InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Argentijnse mate

Argentijnse mate

Typisch voor Argentinië zijn niet enkel de tango en de wijn, maar ook de 'mate' of 'yerba mate', de Argentijnse nationale drank die op een bijzondere manier gedronken wordt.

Kruidige bladeren

De kruidige bladeren waarvan mate gemaakt wordt, zijn afkomstig van een altijd groene boom, de Ilex paraguayensis. Deze boom groeit in het wild of in plantages in Noord-Oost Argentinië, Zuid-Brazilië en Paraguay. De jonge bladeren en knoppen worden in de winter (van juni tot augustus) geoogst met machetes en worden gebruikt om yerba oftwel mate van te maken. Het droogproces gebeurt volgens complexe en subtiele methoden en het kan wel een jaar duren vooraleer de bladeren op punt zijn. Het droogproces wordt soms wel artificieel versneld tot twee maanden of minder. De ‘yerba’ wordt soms vermengd met andere kruiden, zoals bergkruiden. Soms wordt ze ook op smaak gebracht met citroen-essence, munt of kaneel. De echte matedrinkers verkiezen echter het pure spul.

Benodigdheden

Speciale drinkbeker

Niet enkel de manier waarop mate gemaakt wordt is bijzonder. Ook de manier waarop het gedronken is bijzonder. Mate wordt gedronken uit een beker die soms ook ‘mate’ en soms ‘matecito’ genoemd wordt. Het recipiënt wordt traditioneel gemaakt van een vrucht van een klimplant, de Lagenaria vulgaris. Deze wordt gedroogd en uitgehold. Tot op vandaag worden deze gedroogde en uitgeholde klimplantvruchten nog gebruikt. Ze bestaan in twee vormen, de peervorm, die meestal gebruikt wordt voor de zoete mate en de meer appelsienvormige ‘galleta’ die vooral gebruikt wordt voor ongezoete mate.
Veel matebekertjes zijn echte kunstwerkjes door bijvoorbeeld de in de wand uitgekerfde figuren. Er bestaan ook matecitos in hout, klei of zelfs metaal. Alle kunnen ze dienen als typische Argentijnse souvenirs.

Bombilla-stokje

Behalve de matecito, heb je bij het drinken van mate ook nood aan een ‘bombilla’. Deze werd traditioneel uit een bamboestokje gemaakt. Meestal echter worden ze nu in rietjesvorm gemaakt uit tin, aluminium of zilver. Het uiteinde waaraan je zuigt is plat, het andere uiteinde, dat je in de mate steekt, bestaat uit een bubbelvorm met gaatjes om het water door te laten maar de kruiden tegen te houden.

Keteltje of thermos

De matecito en bombilla, kunnen optineel nog aangevuld worden met een ‘pava hornillo’, dit is een speciaal keteltje om het water op de juiste temperatuur te houden. Echter, tegenwoordig maakt men meestal gebruik van een thermos met heet water die zowat overal gevuld kan worden, zoals in winkels en cafés langs de weg. Vandaar dat je ook op vele plaatsen bordjes ziet met “heet water verkijgbaar” erop.

Mateïne: veel goede eigenschappen

Zoals er in koffie cafeïne zit, zit er in mate mateïne. Dit is een opwekkend middel dat verwant is met cafeïne, maar het is wel veel milder. Het helpt om de spieren te ontspannen, om de hartslag te reguleren en de ademhaling te verbeteren zonder al de negatieve effecten van koffie die slapeloosheid en nervositeit met zich mee kan brengen. Verder helpt het bij de vertering en tempert het de eetlust, waardoor je makkelijker kan afvallen.

Het mate-ritueel

Mate wordt meestal in groep gedronken. De ‘cebador’ maakt de mate. Hij vult de matecito (beker) half met de yerba (kruidige bladeren) en stopt er dan de bombilla (soort rietje) in. Hierna doet hij er heet, maar niet kokend, water in. De cebador drinkt de mate altijd als eerste om te proeven. Daarna vult hij de beker opnieuw en geeft hem door met de rechterhand en kloksgewijs. Elkéén drinkt de mate uit de beker op en geeft de beker dan terug aan de cebador die hem dan opnieuw vult en doorgeeft. Wanneer de meeste smaak uit de yerba verdwenen is, wordt de matecito leeg gemaakt en begint het hele proces opnieuw.
Het is een hele eer als je zelf aangewezen wordt als cebador.
© 2007 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Geneeskracht van MateDe Geneeskracht van MateMate of yerba mate is inheems in Brazilië, Argentinië, Paraguay en Uruguay. In Zuid-Amerika wordt de boom gekweekt om er…
Opwekkende energiedrank zonder te veel suiker: Club-MatéOpwekkende energiedrank zonder te veel suiker: Club-MatéClub-Maté is een alcoholvrije energiedrank uit Duitsland. Het bevat tweemaal zoveel cafeïne als cola, maar veel minder s…
Stevia, geschiedenis van een zoetplantStevia, geschiedenis van een zoetplantPlanten kunnen nog altijd controverse veroorzaken. En daar ben ik in zekere zin wel blij mee. Zo heeft ook het plantje S…
Latijns-Amerikaanse weetjesLatijns-Amerikaanse weetjesMet uitzondering van Brazilie wordt in vrijwel geheel Latijns-Amerika Spaans gesproken. De verschillen tussen het Spaans…
Argentinísima: een kookboek vol Argentijnse receptenArgentinísima: een kookboek vol Argentijnse receptenArgentinísima, een culinaire reis door Argentinië, is meer dan een kookboek alleen. Argentinísima draagt het Argentijnse…
Bronnen en referenties
  • Rough Guide Argentina

Reageer op het artikel "Argentijnse mate"

Reacties

Evaluna (infoteur), 20-08-2009 21:55 #2
Het is eigenlijk echt niet zo moeilijk om dit zelf te doen, gesteld dat je de juiste spullen hebt. Het wijst zichzelf voor een groot stuk uit.

Nathalie Schuit, 20-08-2009 14:21 #1
Enig idee of er ook mensen zijn in Nederland die dit mate ritueel kunnen uitvoeren?
Groetjes Nathalie

Infoteur: Evaluna
Gepubliceerd: 11-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 2
Schrijf mee!