InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Gastronomische specialiteiten van Lissabon

Gastronomische specialiteiten van Lissabon

Nergens komt de gastvrijheid van Portugal zo hartverwarmend tot uiting als in de gastronomie. Niet alleen is de verscheidenheid aan gerechten buitengewoon groot, ook de manier waarop het eten op tafel wordt gepresenteerd is zowel een lust voor het oog als voor de smaakpapillen. De Portugese keuken is gevarieerd en zeker de moeite waard om te proeven.

Bica

Portugal staat bekend om haar smaakvolle koffie dat door locals bica wordt genoemd. Toen het, tegenwoordig heel bekende, café ‘A Brasileira’ de eerste bicas verkocht in Lissabon bleek dit geen succes. Om meer klanten te lokken lanceerde ‘A Brasileira’ de slogan “Beba Isso Com Açucar” (Drink het met suiker). De opvallende slogan werd zo bekend dat de initialen vanaf dat moment werden gebruikt om de koffie te omschrijven. Koffieliefhebbers die Lissabon bezoeken, dienen zeker een bica te proeven.

Ginja of Ginjinha

Ginja of Ginjinha is een likeur gemaakt van kersen die heel populair is in Portugal. De bessen worden gegist en vervolgens ontstaat een brandewijn die een beetje bitter en tegelijkertijd zoet is. Het café Ginjinha op het plein Rossio bij Largo de São Domingos 8 is de beste plek om dit drankje te proeven.

Pastel de nata uit Belém

De pasteis de nata of roompasteitjes zijn één van de bekendste en tevens populairste specialiteiten uit Lissabon. Hoewel men in veel cafés en bakkerijen kan genieten van deze lekkernij, bezit de Fábrica dos Pastéis de Belém in de gelijknamige wijk het enige originele recept van de bekende ‘pastel de nata de Belém’. Hier worden de roompasteitjes warm gegeten en bestrooid met kaneel en poedersuiker.

Bolo Rei da Confeitaria Nacional

De meest antieke bakkerij in Lissabon ‘Confeitaria Nacional’ werd in 1829 opgericht en lanceerde als eerst de Portugese koningstaart Bolo-rei. Het Frans recept werd door de zoon van de oprichter van de bakkerij, Baltazar Castanheira Júnior, geïntroduceerd in Portugal. Bolo-rei is een traditioneel Portugees gebak dat op kerstavond (25 december) tot en met Driekoningen dag (6 januari) wordt gegeten en verwijst naar de drie koningen.

Sardines

Een echte Portugese delicatesse zijn gegrilde sardines die voornamelijk in Lissabon worden gegeten. Het restaurant Lautausco in de wijk Alfama staat bekend om haar gegrilde sardines die mensen uit Lissabon het liefst op een broodje eten.

Peixinhos da Horta

Portugezen houden bijzonder veel van Peixinhos da Horta, sperziebonen die worden gefrituurd in een deegbeslag. Deze worden zowel als onderdeel van een maaltijd, als een apart hapje genuttigd.

Bife à Café

In Lissabon wordt het populaire gerecht Bife à Marrare, Bife à Café genoemd. Bij dit gerecht wordt biefstuk bereid met een romige koffiesaus. Bij het restaurant ‘Marrare das Sete Portas’, gelegen in de wijk Baixa Pombalina van Lissabon, kunnen liefhebbers van een goed stuk vlees dit bekende gerecht proeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gastronomische specialiteiten van Lissabon"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 30-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Special: Lissabon
Schrijf mee!