InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Ontbijt uit andere landen verrassend lekker en heel anders

Ontbijt uit andere landen verrassend lekker en heel anders

Ontbijt uit andere landen verrassend lekker en heel anders Een ontbijt is een goed begin van de dag. Vooral op zondag willen we er nog wel een gezellig ritueel van maken met een zachtgekookt eitje en luxe broodjes. Hoe ontbijten mensen in andere landen? Duitsers hebben meer broodsoorten en ontbijten graag buitenshuis. Fransen ontbijten simpel, zij besteden liever meer aandacht aan het middag- en avondeten. Engelsen houden van hun traditioneel ontbijt. In China houden ze van hartig, gefrituurd brood en soep van rijst. Noren eten graag wafels met bosbessenjam en veel vis. Bosbessensoep, koud of warm bij het Zweeds ontbijt en bij de Turken komen olijven, honing en zoete jam op tafel. Wie eens wat anders wil maken dan een bruine boterham met kaas heeft keus genoeg. Het recept van bosbessensoep is het uitproberen waard.

Een doorsnee Hollands zondagsontbijt

We kennen het wel: een bruine of witte boterham, wat luxe broodjes en het zachtgekookt eitje erbij, hagelslag of chocopasta voor de kinderen, kaas en worst voor de liefhebber. Een warm afgebakken croissantje met een likje boter en jam maakt het ontbijt compleet. Als drank een kop warme thee, een glas sinaasappelsap of melk. Eventueel een stukje fruit ter afsluiting.

Voorbeelden van het ontbijt in andere landen

Een ontbijt uit Noorwegen veel vissoorten en bessen

Bij de Noren staan allerlei soorten vis op tafel: vers gepekeld en gerookt. Makreelfilet in tomatensaus en zure haring met ui is erg geliefd. Ook rendierworst, schapenworst met een schaal zure room slaat de liefhebber niet over. In de winter bakken de Noren wafels voor het ontbijt en bedekken deze met bosbessenjam. In de winter zet men bij het ontbijt een schaal met allerlei bessen uit de bergen.

Ontbijt in Zweden soms bosbessensoep

Een typisch Zweeds ontbijt bestaat uit een sandwich gemaakt van diverse soorten broden, groente en veel zuivelproducten of leverpastei met een kop thee, koffie of warme chocolademelk. Ook Zweeds is het eten van bosbessensoep bij het ontbijt, maar is niet meer het meest voorkomende gebruik.

Recept bosbessensoep ook wel Blueberrysoep genoemd

ingrediënten
  • 0,5 l bosbessen
  • 0,75 dl suiker
  • 7 kopjes water
  • 1,5 el Aardappelmeel

Bereidingswijze
  • Meng de bessen, suiker en water in een pannetje.
  • Kook het geheel 2-3 minuten en voeg eventueel meer suiker. naar smaak toe.
  • Meng het aardappelzetmeel in een beetje koud water.
  • Haal het pan van het vuur. Voeg aardappelzetmeel toe
  • Voorzichtig roerend aan de kook brengen.
  • Klaar is de soep die ook koud heerlijk is.

Ontbijt in België

In België bestaat het ontbijt uit croissants en al of niet geroosterd brood. Daarbij komt vlees, kaas, honing, marmelade, zoete jam en chocoladepasta. De Belgen drinken er koffie met melk, thee, warme chocolademelk of vers sap bij. Yoghurt of melk met ontbijtgranen komt ook vaak als ontbijt voor.

Een Frans ontbijt stokbrood en croissant

De Fransen maken in tegenstelling tot hun middag- en avondeten niet zoveel werk van het ontbijt. Een grote kom koffie, die wordt gebruikt om stukken stokbrood in te dopen en een croissant met een klont boter en jam zijn eigenlijk wel de belangrijkste bestanddelen.

Ontbijt in Duitsland uit ontbijten met glaasje sekt

Het ontbijt van de Duitsers verschilt niet zo heel veel van ons eigen ontbijt. Wel is de keuze van de broodsoorten groter dan in Nederland. Het meest wordt het witte harde Brötchen met marmelade of worst gegeten. Wat Duitsers wel veel doen is uit gaan ontbijten. Voor een spotprijs kunnen zij in diverse locaties kiezen uit tientallen soorten brood, ei-gerechten, vis en verse hamsoorten. Een glaasje Sekt maakt het compleet.

traditioneel Engels ontbijt / Bron: Freaky Fries, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)traditioneel Engels ontbijt / Bron: Freaky Fries, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Ontbijt in Engeland eieren bacon worst
In Engeland bestaat het ontbijt traditioneel uit toast met eieren, bacon of spek, worst en witte bonen in tomatensaus. Deze worden afgewisseld met zoete producten zoals cake, vers fruit en toast met jam. Natuurlijk drinken de Engelsen het meest thee bij het ontbijt, hoewel er ook wel koffie en vruchtensap gedronken wordt. Hoeveel waarde de conservatieve Engelsen aan hun eigen traditionele ontbijt hechten, blijkt wel uit het feit dat zij het zoetere ontbijt met koffie en vruchtensap 'continental breakfast' noemen.

Ontbijt in China gefrituurd brood

Bijna overal wordt het ontbijt gekookt of gefrituurd. Rijstepap, warme sojamelk en gestoomde broodjes is in het noorden erg populair. Daarbij hoort Yu Za Kuei (gefrituurde duivels) en een langwerpig gedraaid brood, dat gefrituurd wordt. In het zuiden eet men Dim Sun (kleine hapjes),noodles en hartige pannenkoek. Daarbij worden zoetigheden als waterkastanjecake en kokosnootsneeuwballen gegeten. Basisvoedsel bij het ontbijt is Congee, een hartige soep van rijst.

Ontbijt uit Turkije pide en groenten

Het Turkse ontbijt wordt gegeten met veel groenten. Tomaten, komkommers en wortelen. Daarbij hoort witte schapenkaas. Verder zijn er olijven, zoete jam en honing. Als brood natuurlijk het bij ons ook bekende platte Turkse brood: de pide. Daarbij wordt sterke Turkse thee gedronken.

Probeer zelf eens een ontbijt uit een ander land

Kerstmis, Pasen, Pinksteren, Moederdag of een verjaardag zijn gelegenheden waarop vaak meer aandacht aan het ontbijt wordt besteed. Waarom zouden we het niet eens anders doen? Mogelijkheden genoeg.
© 2008 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontbijt overslaanOntbijt overslaanIndien men 's ochtends niet ontbijt, heeft men alles behalve concentratie. Er zijn verschillende redenen te bedenken waa…
Lekker en goedkoop ontbijten in de stadLekker en goedkoop ontbijten in de stadSommige dagen heb je geen zin om in de keuken te staan voor je ontbijt. Dan is het niet alleen makkelijk, maar ook gezel…
Afvallen: wat moet je kiezen als ontbijt?Afvallen: wat moet je kiezen als ontbijt?Het ontbijt wordt vaak gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag. Vooral wanneer je probeert af te vallen kan het…
Nationaal Schoolontbijt - het belang van een goed ontbijtjeNationaal Schoolontbijt - het belang van een goed ontbijtjeHet Nationaal Schoolontbijt is een ontbijtevenement waar vele scholen in Nederland aan meedoen. Elk jaar begin november…
Waarom is goed ontbijten belangrijk?Waarom is goed ontbijten belangrijk?Waarom is goed ontbijten belangrijk? Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Toch wordt het ontbijt door ve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ontbijt uit andere landen verrassend lekker en heel anders"

Infoteur: Henbro
Laatste update: 28-01-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!