InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Hoe is het kerstmenu in Italië, Frankrijk en Engeland?

Hoe is het kerstmenu in Italië, Frankrijk en Engeland?

Hoe is het kerstmenu in Italië, Frankrijk en Engeland? Met kerst zien we er allemaal op ons best uit en we zijn er klaar voor om samen met familie en vrienden aan tafel te gaan en de meest bijzondere dingen te eten. Maar wat eten ze nu eigenlijk met kerst in Italië, Frankrijk en Engeland?

Het menu in Italië

Antipasto

In Italië begint men de maaltijd met een "antipasto", een aantal lekkere maar kleine hapjes. Deze hapjes kunnen bestaan uit ingemaakte groenten (olijven, artisjokken) of vleeswaren (salami, pancetta) of vis (garnalen, gamba’s).

Primo

Natuurlijk hoort een goede pasta of risotto ook op het menu, hier staat de pasta aangeschreven als voorgerecht. Ook is het van belang bij de bereiding gebruik te maken van een goed (olijf) olie. De olie wordt op het laatste moment over het gerecht gegoten, voor extra smaak.

Secondo

Dit is het hoofdgerecht. De meest populaire gerechten zijn parelhoen, konijn en fazant. Ook wordt er vis gegeten in de vorm v an verse zalm, coquilles en kreeft.

Dolce

Dolce betekent zoet en staat ook voor het nagerecht. Natuurlijk zijn de italianen de koning van het maken van ijs maar nog vaker wordt er als dessert tiramisu gegeten. Tiramisu is een gerecht met cake en room met koffielikeur en rum met cacaopoeder eroverheen.

Het menu in Frankrijk

In Frankrijk is het gebruikelijk om op de 24e December na de nachtmis een uitgebreide maaltijd te hebben om de geboorte van het kerstkindje Jezus te vieren. Ze noemen dit kerstmaal “le reveillon”, en de meeste gerechten zijn wit van kleur om de stijl van kerst aan te houden, zoals witte worst, kip en kalkoen, brie, oesters en een wit dessert.

Entrée

Een Frans kerstmaal bestaat altijd uit meerdere gangen. Traditioneel begint men met het eten van oesters, maar omdat dit niet de favoriet van iedereen is wordt er ook gekozen voor coquilles of een vleeswaren schotel.

Het voorgerecht

Als tweede gang is er natuurlijk een warm of koud visgerecht met verse makreel, kabeljauw, zalm, gamba’s en meer.

Het hoofdgerecht

Het hoofdgerecht bestaat uit gekonfijte eendenbouten. De bijbehorende aardappeltjes worden vervolgens gebakken in het eendenvet. Ook wordt er lamsbout, rosbief en cordon-bleu rollade gegeten, en allerlei soorten wild zoals fazant en haas.

Kaas

Frankrijk staat bekend om zijn verschillende soorten kaas en dit kan dus niet missen in een kerstmaal. Kaas wordt gegeten tussen het hoofd en het nagerecht. Er staat dan een assortiment van allerlei soorten kaas op tafel zoals brie, Roquefort, Fourme d’Ambert, Chaource, en nog veel meer!

Nagerecht

Het nagerecht dat in frankrijk dus dessert genoemd wordt, en wat wij van de Fransen hebben overgenomen, kan uit vele dingen bestaan. Denk bijvoorbeeld aan Petit Fours (kleine gebakjes), flensjes, chocolademousse. Als afsluiter volgt dan een kopje koffie.

Het menu in Engeland

In Engeland wordt de kerstman "Father Christmas" genoemd en hij stopt de presentjes niet onder de boom maar in een speciaal voor de gelegenheid gemaakte of gekochte grote sok (met je naam erop).

Christmas Pudding

4 of 5 weken voor kerst wordt de traditionele "Christmas Pudding" bereidt. Iedereen in het gezin roert dan even in de pan en mag hierbij een wens doen. Zo’n Christmas Pudding is niet wat wij onder pudding verstaan, maar is een compacte zwarte massa van donkere basterdsuiker, gedroogd fruit, rundvet en drank. Vervolgens wordt hij in een vorm gaar gestoomd en rijpt daarna wekenlang voordat hij op tafel komt, versierd met hulst, overgoten met brandy en geflambeerd.

Voorgerecht

Als voorgerecht wordt er een schaal geserveerd met daarop gemengde vleeswaren. Ook worden er “potted shrimps” geserveerd. Dit zijn Noordzee garnalen die worden gemengd met zachte roomboter en foelie en worden geserveerd in kleine potjes. Ook zijn Coquilles erg in trek.

Kalkoen is het hoofdgerecht

Het kerstdiner in Engeland vindt plaats op 1e kerstdag en draait helemaal om de gebraden kalkoen. Hier worden verder spruitjes, cranberry- of broodsaus bij geserveerd. De kalkoen wordt gevuld met kastanjes en worstenvlees.

Nagerecht

De Britten zijn dol op zoet. De echte Christmas Pudding is wel erg zwaar op de maag, maar wordt als traditie toch gegeten, hetzij in kleine porties. Het is ook erg Engels om juist na het dessert (en niet ervoor, zoals in frankrijk) een assortiment aan kaas te serveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EK voetbal 20002000 is het jaar dat het EK voor het eerst wordt georganiseerd in het nieuwe millennium. Het is de 11 editie van dit imm…
Lamsbout op zijn ItaliaansDe opbouw van de klassieke Italiaanse maaltijd is anders dan bij ons. Italianen beginnen doorgaans met antipasto, een kl…
EK voetbal 1996In 1996 is het een feestje voor de UEFA, het EK wordt dit jaar voor de 10e keer gehouden, Engeland is gastland. Er zijn…
WK voetbal 1982In 1982 werd alweer de 12 editie gehouden van het Wereld Kampioenschap voetbal. Dit jaar was de eer aan Spanje om dit in…
Mexicaanse keuken – VleessnacksSommige mensen staan versteld van de enorme hoeveelheid vlees die in de Mexicaanse gerechten wordt verwerkt. Echte carni…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe is het kerstmenu in Italië, Frankrijk en Engeland?"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 26-02-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Special: Sinterklaas en Kerst
Schrijf mee!