InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Voedsel vinden door middel van dumpster diving

Voedsel vinden door middel van dumpster diving

Voedsel vinden door middel van dumpster diving Voedselverspilling is een steeds vaker besproken onderwerp in Nederland. Er ontstaan hele bewegingen die zich hard maken tegen het weggooien van voedsel. Hoeveel overgebleven voedsel wordt een jaarlijks weg gegooid? En wie zijn daar de belangrijkste spelers in; supermarkten, restaurants of de consument? En wat gebeurt er eigenlijk met producten na de houdbaarheidsdatum van een supermarkt? Waarom worden deze weggegooid als deze nog prima te gebruiken zijn? En wat kunnen wij er aan doen?

Wat is voedselverspilling?

Voedselverspilling is een ruim begrip. De essentie van voedselverspilling is dat er voedsel wordt weggegooid, wat erg goed ook nog door andere mensen gebruikt had kunnen worden. Voedselverspilling vindt op verschillende plekken plaats. Bij winkels, in restaurants maar ook bij veel mensen thuis.

Wat is dumpster diving?

Dumpster diving is het rondzoeken in afval wat door andere mensen is weggegooid. Het doel van dumpsterdiving is om producten te vinden die jij zelf kunt gebruiken. In Nederland wordt iemand die zich bezig houdt met dumpsterdiving een morgenster genoemd. Morgensterren kunnen op zoek zijn naar veel verschillende producten waaronder: kleding, voedsel of spullen voor in huis. Ook wordt er naar spullen gezocht die verhandelbaar zijn zoals oude metalen of lege flessen.

Wat is de reden van dumpster diving?

Er zijn verschillende redenen waarom mensen actief zijn in dumpster diving. Een eerste reden is van economische aard. Mensen hebben zelf geen geld om bepaalde producten aan te schaffen en zoeken zodoende tussen het afval van andere mensen. Maar, dumpsterdivers kunnen zich ook afzetten tegen de huidige consumptiemaatschappij. Een tweede reden is nieuwsgierigheid. Morgensterren zijn geintegreerd door het afval van andere mensen en wil graag weten wat er in de vuilniszakken zit. Een derde reden is onderzoek. Bepaalde onderzoeksgroepen gebruiken dumpster diving om zodoende meer informatie in te winnen over het consumentengedrag en het consumentenpatroon van consumerend Nederland. Een laatste reden is criminaliteit. Soms wordt er door het oude vuil gespit op zoek naar databasen of gegevens van oude computers (bijvoorbeeld in de vorm van software) welke gebruikt worden om cybercriminaliteit mogelijk te maken.

Dumpsterdiving, mag dat volgens de wet?

Er zijn verschillende discussies gaande of dumpster diving mag volgens de wet. Enerzijds kun je zeggen dat mensen afstand hebben gedaan van hun afval zodra zij het in containers plaatsen. Anderzijds is het ook zo dat het strafbaar is om op het privé terrein van andere mensen rond te lopen. Wel is het zo dat er in Nederland een zogenaamde morgenster vergunning wordt uitgegeven.

Waar moet je op letten als je gaat dumpster dieven naar voedsel?

Als je gaat dumpster diven naar voedsel, moet je er op letten dat het voedsel in zo'n staat is dat je het op kan eten zonder dat je hier gezondheidsklachten aan ondervindt. Let op bacteriën, schimmels en andere vuiligheden. Zorg dat je deze er thuis afwast en ga altijd op een hygiënische manier met je voedsel om. Naast hygiene, is het belangrijk dat je je houdt aan de "ongeschreven" dumpter regels.

Ongeschreven Dumpsterregels

Dumpster diving kent enkele ongeschreven regels namelijk;
  • Probeer de rust van de buurt niet te verstoren
  • Begin pas met dumpster diving ver na sluitingstijd.
  • Wees stil en let op met dingen die veel lawaai maken zoals de motor van je auto en het voeren van discussies
  • Ga netjes te werk
  • Ruzie maken of luidruchtig discussies voeren over voor wie wat neemt is niet gewenst
  • Schijn niet met een zaklamp op andere dingen dan op de container (bijvoorbeeld niet in woningen)
  • Doe aardig en vriendelijk tegen mensen die voorbij lopen en wees informatief als ze vragen wat je doet
  • Neem alleen mee wat je wilt gebruiken en denk aan andere dumpster divers

Dumpster diving beweging in Nederland

In Nederland bestaan verschillende dumpster diving bewegingen. Een van de bekendste bewegingen is dumpsterdam. Zij geven workshops en lezingen over dumpster diving. Ook verzorgen zij catering met behulp van gevonden voedsel. Informatie over dumpster diving in het buitenland kan worden gevonden op de website: www.tastethewaste.com

Andere Nederlandse initiatieven die zich hard maken tegen voedselverspilling

Er zijn verschillende initiatieven in Nederland die voedselverspilling tegen proberen te gaan. Enkele voorbeelden zijn foodsharing en de goodybag.

www.foodsharing.nl

www.foodsharing.nl is een online platform waarop iedereen zijn/haar overgebleven voedsel kan plaatsen. Als je geïnteresseerd bent in een van de producten op de website, kun je de aanbieder een email sturen. Samen spreek je dan af waar je het artikel komt ophalen.

De Goodybag

De goodybag is een begrip wat op dit moment nog niet zo bekend is in Nederland maar wel in opkomst is. Als je vraagt om een goodybag in een restaurant dan vraag je eigenlijk of je het overgebleven eten van het menu mee naar huis mag nemen. Je kunt het eten dan op een later tijdstip opeten. Wat je ook kunt doen is je restjes geven aan iemand die het eten harder nodig heeft dan jij, bijvoorbeeld een zwerver die je tegen komt op je weg naar huis.
© 2015 - 2019 Christel-eke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voedselverspilling en Wastewatchers BVVoedselverspilling en Wastewatchers BVDe voedselmarkt is één van de meest ‘levendige’ markten in de wereld. Om goed en gezond te kunnen leven hebben vrouwen g…
Voedselverspilling in NederlandVoedselverspilling in NederlandZowel de boer, de supermarkt als consument maakt zich schuldig aan voedselverspilling. Consumenten gooien hiervan het me…
Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien!Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien!In Nederland wordt veel voedsel verspild, in huishoudens komt het regelmatig voor dat eetbare voeding weggegooid wordt.…
3 originele manieren om verspilling tegen te gaan3 originele manieren om verspilling tegen te gaanJe gooit jaarlijks gemiddeld 50 kilo eten weg. Best een verspilling. Er zijn echter initiatieven waar je gebruik van kun…
Houdbaarheidsdatum is oorzaak van voedselverspillingnieuws uitgelichtHoudbaarheidsdatum is oorzaak van voedselverspillingIn Nederland gooit men jaarlijks voor miljarden aan voedsel weg. Eén van de grootste redenen om voedsel weg te gooien is…
Bronnen en referenties
  • http://www.esmeraldatijhoff.nl/dumpster-diving-in-nederland/ (de regels van dumpster diving)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dumpster_diving (doorgelezen voor extra achtergrondinformatie)

Reageer op het artikel "Voedsel vinden door middel van dumpster diving"

Infoteur: Christel-eke
Gepubliceerd: 02-01-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!