InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Waterkoker: onderdelen, werking en aanschaf

Waterkoker: onderdelen, werking en aanschaf

Waterkoker: onderdelen, werking en aanschaf Wie weet wat een fluitketel is, verraadt daarmee een hogere leeftijd te hebben. Jeugdigen hebben meestal nooit water gekookt in een fluitketel want daar was dat keukenapparaat voor bestemd. De elektrische waterkoker heeft de fluitketel verdrongen hoewel er ook nog steeds water wordt gekookt in een steelpan of, voor het koken van groenten, in een kookpan. Maar snel even een kop thee zetten of een mok Nescafé gaat zeker zo makkelijk in een waterkoker. Ze worden geleverd in allerlei soorten, verschillende maten en prijsklassen van zeer eenvoudig tot fraai design.

Onderdelen van waterkoker

De belangrijkste elementen waaruit een waterkoker is opgebouwd zijn een waterreservoir, een verwarmingselement met snoer en stekker en een handvat en deksel. Het soort materiaal is bepalend voor de stevigheid en kan bestaan uit geglazuurd aardewerk, glas, kunststof of roestvrij staal. Mede bepalend voor het design zijn de kleuren waarbij beige, blauw, oranje en rood veel voorkomen maar ook andere kleuren mogelijk zijn. Maar hoewel het design voor velen belangrijk is in een fraaie keuken gaat het uiteraard niet over het design maar over de functionaliteit. In verhouding tot de inhoud is ook het vermogen van de koker van belang die gaat van 1200 watt tot 3000 watt.

Hoeveelheid water en waterreservoir

Waterkokers zijn in diverse maten verkrijgbaar van 0,8 liter tot wel 2 liter. Het waterreservoir kan tot verschillende hoogten worden gevuld waarbij meestal door middel van een streepjesaanduiding de exact benodigde hoeveelheid water kan worden afgepast.

Werking, verwarmingselement en beveiliging

Het verwarmingselement bevindt zich onder in het apparaat en wordt handmatig aangezet door de schakelaar in te drukken. Stoppen met verwarmen gebeurt automatisch op het moment dat het water kookt en de stoom bij een voeler in het deksel komt. Om die reden moet het deksel steeds goed gesloten zijn omdat het water anders blijft doorkoken. Een andere beveiliging bevindt zich onder in het apparaat en voorkomt dat bij droogkoken het verwarmingselement doorbrandt. Er zijn twee soorten verwarmingselementen. Het ene bevindt zich onzichtbaar onder de bodem van het waterreservoir en het andere bestaat uit een zogenaamde dompelaar (een zichtbaar spiraalvormig element). Vooral een dompelaar moet regelmatig ontkalkt worden met azijn (aantal keren bruikbaar) of een azijnoplossing (eenmalig).

Noodzakelijkheid van ontkalken

Afhankelijk van de hardheid van het water, die per streek zeer verschillend kan zijn, moet een waterkoker af en toe of regelmatig worden ontkalkt. Om te ontkalken is speciale vloeistof verkrijgbaar die soms met water aangelengd moet worden maar ontkalken gaat ook prima met azijn. Goedkoop is speciale poetsazijn die ook voor het ontkalken van een waterkoker gebruikt kan worden.

Aanschaf van de juiste waterkoker

Bij de overwegingen voor de aanschaf van een waterkoker is het goed eerst na te gaan hoe vaak en voor welke hoeveelheden water de koker gebruikt gaat worden. Voor veelvuldig gebruik kan beter in de hogere prijsklasse worden gezocht maar er kan eventueel weer bespaard worden door een kleiner model aan te schaffen als de inhoud daarvan voldoet aan de eisen van het gebruik. Ook kan gekozen worden op basis van extra’s zoals een warmhoudfunctie voor het reeds gekookte water of een temperatuurinstelling als een bepaalde temperatuur gewenst is. Die temperatuurinstelling kan een rol spelen voor het zetten van thee wat niet perse met kokend water hoeft te gebeuren. Een grote inhoud van het reservoir is van belang als naast kleine hoeveelheden ook regelmatig het maximum van twee liter kokend water wordt verlangd. Dit kan het geval zijn als bij het koken van groenten het water eerst in een waterkoker wordt verhit.

Verschillende merken

Waterkokers zijn in veel merken verkrijgbaar zoals onder meer:
  • AEG, Alessi
  • Bestron, Bodum, Bosch, Braun, Bugatti
  • Caso, Cuisinart
  • Delonghi, Dualit
  • Espressions, Eva Solo
  • Gifts & More, Graef
  • Inventum
  • Jacob Jensen
  • Kenwood, KitchenAid, Krups
  • Magimix, Melitta, Moulinex
  • Philips, Princess, Proficook
  • Russel Hobbs
  • Siemens, Solis
  • Tefal, Trebs
  • WMF

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Semihnural, Pixabay
  • http://www.fonq.nl/producten/categorie-waterkoker/?s2m_channel=70&gclid=CICy-MqZyccCFWdYtAodYw8Diw&gclsrc=ds
  • http://www.kijkshop.nl/producten/172-197-220/waterkokers/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterkoker
  • http://www.waterkoker.net/

Reageer op het artikel "Waterkoker: onderdelen, werking en aanschaf"

Reactie

Nettie, 25-04-2018 11:54 #1
Mijn vraag: moet het verwarmingselement altijd onder water blijven staan? Hier wordt verschillend over gedacht. De een zegt: ja altijd; de ander: totdat het water afgekoeld is, dan mag je hem leeggooien; een derde: je hoeft het niet te laten staan en kunt de ketel meteen leeggooien.
Dank voor uw verlossende antwoord!

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 17-04-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Losse keukenapparatuur
Reacties: 1
Schrijf mee!