makkelijk herfstgerecht.

Herfst en gewicht

In de herfst begint het vaak al, je lichaam zit verstopt onder je kleding, het wordt kouder en je krijgt zin in calorierijker eten. Zo begin je al langzaam de zo gehate winterkilo's op te bouwen. Probeer ook tijdens deze dagen op je gewicht te letten en maak af en toe eens een lange wandeling. De herfst en de winter zijn ook de seizoenen waarin we het vaakst binnen blijven zitten en dat terwijl een lange wandeling nu juist dubbel telt. Je bent niet alleen lekker in beweging, maar je lichaam moet ook harder werken om op temperatuur te blijven. Zo verbrand je in dit seizoen tijdens een lange wandeling meer calorieën.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Seizoensgebonden eten, de herfst"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 11-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!