InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Indische snacks: indische aardappelkroketjes

Indische snacks: indische aardappelkroketjes

In de Indonesische keuken zijn de indische hapjes een absolute must. Op verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden werden altijd schalen vol indische snacks zoals pasteitjes, loempia of risolles gepresenteerd. De recepten zijn een overlevering van generatie op generatie, van oma Klein, tante Dé en tante Toet en ik heb ze weer van mijn moeder. Velen kennen indische hapjes al van de toko en Pasar Malam en nu heb je de kans om met deze recepten je eigen exotische snacks te maken.

Recept indische aardappelkroketjes (12 á 15 stuks)

Ingrediënten:
15 aardappelen

Ingrediënten voor de vulling:
  • 500 gram rundergehakt
  • 1 winterwortel, fijngehakt
  • 2 uiten, fijngehakt
  • 1 bosje selderij, fijngesneden
  • 1 blokje vleesbouillon
  • zout en peper

Ingrediënten voor het bakken:
  • zonnebloemolie
  • 1 pak paneermeel
  • 1 ei. losgeklutst

Bereidingswijze:
  • Kook de aardappelen gaar en maak er puree van. Laat het afkoelen.
  • Voor de vulling het rundergehakt fruiten met de fijngehakte uien. Voeg de fijngehakte wortel toe en roerbak het geheel klaar. Dan de selderij erbij doen en het bouillonblokje, goed door elkaar mengen, beetje laten meebakken. Zout en peper naar smaak toevoegen. Vuur uitdoen en even laten afkoelen.
  • Een schep aardappelpuree nemen, druk het wat plat en doe er 1 eetlepel vulling op. Aardappelpuree om de vulling sluiten en er een rolletje van maken.
  • Nu ga je de rolletjes door de paneermeel rollen, dan door het geklutste ei, daarna weer door de paneermeel. In ruim olie frituren.

Lees verder

© 2007 - 2017 Miki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Indische snacks: Lemper (hartig gevulde rijstrolletjes)In de Indonesische keuken zijn de Indische hapjes een absolute must. Op verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden…
Tong Tong Fair 2010Twee jaar geleden werd het nog de Pasar Malam Besar genoemd, maar sinds 2009 wordt deze grote Indonesische markt Tong To…
Recepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meerRecepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meerDe Indonesiche rijsttafel is al sinds de repatriëring van de Indische Nederlanders geliefd bij vele Nederlanders. Lang k…
Tong Tong Fair brengt Indonesië dichtbijTong Tong Fair brengt Indonesië dichtbijTong Tong Fair is de huidige naam voor het grootste, jaarlijks in Den Haag gehouden, Indonesische festival in ons land.…
Indische snacks: indische satéIndische saté mag niet in de Indonesische keuken ontbreken. Het is niet alleen lekker als bijgerecht bij de Indische rij…

Reageer op het artikel "Indische snacks: indische aardappelkroketjes"

Reacties

Alex, 25-06-2013 19:35 #3
Het lijkt mij leuk om een keer op een feestje thuis allemaal verschillende van de Indische snacks neer te zetten. Echter om nou de hele avond in de keuken te staan, op zich niet erg, maar niet mijn idee van een eigen verjaardag ofzo te vieren. Dus mijn vraag is eigenlijk kort, simpel en eenvoudig : Zijn de snacks ook koud te serveren?
Met vriendelijke groet
Alex

Loes, 01-02-2013 13:19 #2
Het recept is over heerlijk enkel de kroketjes vallen uit elkaar bij het frituren van alles al geprobeerd, maar het lukt mij niet. Heb je voor mij een tip om te frituren?

Overigens doe ik het in de oven schaal in de convetie oven maar dan zijn het geen kroketjes.

gr Loes

Wilma, 08-12-2009 11:42 #1
Er staat maak van de aardappels een puree maar is dat alleen stampen of moet er ook nog melk of boter doorheen? Reactie infoteur, 09-12-2009
Hallo Wilma, was ik inderdaad er vergeten bij te schrijven dat je van de aardappelen puree moet maken, dus met wat warme melk en of boter. Ik zelf doe er alleen een kopje warme melk bij. Succes verder!

Infoteur: Miki
Gepubliceerd: 01-04-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Indische snacks
Reacties: 3
Schrijf mee!