InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Voedselvergiftiging: oorzaken, symptomen & behandeling

Voedselvergiftiging: oorzaken, symptomen & behandeling

Voedselvergiftiging: oorzaken, symptomen & behandeling Een heerlijk zomerzonnetje, warme temperaturen en een relaxte atmosfeer: het is de perfecte achtergrond voor een barbecue of een picknick. Toch is er een sluipend gevaar verbonden aan eten bij warm zomerweer: voedselvergiftiging. Voedselvergiftiging kan vervelende symptomen met zich mee brengen zoals diarree en braken. Ter behandeling van voedselvergiftiging kan gedacht worden aan een koortswerend middel als paracetamol, een diarreeremmer en een maagzuurremmer. Hoe kan je voedselvergiftiging voorkomen? En welke tips zijn nuttig om je voedsel niet te laten bederven tijdens de zomer?

Eten in openlucht

Een lekker zonnetje, heerlijke temperaturen, en een zwoele atmosfeer: het zijn de ideale ingrediënten om met familie of vrienden buiten te eten. Je profiteert van het warme weer om een picknick te organiseren of je houdt een barbecue in je tuin. Als iedereen dan ook nog eens in vakantiemodus verkeert, dan lijkt een gezellige maaltijd niet meer stuk te kunnen. Maar net dan moet je op je hoede zijn voor dingen die roet in het eten kunnen gooien.

Oorzaken: bedorven voedsel

Voedselvergiftiging betekent dat je voedsel hebt gegeten dat bedorven was en waardoor je lichaam vervelende symptomen is gaan ontwikkelen. Meer bepaald komt dit erop neer dat etenswaren niet meer vers waren of de negatieve effecten van warme temperaturen hebben ondergaan. Bepaalde micro-organismen die goed functioneren in warm weer hebben op die manier de kwaliteit van het voedsel helemaal naar beneden gehaald. Het is vooral boven de 25 graden dat die schadelijke bacteriën zich volledig in hun sas voelen en schade kunnen aanrichten.

Symptomen voedselvergiftiging

Voedselvergiftiging heeft een directe invloed op je lichaam en de gevolgen ervan voel je dan ook meteen. Bij de meeste voedselvergiftigingen gaan de symptomen weer voorbij na 2 à 4 dagen, vermits het immuunsysteem tijd nodig heeft om het lichaam te zuiveren van ongewenste indringers. Treden de symptomen langere tijd op dan vraag je het best medisch advies. De symptomen die met voedselvergiftiging samengaan zijn onder meer:
  • koorts
  • hoofdpijn
  • braken
  • diarree
  • duizeligheid
  • misselijkheid
  • buikkrampen
  • braakneigingen
  • gebrek aan eetlust

Voedselvergiftiging voorkomen: tips

Temperaturen voor bewaring

Men gaat ervan uit dat voor een koelkast een temperatuur van 7 graden voldoende is, maar bij warme temperaturen is een temperatuur van 1 tot 5 graden eerder aangeraden. Voor de diepvriezer moet je rekenen op een temperatuur van ongeveer -18 graden.

Voedsel fris bewaren

Om voedselvergiftiging te vermijden moet je erop letten dat je vooral vlees en vis zo min mogelijk blootstelt aan de hitte. Koop je vlees, je vis en diepvriesproducten op het laatste moment als je in de supermarkt bent. Beperk je autorit naar huis tot maximum dertig minuten zodat je voedsel niet warm wordt. Leg vlees en vis eerst in de koelkast als je thuis bent en verlies geen onnodige tijd.

Timing

Hetzelfde wordt aangeraden als je eten gaat bereiden: haal het pas uit de koelkast als je het daadwerkelijk gaat koken of bakken. Plaats alle bijkomende voedingswaren zoals sauzen en salades pas op de eettafel als de maaltijd volledig bereid is. En als je gegeten hebt laat etensresten dan geen uren onnodig op tafel staan maar plaats ze meteen in de koelkast. Een goede timing om je etenswaren te openen en te sluiten is dus cruciaal om voedselvergiftiging te vermijden.

Rauw voedsel

Als je twijfelt aan de versheid ervan, vermijd dan salades, rauwe vis en rauwe groenten. Deze voedingsmiddelen moeten echt koel bewaard zijn en zonder tijdverlies op tafel gezet. Is dan niet het geval of twijfel je daaraan, laat die aanlokkelijke tonijnsalade met tomaten en ui dan gewoon aan je voorbijgaan, want voorkomen is beter dan genezen.

Melkproducten

Kaas, room, yoghurt, roomijs en andere melkproducten dienen lang koel gehouden te worden want blootstelling aan warmte kan ze snel bederven. Let dan ook op bij het smeren van boter op je broodje of bij het verorberen van een yoghurtdessertje. Vaak herken je bedorven melkproducten aan een rare smaak maar dit is niet altijd het geval. Het blijft dus steeds opletten geblazen.

Koelbox voor onderweg

Ben je voor langere tijd onderweg, gebruik dan voor alle zekerheid een koelbox. Zet eventueel een koelbox in je wagen voordat je boodschappen gaat doen en plaats na afloop vlees, vis en melkproducten erin. Je kan maar beter op zeker spelen als je voor langer dan een halfuurtje onderweg bent.

Behandeling voedselvergiftiging

Zoals gezegd moet het probleem na enkele dagen verholpen zijn wanneer het lichaam zichzelf heeft gezuiverd. Toch kan het erg onaangenaam zijn om met symptomen als hoofdpijn, koorts en diarree opgescheept te zitten. Geduldig afwachten is dan ook erg moeilijk; beter is het om de symptomen van voedselvergiftiging te behandelen met de volgende geneesmiddelen:
  • Tegen koorts en hoofdpijn: paracetamol
  • Tegen diarree: diarreeremmers (bv. Imodium, Norit)
  • Tegen braken: maagzuurremmers (bv. Rennie, Omeprazol

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedselvergiftiging: oorzaak en behandelingVoedselvergiftiging: oorzaak en behandelingAls je een voedselvergiftiging hebt opgelopen ben je ziek als gevolg van het eten van voedsel dat besmet is met (levende…
Voedselvergiftiging: voorzorgsmaatregelen en behandelingVoedselvergiftiging is een van de meest voorkomende bedreigingen van de gezondheid ter wereld. Het meest voorkomende gev…
Zonneslag, zonnebrand, diarree: tips tegen zomerkwaaltjesZonneslag, zonnebrand, diarree: tips tegen zomerkwaaltjesDe zomer staat niet alleen voor zon, zee en luieren op het strand. Of je nu op vakantie gaat of thuisblijft, de warmte k…
Steken in de buik: stekende pijn of pijnscheuten bovenbuikSteken in de buik: stekende pijn of pijnscheuten bovenbuikVraagt ​​u zich af wat de oorzaak kan zijn van stekende pijn in de bovenbuik? In dit artikel wordt stilgesta…
Voedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomenVoedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomenVoedselvergiftiging komt voor als ons eten toxines, chemicaliën, bacteriën, virussen of parasieten bevat. De kenmerken v…
Bronnen en referenties
  • http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/13-tips-om-buiten-te-eten/article-normal-266905.html (bron geraadpleegd op 28/07/2015).

Reageer op het artikel "Voedselvergiftiging: oorzaken, symptomen & behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-06-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Zomertips
Schrijf mee!