InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Vlierbloesemsiroop (sap)

Vlierbloesemsiroop (sap)

Vlierbloesemsiroop (sap) Het is bijna zo ver; de vlier staat bijna in bloei! Dit jaar wat later dan andere jaren, maar dat maakt niet uit. Het is bijna tijd om vlierbloesemsiroop (vlierbloesemsap) te maken. Deze drank is in Nederland vrij onbekend maar wordt in Oostenrijk en Duitsland veel gedronken. Het heet daar Hollundersaft of Hollersaft. Hier komt het enige echte recept.

Ingrediënten

  • Bloemkronen van de zwarte vlier
  • water
  • 1 kg suiker
  • 1,5 g citroenzuur
  • 1 citroen

Verzamelen van de bloemkronen

Eerst moet je voldoende bloemkronen verzamelen. Hierbij geldt; hoe meer, hoe beter! Als je de mogelijkheid hebt om kieskeurig te zijn, wees dat dan! Alleen de mooie, flink bloeiende kronen gaan de pan in. Kijk wel uit of je een echte zwarte vlier (Sambucus negra) hebt. Sambucus ebulus is giftig. Het makkelijkst kun je ze herkennen aan de stammen en twijgen, en aan de bloemetjes. De bloemetjes van nigra zijn helemaal wit, die van ebulus hebben donkere stampertjes. Nigra heeft houtachtige stammetjes, en doordat ebulus ieder jaar afsterft en nieuw opgroeit, zijn de stelen of stammetjes niet verhout. Nigra bloeit eerder dan ebulus, dus als je gaat plukken zodra de vlier bloeit, weet je zeker dat het de nigra is, omdat de ebulus dan nog niet bloeit. Als je de plant dan ook nog in de winter heb zien staan, is het helemaal duidelijk dat het een nigra is, doordat de ebulus in de winter afsterft.

Van de bloemkronen gebruik je alleen de bloemetjes. Je kunt best wat groene steeltjes laten zitten, maar dat maakt het er niet lekkerder op. Probeer dus met een vork alleen de witte blaadjes van de stelen te ritsen.

Het koken

Los nu 1 kg suiker op in 1 liter water. Dat gaat niet zonder slag of stoot, dus je moet het water wat verwarmen, en dan nog duurt het een tijdje. Hierbij voeg je 1.5 g citroenzuur die kan je bij een toko kopen en dan heb je voor de komende tijd een flinke voorraad. Voeg er de bloemetjes aan toe en dan de schijven van een citroen. Laat dit een paar dagen trekken in de koelkast (4 tot 5 dagen), afgedekt met folie.

Afvullen

Verhit in de oven (200°C) een aantal flessen waarin je de siroop wilt gaan doen. Zorg dat de flessen goed schoon zijn! Maak ze schoon met afwasmiddel en daarna met soda. Spoel de flessen goed na, maar ze mogen nat de oven in. Laat ze minstens een half uur in de voorverwarmde oven staan voor je ze gaat afvullen. Vergeet niet de doppen ook goed schoon te maken. Flessen met plastic doppen zijn onbruikbaar omdat je de plastic doppen niet een half uur in de oven kunt laten liggen.
Begin nu je bloemetjesmengsel te filtreren. Dit kan je doen over een koffiefilter, maar dat zal redelijk lang duren. Je kunt ook alles door een schone theedoek filtreren. Het voordeel daarvan is dat je de theedoek uit kunt wringen en het zo een stuk sneller gaat.

Verwarm de gefilterde siroop tot zo'n 80°C, dus dat het net niet gaat koken. Neem de (hete!) flessen uit de oven en doe er de hete siroop in. Zet de gevulde flessen nog een kwartier in de oven, met de doppen er losjes op. Na een kwartier kun je de oven uitzetten, de doppen vastschroeven en de flessen in de oven laten afkoelen.

Gezond

Vlierbloesemsiroop is gezond. Het zou slijmoplossend werken en dus heilzaam zijn bij verkoudheden en bij griep zou het ook een heilzame werking hebben. Bovendien zou de vlier de afweer versterken. Maar de siroop is vooral erg lekker!
© 2010 - 2019 Y-scientist, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De vlier en haar toepassingenDe vlier en haar toepassingenVlierbloesems van de vlier zijn te gebruiken voor allerlei lekkernijen. Zo kan er limonade van gemaakt worden, cider of…
Vlierbessensiroop met wijnVlierbessensiroop met wijnVlierbessen zijn bij de meeste mensen wel bekend. De donkere, paarse vruchten van Sambucus nigra hangen vanaf september…
De geneeskracht van gewone vlierDe geneeskracht van gewone vlierVroeger maakte men fluiten van de vlier. Deze werden ´flierefluiten´ genoemd. De vlier kende van oudsher een groot aanta…
Roze bloeiende struikenRoze bloeiende struikenStruiken zijn er vele maten en kleuren. De Sambuccus Nigra Black heeft prachtig donkerpaars blad en krijgt in juni grote…
Eetplezier met vlierBinnenkort zie je ze weer overal: de roomwitte schermen van de bloeiende vlier. Ze kondigen het midden van de lente aan.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vlierbloesemsiroop (sap)"

Reactie

Maaike, 28-07-2010 21:24 #1
Ik maak mijn vlierbloesemsap als volgt:
3 pond vlierbloesem in een schone emmer oid doen. 4 liter water koken met 4 kilo suiker erin en even door laten koken. Gas uit en 70 gram citroenzuur erdoor roeren en direct over de bloesem gooien. 24 uur laten staan.

Dan maak ik 15 Grols beugelflesjes klaar, zeef de bloesem en de flesjes helemaal tot bovenaantoe vullen. Dop erop en even onder de kraan afspoelen. Deze sap kan je zeker 3 jaar bewaren, als er maar geen lucht bij komt, want dan knallen ze uit elkaar.

Infoteur: Y-scientist
Gepubliceerd: 27-05-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!