InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Het 'afternoon tea' ritueel

Het 'afternoon tea' ritueel

Ga je een weekendje naar Londen of naar elders in Engeland, neem dan zeker de tijd om je een keer onder te dompelen in het afternoon tea ritueel. Deze traditie brengt je even terug naar de 19e eeuw, toen afternoon tea voor het eerst populair werd.

Afternoon tea

Het ontstaan van afternoon tea

Thee werd aan het Britse Hof voor het eerst geïntroduceerd in de jaren 1660 door Catherine de Braganza, die getrouwd was met Charles II van het Huis van Stuart. In die tijd was thee een luxedrank, want thee was zeldzaam en zeer duur.

De echte traditie van 'afternoon tea' ging van start in de jaren 1840 bij Anna, hertogin van Bedford. Aangezien er in die tijd behoorlijk laat op de avond werd gegeten, vroeg zij haar bedienden om in de namiddag brood met boter, cake, koekjes en thee te serveren. Al snel werd het een trend in de hogere klasse om afternoon tea te drinken. Ook de eerste theehuizen zagen het licht.

Typische kenmerken

Etiquette

Het afternoon tea ritueel in de 19e eeuw ging gepaard met een heleboel regels en etiquette. Er kwam nogal wat zilver aan te pas en ook aan het tafellinnen werd heel wat aandacht besteed. Er werd zelfs kleding ontworpen voor de afternoon tea. Ook nu nog moet men deftig gekleed zijn voor afternoon tea. Het is niet meer nodig dat dames een kleed, hoed en handschoenen dragen, maar heren worden meestal toch verzocht om pak en das te dragen.

Uur

Meestal wordt de thee rond 16u geserveerd. In de meeste Londense hotels kan je terecht tussen 15u30 en 17u voor afternoon tea.

Populaire theesoorten

Aan het eind van de 19e eeuw begon men met het vermengen van verschillende theesoorten om zo specifieke smaken te verkrijgen. Het was Twinings die de variëteit 'Earl Grey' bedacht.Deze theesoort wordt het meest gebruikt voor afternoon tea.
Andere theevariëteiten die gebruikt worden zijn 'Lady Grey', 'Lapsang Souchong' en 'Oolong'.

Hapjes

De afternoon tea is pas compleet door de verschillende hapjes die erbij geserveerd worden. Vooreerst zijn er de boterhammen zonder korst die geserveerd worden met komkommer, ei, waterkers of gerookte zalm. Daarnaast worden er ook verse scones aangeboden met opgeklopte room en aardbeienjam. Andere favorieten zijn cake en verschillende soorten koekjes.

Enkele topadressen

Als je naar London gaat, moet je zeker een keer tijd uittrekken om van het afternoon tea ritueel te proeven. Denk eraan om reeds voor je vertrek te reserveren, want de plaatsjes zijn erg gegeerd.

Hierbij enkele klassieke adressen:

Berkely Hotel

Geniet hier van je afternoon tea na een drukke namiddag shoppen in Knightsbridge. Onder andere Madonna, Gwynneth Paltrow, David Beckham en echtgenote Victoria zijn hier al gesignaleerd. Het Berkely Hotel importeert zelf zijn theesoorten en maakt de juiste mengeling ter plaatse.

Adres: Wilton Place, Knightsbridge, London SW1X 7RL
Website Berkely Hotel

Ritz

Dit is ongetwijfeld één van de meest chique gelegenheden voor afternoon tea. Het is zo populair dat er nu al driemaal daags afternoon tea wordt geserveerd. Een pianist of harpist luistert het geheel op met een vleugje muziek.

Adres: 150 Piccadilly, Mayfair, London W1V 9BR
Website Ritz

Savoy

Spring hier eens binnen alvorens een theatervoorstelling mee te pikken in West End. Elizabeth Taylor, Nicole Kidman, Hemmingway, Harrison Ford en Mel Gibson gingen je al voor. Het Savoy hotel heeft zijn eigen theemengeling, de Savoy blend.

Adres:Strand, London WC2R 0EU
Website Savoy
© 2008 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een High Tea organiserenEen High Tea organiserenWil je eens wat leuks organiseren voor familie, vrienden of collega's, organiseer dan een High Tea. Een High Tea is over…
Pasen, organiseer een gezellige Paas High TeaPasen, organiseer een gezellige Paas High TeaPasen is een prima gelegenheid om gezellig met het gezin of de familie te brunchen. In plaats van een paasbrunch kan er…
Indiase winterthee en Engelse theereceptenIndiase winterthee en Engelse theereceptenIndia is de grootste theeproducent ter wereld. Hier komen de beroemde soorten ceylon, assam en darjeeling vandaan. Engel…
Beste plaatsen om te bezoeken in LondenBeste plaatsen om te bezoeken in LondenLonden een van de oudste steden in Europa, een magneet voor de toerist die komt naar het Verenigd Koninkrijk. Met zijn v…
Kerst high tea organiseren, tipsKerst high tea organiseren, tipsHigh tea met kerst, raakt steeds meer in opkomst. Het is gezellig, lekker en niet zo tijdrovend en stressy als het organ…
Bronnen en referenties
  • Foto: www.urbanpath.com

Reageer op het artikel "Het 'afternoon tea' ritueel"

Infoteur: Evaluna
Gepubliceerd: 19-10-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!