InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Indische snacks: loempia

Indische snacks: loempia

In de Indonesische keuken zijn de indische hapjes een absolute must. Op verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden werden altijd schalen vol indische snacks zoals pasteitjes, loempia of risolles gepresenteerd. De recepten zijn een overlevering van generatie op generatie, van oma Klein, tante Dé en tante Toet en ik heb ze weer van mijn moeder. Velen kennen indische hapjes al van de toko en Pasar Malam en nu heb je de kans om met deze recepten je eigen exotische snacks te maken.

Recept loempia ( 30 á 40 stuks)

Ingrediënten:
  • 1 pakje loempiavellen van 40 stuks (verkrijgbaar in de toko)

Ingrediënten voor de vulling:
  • 1 kleine witte kool, fijngesneden
  • 1 dunne prei, fijngesneden
  • Pond taugé
  • 200 gram kipfilet, in stukjes gesneden
  • 200 gram varkenslapjes, in stukjes gesneden
  • 2 grote uien, fijngehakt
  • 3 á 4 tenen knoflook, fijngehakt
  • peper, zout en knoflookpoeder
  • 1 runderbouillonblokje

Ingrediënten voor het bakken:
  • Zonnebloemolie
  • Water en bloem voor meelpapje

Bereidingswijze:
  • Fruit knoflook, ui en prei in de olie. Voeg er de in stukjes gesneden kipfilet en varkensvlees aan toe en bak dit nog even mee. Kruid het geheel met wat zout en peper. Doe er daarna de goed uitgelekte groenten bij en bak het mengsel in 3 á 4 minuten. Voeg een bouillonblokje toe en nu meng je alles goed door elkaar. Eventueel bijkruiden met knoflookpoeder. Dan alles goed uit laten lekken in vergiet.
  • Voordat je de loempia’s gaat bakken, eerst een meelpapje maken van wat bloem en water. Dit dient als plakmiddel voor de loempiavellen.
  • Leg op ieder loempiavel 1 á 2 eetlepels vulling. Sla het velletje dicht en plak het vast met het meelpapje. Vouw ook de kanten om en plak ze dicht.
  • Maak de olie zo heet mogelijk. Bak de loempia aan beide kanten goudbruin. Serveer ze met een sausje van ketjap manis en tomatenketchup.

Recept loempiasaus

Ingrediënten:
  • Ketjap Manis (zoete ketjap)
  • Tomatenketchup.
  • Chilisaus
  • Beetje water

Bereiding
Meng in een kom ongeveer 6 eetlepels tomatenketchup met 3 á 4 eetlepels ketjap en 1 eetlepel chilisaus. Eventueel aanlengen met wat water als het sausje te dik is.

Lees verder

© 2007 - 2017 Miki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Indische snacks: Lemper (hartig gevulde rijstrolletjes)In de Indonesische keuken zijn de Indische hapjes een absolute must. Op verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden…
Tong Tong Fair 2010Twee jaar geleden werd het nog de Pasar Malam Besar genoemd, maar sinds 2009 wordt deze grote Indonesische markt Tong To…
Indische keuken: pittige kiploempia'sZelf loempia's maken is helemaal niet moeilijk. Wanneer je eenmaal weet hoe je de vellen moet vouwen kun je zelf talloze…
Recepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meerRecepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meerDe Indonesiche rijsttafel is al sinds de repatriëring van de Indische Nederlanders geliefd bij vele Nederlanders. Lang k…
Indische snacks: indische satéIndische saté mag niet in de Indonesische keuken ontbreken. Het is niet alleen lekker als bijgerecht bij de Indische rij…

Reageer op het artikel "Indische snacks: loempia"

Reacties

Karin Middel, 28-01-2011 16:17 #3
De loempia's zijn goed gelukt en erg lekker. Prima recept, bedankt! :-)

Sjaak de Wit, 23-02-2009 04:07 #2
Als ik de loempia's wil bakken dan gaat de loempia vel stuk, hoe kan ik dit voorkomen? Reactie infoteur, 23-02-2009
Is mij ook wel ´s overkomen en dat was omdat ik ze té lang in de olie liet bakken, zodra de loempia´s goudbruin kleuren - dus niet donkerbruin - zijn ze klaar. Bak de loempia´s in ruim olie en zorg ervoor dat de olie zo heet mogelijk is en bak niet teveel tegelijk. Ik bak ze meestal met maar 2 tegelijk.
Verder moet je de loempia´s voorzichtig keren en niet teveel. Succes ermee!

Inge, 01-11-2007 16:17 #1
Lekker loempias. Ipv witte kool gebruiken wij reboeng fijngesneden.
en gebakken tahoe in blokjes gesneden.
Verder zijn de andere snacks ook goed. mijn moeder is 91 jaar en maakte vroeger ook die snacks. Ik heb het van haar geleerd. Binnenkort jullie lemper maken. Groetjes Inge Reactie infoteur, 01-11-2007
Hoi Inge, erg bedankt voor de leuke reactie. Mijn moeder is 82, ze kan niet meer zelf al die indische hapjes maken, dus neem ik de pollepel van haar over. Heb pas de lempers met haar aanwijzingen gemaakt, recept moet nog worden aangepast, doe ik binnenkort!

Infoteur: Miki
Gepubliceerd: 01-04-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Indische snacks
Reacties: 3
Schrijf mee!