InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Typische Canarische drankjes

Typische Canarische drankjes

Als je op de Canarische eilanden komt, mag je deze drankjes zeker niet missen: de Barraquito en de Gomeron. Gomeron is een likeurtje dat typisch is voor het kleine eiland La Gomera. Barraquito is een heerlijke Spaanse dessertkoffie die vooral op Tenerife en La Palma erg populair is. Hoewel dit drankje typisch is voor de Canarische eilanden, is hij ook thuis prima na te maken. Zelfs diegenen die niet van koffie houden, zullen hiervan smullen.

Gomeron

Wat is het

Gomeron is een speciale likeur typisch voor het idyllische Canarische eiland La Gomera, met een diep donkerbruine kleur. Gewoonlijk wordt het voor of na het eten geserveerd. Het wordt veel gedronken door de inwoners van La Gomera, maar is ook erg geliefd bij de toeristen die het eiland bezoeken, vanwege zijn zeer zoete en rijke smaak. Dit drankje wordt dan ook veelvuldig verkocht op het eiland. Het is echter ook via internet te verkrijgen.

Hoe wordt het gemaakt

Gomeron wordt gemaakt van twee ingrediënten: Miel de palma en Parra. De speciale miel de palma, palm honing, wordt alleen op het eiland La Gomera geproduceerd. Hiervoor wordt sap gewonnen vanuit de toppen van de Canarische dadelpalmen (Phoenix canariensis), dat vervolgens wordt geconcentreerd tot een siroop. Deze siroop wordt speciaal geproduceerd voor de Gomeron, maar wordt bijvoorbeeld ook gebruikt op pannenkoeken. De Parra is een restproduct van wijnproductie, en is te vergelijken met de Italiaanse Grappa. Door combinatie van deze twee ingrediënten ontstaat de heerlijk zoete Gomeron.

Barraquito

Wat is het

Deze koffie is een specialiteit van de Canarische eilanden. De naam komt van het Spaanse woord Barraco. Dit was de bijnaam van degene die als eerste begon met het drinken van deze koffie, in de bar Imperial en de Quiosco Imperial in Santa Cruz. Hij wordt typisch geserveerd in een glas, waarbij de verschillende lagen van het drankje mooi zichtbaar zijn. De verschillende lagen van het drankje bestaan uit (zoete) gecondenseerde melk, melkschuim, melk, Licor Cuarenta Y Tres en espresso. De toevoeging van limoenrasp en kaneelpoeder geven deze koffie een speciaal exotisch tintje. Omdat deze koffie erg zoet is, wordt hij vaak bij het dessert gedronken.

Op de Canarische eilanden is de barraquito te krijgen in zo goed als alle plaatselijke bars, cafés en restaurants, voor een prijs van rond de 2 euro.

Het recept

Benodigdheden:
  • 25 ml gecondenseerde melk
  • 6 lepeltjes warme opgeschuimde melk
  • 100 ml warme melk
  • 100 ml sterke koffie / espresso
  • 40 ml Licor Cuarenta Y Tres (likeur 43)
  • Kaneelpoeder
  • 1 Limoen

Bereidingswijze
De Barraquito wordt gebruikelijk geserveerd in een, bij voorkeur, hoog smal glas, voor dit recept een glas van 300 ml. Om de mooie laagjeste krijgen, is er een specifieke volgorde die gevolgd moet worden. Je begint met een laag gecondenseerde melk. Daarna moet de Licor Cuarenta Y Tres toegevoegd worden. Hierop leg je wat rasp van de limoenschil. Vervolgens schep je de opgeschuimde melk hier voorzichtig op. Schenk daarover op een beheerste manier de warme melk. Als laatste wordt de sterke koffie toegevoegd, dit doe je het beste door het er over een omgekeerde lepel erin te druppelen. Om het af te werken strooi je er kaneelpoeder en overheen. Gelijk opdienen en heet drinken!
© 2014 - 2017 Darkeyes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Typische Canarische drankjes"

Infoteur: Darkeyes
Laatste update: 18-04-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!