InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Slakken eten uit de tuin, een delicatesse

Slakken eten uit de tuin, een delicatesse

Slakken eten uit de tuin, een delicatesse De slak, het is een beestje dat vaak te vinden is in de tuin. Veel mensen die een moestuin hebben of mooie planten in de tuin hebben staan zien dit beestje als een ware vijand. Er zijn natuurlijk wel een aantal manieren om van de slakken af te komen, zoals met gif, maar dan doen we er vervolgens niets meer mee.

De tuinslak

We kennen het allemaal, het heeft geregend en de slakken storten zich massaal op de mooi ingerichte moestuin. Alles wordt opgegeten door de hongerige slak, niets is veilig voor dit slijmerige beestje. Slakkengif zou een oplossing kunnen zijn, daarnaast zijn er nog wat andere trucs om de slak uit de tuin te houden. Maar als je geen zin hebt om dit te doen is er nog een andere oplossing; zet de slak op het menu!

Het eten van de slak

De slak staat op verscheidene restaurants op de kaart, het wordt vaak gezien als en delicatesse. Dus waarom zouden we dat lekkere hapje, dat door de tuin glibbert, laten staan? De tuinslak is, net als de slak op het menu van je lokale Franse restaurant, goed te eten. De Segrijnslak, die vaak in de tuin te vinden is, is volgens velen erg lekker, terwijl de naaktslak als erg taai wordt beschreven. Om het slakje vanuit de tuin op het bord te krijgen moeten er eerst wat voorbereidingen worden getroffen.

Uit de tuin op het bord

Wanneer er een boel slakken in de tuin te vinden zijn kan je met een bak of zak de tuin in gaan. Verzamel de levende Segrijnslakken, de dode slakken kan je beter niet eten. Wanneer je de slakken hebt verzameld kan je ze in een bak zetten waarvan de bovenkant is afgesloten, maak wel gaatjes in de bovenkant zodat de slakken genoeg zuurstof krijgen. In de bak kan je wat water en een blaadje sla leggen zodat ze niet verhongeren. Ook kan je wat meel en kruiden in de bak leggen.

Omdat je niet weet wat de slakken hebben gegeten voordat je ze hebt geoogst moet je ze ongeveer drie a vier dagen laten staan, zodat ze alles uit kunnen poepen. Omdat de bak redelijk snel vies wordt kan je in de tussentijd de slakken er even uithalen en de bak en de slakken schoonmaken. Het je de slakken een paar dagen laten staan dan hebben ze hun darmen kunnen schonen en zijn ze klaar om bereid te worden.

Pak de slakken uit de bak en spoel ze goed af, alle dode slakken kan je bij deze stap ook weer beter weggooien. Wanneer de slakken schoon zijn kan je ze in de vriezer stoppen, dit zorgt er voor dat ze in een door de kou geïnduceerde winterslaap vallen. Je kan ze koken zonder ze in de vriezer te hebben gestopt, maar dan maken ze de dood bewust mee, dit voorkom je door ze in een winterslaap te laten vallen.

Heb je deze stappen doorlopen, dan kan je de slakken koken. Gooi flink wat zout in een pan kokend water, gooi vervolgens de slakken erbij. Na tien minuten koken kan je de slakken eruit halen om met een scherp object de slak van het huisje te scheiden en spoel de slak nogmaals af. Vervolgens kan de slak weer in een pan kokend water gegooid worden en 45 minuten tot een uur gekookt worden.

Eet smakelijk!

Voor diegene die het recept hebben gevolgd, eet smakelijk! Om de slakken nog wat lekkerder te maken kan er uiteraard nog een sausje aan toegevoegd worden. Er zijn in kookboeken of op het internet een hele boel lekkere sauzen te vinden die worden geserveerd bij slakken. Veel mensen eten ook mosselen, oesters en andere schaal en weekdieren, dus wees niet bang en probeer het een keer!
© 2014 - 2018 Jona89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slakken bestrijdenMet een slakkenvanger kun je slakken in de tuin lokken en verwijderen. Meerdere slakkenvangers werkt nog effectiever om…
Bestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenBestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenWe hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin zoals mieren, rupsen, slakken, emelten en eng…
Slakken in de moestuin bestrijdenSlakken in de moestuin bestrijdenSlakken in je moestuin, wat doe je er tegen? Slakken horen bij bladgroen zoals vlinders bij bloemen. Er zijn periodes da…
Verwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenVerwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenNaaktslakken kunnen niet alleen bijzonder vervelend zijn, maar ook nog eens zeer schadelijk zijn. Vooral bij een wat nat…
Slakken in de tuin bestrijdenSlakken in de tuin bestrijdenWanneer het vochtig is buiten, is dit de ideale leefomgeving voor een slak. Slakken zijn voornamelijk 's nachts actief.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Claude05alleva, Pixabay
  • http://slakken.startkabel.nl/forum/?id=14

Reageer op het artikel "Slakken eten uit de tuin, een delicatesse"

Reactie

Verhelst, 04-07-2016 08:12 #1
Mag je aardappelen die aangevreten zijn door slakken nog eten bv krieltjes in de schil? Reactie infoteur, 25-07-2016
Ik kan dit helaas niet met zekerheid zeggen.

Infoteur: Jona89
Gepubliceerd: 11-08-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!