InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Oud Egyptische eetgewoontes en keuken

Oud Egyptische eetgewoontes en keuken

Oud Egyptische eetgewoontes en keuken Overal ter wereld, eten en drinken de mensen al zins ze bestaan. Heel lang geleden, hadden ze in Egypte andere eetgewoontes dan dat ze nu hebben. Dit artikel gaat over de geschiedenis van de Egyptische keuken. Onder de Oudegyptische keuken vallen de gerechten die in het Oude Egypte werden bereid rond ongeveer3000 v.Chr. en 300 n.C. De bereidingen en technieken die toen werden gebruikt zijn anders dan dat de mensen vandaag de dag eten en koken. Onder de Oud-Egyptische keuken vallen de gerechten die in het Oude Egypte werden bereid rond ongeveer3000 v.Chr. en 300 n.C. Eten en drinken was in de Egyptische oudheid naast muziek en dans een van de belangrijkste middelen van vermaak.

Het voedsel

Brood werd het meeste gegeten, gemaakt van grof graan. De groente die ze aten waren uien, radijs en knoflook. Kruiden werden ook gebruikt zoals dille, koriander en rozemarijn. Vlees werd niet veel gegeten, het was te duur voor de mensen en de dieren waren te nuttig. Vis werd daarentegen wel veel gegeten. De rijke mensen konden vlees wel betalen en aten daar dan ook dagelijks van. Egyptenaren waren grote liefhebbers van feesten. Drinken, muziek, eten en dans waren daarbij heel belangrijk. Vooral de rijke en de middenklasse vierde feest. De arme hadden de taak om het voedsel klaar te maken. Ze aten maaltijden met boter kaas, vogel, knoflook, mosterd, lenteui, kaneel, honing en vijgen. Bij de maaltijden werd bier en wijn gedronken.

De keuken

De keuken lag meestal in een hoek van een binnenplaats of de keuken lag onder een plat dak met een paar takjes als bedekking zodat de rook nog wel naar buiten kon. In Egypte werd het grootste deel van het voedsel op de grondbereid, daarom stond er in de Egyptische keuken een ronde oven die vrijwel op de grond lag. De ovens werden van aardewerk gemaakt. In de keuken was ook nog een 3 of 4 potige tafel aanwezig. In sommige huizen gebruikte ze geen ovens maar maakte ze gewoon een open vuur.
De vrouwen moesten voor het eten zorgen, dus moesten zei er ook voor zorgen dat het vuur aan ging. Ze verzamelde takken als ze niks konden vinden gebruikte soms mest als brandstof. Het vuur werd gemaakt door een stuk hout op de grond te leggen en daar staat een stok verticaal op, daar word met een koord met een boog een paar keer om heen gewikkeld, waarmee ze heel snel op en neer gaan en door die wrijving ontstaat vuur. De materialen die in de keuken werden gebruikt zoals spitten en roosters en pannen werden gebruikt om de maaltijden gestoomd geroosterd, gebakken of gefrituurd. De levensmiddelen werden opgeslagen in potten, zakken en manden. Deze hadden vaak handvatten, zodat ze goed te dragen waren en ze de potten konden op hangen zodat ze goed beschermt waren tegen knaag dieren. De opbrengst in de moestuin werd verzameld in zakken die gemakkelijk waren te dragen. De materialen die voor het bereide van levensmiddelen werden gebruikt waren bijna alle maal van klei gemaakt. Het voedsel werd gekookt in aardewerk schalen, het voedsel werd opgediend op aardewerk borden die af en toe versierd waren. Er zijn ook lepels en spatels gevonden maar men is er nog niet over uit of die voor het eten of het koken werden gebruikt. Traditioneel, hebben de mensen in Noord-Afrika en het Middenoosten van een gedeelde schotel die op de vloer wordt geplaatst en gebruiken brood om daarmee het voedsel te eten. Egyptenaren hadden misschien ook iets soortgelijks.
© 2009 - 2019 Preitaart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oud Egyptische eetgewoontes en keuken"

Infoteur: Preitaart
Laatste update: 10-01-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!