InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Beer can chicken

Beer can chicken

We kennen het allemaal wel, de tuinfeestjes met barbecue waarbij speklapjes, burgers of kippenpootjes onder flinke rookontwikkeling zwart worden gecremeerd. Biertje erbij, zeker gezellig en de volgende dag wat last van de maag. Deze vorm van barbecue vermaak krijgt de laatste tijd een steeds meer culinair karakter. Met de Weber kwam er aandacht voor het indirect barbecuen met de klep dicht en werd dit een heerlijke maaltijd. Mijn favoriet hierbij is de beer can chicken.

Indirect barbecuen

Bij het indirect barbecuen wordt het vlees niet direct boven de gloeide kolen geplaatst maar ernaast. De klep van de barbecue gaat vervolgens dicht zodat er een soort oven effect ontstaat. Hierbij moeten de bovenste ventilatie gaten geheel geopend worden, waarbij de temperatuur vervolgens wordt geregeld met de ventilatie regeling aan de onderzijde. De barbecue moet flink worden 'geknepen' want het is de bedoeling dat het bereiden minimaal een aantal uren duurt. Mijn ervaring is; hoe langer de bereidingstijd hoe smakelijker en malser het vlees. De wachttijd kan natuurlijk mooi worden ingevuld met een goede borrel.

Extra's

Om het vlees mals te houden moet er vaak een bakje met water in de barbecue worden geplaatst. Dit zorgt voor de toevoeging van vocht in het vlees tijdens de bereiding. Dit wordt bij de beer can chicken anders opgelost... Voor een extra rooksmaak kan er ook nog hout worden toegevoegd welke op de gloeide kolen moet worden geplaatst. Omdat de barbecue wordt 'geknepen' vliegt dit hout niet echt in de brand maar blijft rustig roken. Over het toe te passen hout gaan de wildste verhalen te ronde; Weber verkoopt 'speciaal' rook hout en er wordt hiervoor bijvoorbeeld ook hout van oude wijnvaten verkocht wat weer een speciale smaak beleving zou geven... Ik gebruik zelf gewoon eiken hout welke ik ook in de kachel stook en heb niets te klagen.

Beer can chicken

Om de kip extra sappig te krijgen werden er op een gegeven moment speciale houders verkocht welke met water kunnen worden gevuld en onderin de kip kunnen worden geschoven. Het water kookt dan door de kip heen. Bier in plaats van water geeft ook nog een extra lekkere smaak aan de kip. Wanneer je hiervoor een blikje bier neemt kunt je de hele houder vergeten. Je opent het blikje, drinkt de helft op (er zijn vervelender klusjes) en schuift deze onderin de kip (of je schuift de kip over het blikje).

Marineren

Je kunt de kip insmeren met een barbecue/salade saus of met een 'dry rub' (mix van kruiden en specerijen). Ik vind de 'dry rub' het lekkerste. Er zijn vele recepten verkrijgbaar. Ik gebruik meestal 'Juanita's Dry Rub' van de Blue Smoke BBQ site;

  • 4 Eetlepels Zeezout (liefst zonder jodium), niet te fijn gemalen
  • 3 Eetlepels Zwarte Peper korrels, middel-grof gemalen
  • 4 Eetlepels Bruine Basterd Suiker, goed aangedrukt
  • 4 Eetlepels Zoete Paprika Poeder
  • 1 Theelepel Cayenne Peper
  • 2 Theelepels Knoflook Poeder
  • 2 Theelepels Uien Poeder

Tenslotte

Om het helemaal af te maken vul ik de kip meestal ook nog met wat knoflook en ui. Om alvast de echte beer can chicken sfeer te proeven kun je het volgende filmpje bekijken; Beer Can Chicken Barbecue by the BBQ Pit Boys
© 2011 - 2019 Rcbeuker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Juanita's Dry Rub; http://www.bluesmoke-bbq.nl/003rubusa1/dry_rub_usa1.php
  • Beer Can Chicken Barbecue by the BBQ Pit Boys; http://www.youtube.com/watch?v=xS6R2IzDI10

Reageer op het artikel "Beer can chicken"

Reacties

Roland, 14-07-2015 11:49 #2

Maar voor zaken als 'Pulled Pork' ga ik toch een 'probe' aanschaffen dus zal ik de 'blije kip' ook een polsen op zijn weg naar de perfecte BCC

Sandra, 19-05-2015 15:00 #1
Hoe heet moet de bbq zijn voor de canbeer chicken? Hoe lang moet de kip er ongeveer in (bijv kip van 2kilo) en wat moet de kerntemperatuur van de kip zijn bij de borst?

Infoteur: Rcbeuker
Laatste update: 29-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 2
Schrijf mee!