InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Waarom is vis zo gezond?

Waarom is vis zo gezond?

Veel mensen vragen zich af: 'Waarom is vis nou zo goed voor mij?' Het geheim zit hem in de vetten van de vis, die zorgen voor gezonde hart- en bloedvaten en hebben een positieve werking op de hersenen en het zenuwstelsel.

Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren zijn vetzuren die ons lichaam nodig heeft. Een deel van deze vetzuren kan het lichaam zelf niet aanmaken en deze moeten we dus door voeding binnen krijgen. In vis zitten onder andere het vetzuur EPA, die een positieve invloed invloed heeft op het zenuwstelsel en het vetzuur DHA, die een positief effect heeft op de hersenen en het hart- en vaatstelsel. Deze laatste komt met name voor in vette vis, zoals zalm, haring of makreel.

Een gezond hart

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat als je tenminste twee keer per week vis eet, waarvan één keer vette vis, de kans op op een hartprobleem omlaag wordt gebracht met 30%. In onze bloedbaan zitten triglyceriden, een soort van vetcellen. Door een teveel aan triglyceriden verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed en ontstaan er een soort vetklontjes; beiden vergroten de kans op een hartaanval. Ons lichaam heeft deze vetcellen wel nodig, maar een te grote hoeveelheid vergroot het risico op een hartkwaal.
Vis - en dan met name vette vis - is rijk aan onverzadigde vetten. De Omega-3 visvetzuren houden de triglyceriden op een ideaal niveau en helpen hart- en bloedvaten gezond te houden. Omega-3 heeft ook een positieve invloed op de bloeddruk en het hartritme.

Vitamines en mineralen

Vis bevat veel eiwitten met een hoge concentratie Omega-3 vetzuren, die een belangrijke rol spelen bij het gezond houden van het zenuwstelsel en het bloed, maar ook bij de opbouw en het herstel van spieren en organen. Daarnaast is vis ook een bron van de nodige vitamines en mineralen.

De belangrijkste vitamines in vis zijn:

  • Vitamine A (o.a. weerstand, huid en groei)
  • Vitamine D (o.a. tanden en botten) en
  • Vitamine B12 (o.a. zenuwstelcel en aanmaak van rode bloedcellen).

Mineralen die in hoge concentratie in vis voorkomen zijn o.a. jodium, selenium en zink. Jodium en selenium zijn van belang voor een goed functionerende schildklier; Selenium is daarnaast ook belangrijk voor het zenuwstelsel. Zink heeft een positieve invloed op de weerstand.

Gezonde hersenen en zenuwen

Er is veelvuldig onderzoek gedaan naar waarom vis zo goed is voor de hersenen en het zenuwstelsel. Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat ons huidige voedingspatroon te weinig Omega-3 bevat. Het gevolg van een tekort aan het vetzuur EPA is een toename van neurologische stoornissen zoals ADHD, autisme en Parkinson. Een tekort aan het vetzuur DHA bevordert ziekten van de hersenen, waaronder Alzheimer. Voldoende consumptie van Omega-3 (DHA) vergroot de zogenaamde grijze stof-massa van de hersenen, waardoor de kans op ziekten als Alzheimer kleiner wordt.

Verbeterde structuur van huid en haar; gezonde ogen

De essentiële vetzuren in de vis bevorderen de collageenproductie en het herstellend vermogen van de huid. Huidveroudering wordt hierdoor tegengegaan en de huid blijft soepeler en steviger en vormt minder rimpels. Collageen zorgt er eveneens voor dat de haren er gezonder en glanzender uitzien en het bevordert tevens de groei. Met name het vetzuur DHA komt veelvuldig voor in het netvlies en heeft een gunstig effect op het gezond houden van de ogen.
© 2013 - 2019 Nieuws4u, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom is vis zo gezond?"

Infoteur: Nieuws4u
Gepubliceerd: 20-11-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!