InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Glutenvrij brood

Glutenvrij brood

Veel mensen kunnen vanwege een allergie of intolerantie niet tegen gluten of tarwe. Op deze pagina vindt u een recept om lekker en eenvoudig glutenvrij brood te bakken. Er worden ook een aantal variaties gegeven, zodat het zeker niet eentonig wordt. Glutenvrij brood is nog nooit zo gevarieerd geweest! Aanvullend vindt u ook wat uitleg over wat minder gekende ingrediënten.

Boekweitbrood:

Ingrediënten:
  • 25 gr verse gist of 1 1/4 zakje gedroogde gist
  • 3,5 dl lauw water
  • 2 el suiker
  • 400 gr boekweitmeel
  • 3 tl zout
  • Eventueel 2 tl xanthaangom
  • extra boekweitmeel voor het werkblad
  • beetje extra water om te bestrjken

Bereiding:
  • Neem 5 el water af en los hier de gist en de suiker in op.
  • Meng het boekweitmeel en het zout en eventueel de xanthaangomen maak een kuiltje in het midden. Giet hier de gistoplossing in en roer hier beetje bij beetje wat meel door.
  • Voeg de rest van het water toe en meng het goed met het meel.
  • Bestuif het werkblad met extra boekweitmeel en kneed het deeg hierop 10 minuten goed door.
  • Dek het af met een vochtige doek en laat het een goed half uur rijzen op een warme plaats.
  • Kneed het deeg kort goed door en vorm het brood op een ingevette bakplaat of in een ingevette broodvorm.
  • Dek het opnieuw af met de vochtige doek en laat nogmaals 45 minuten rijzen op een warme plaats.
  • Verwarm de oven voor op 200°C/gasstand 4 en bak het brood 50 minuten in het midden van de oven.
  • Bestrijk het met water en bak nog 5 minuten af.
  • Laat het brood afkoelen.

Variaties:

Maïsbrood:
Vervang 200 gr boekweitmeel door 200 gr maïsmeel of 200 gr rijstmeel.

Kruidenbrood:
Voeg 3 eetlepels fijngehakte groene kruiden toe aan het deeg zoals bieslook, peterselie, kervel,...

Kruidkoek:
Voeg 1 tl kaneel, 1/4 tl gemalen kruidnagel, 3 tl koekkruiden en 75 gr gewassen en geweekte rozijnen toe aan het deeg.

Maanzaad of sesamzaad brood:
Bestrijk het brood vóór het bakken met water en bestrooi het met maanzaad en/of sesamzaad, of meng deze door het deeg.

Zoet melkbrood:
Gebruik melk of een melkvervanger in plaats van water en voeg 3 el suiker toe aan het deeg, en indien gewenst krenten en/of rozijnen.

Stokbrood:
Maak van het deeg 2 gelijke rollen en maak er een paar schuine inkervingen in, de baktijd duurt nu maar 20 à 25 minuten.

Vruchtenbrood:
Voeg na het eerste rijzen stukjes fruit toe zoals appeltjes, pruimen, abrikozen,...

Kleine broodjes:
Verdeel het deeg in 8 gelijke porties en maak er bolletjes van of doe ze in cakevormpjes. Bak ze gedurende 20 minuten. Combineren met een bovenstaande variatie kan.

Diverse vormen:
Maak eens een andere vorm: een krans, vlecht, figuur, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat kinderen steeds opnieuw enthousiast zijn over brood. Baktijden kunnen dan variëren tussen 20 en 50 minuten, naargelang de dikte van de vorm.

Smakelijk!

Extra info over bepaalde ingrediënten:

Boekweitmeel:
Dit is geen graan, maar een soort gemalen zaadgewas. Het is rijk aan magnesium, ijzer, vitamines B en voedingsvezels. Het is een goede glutenvrije vervanger voor tarwe. Het heeft wel iets minder goede bindende eigenschappen dan tarwe.

Xanthaangom
Is een gom die veel gebruikt wordt als verdikkingsmiddel in voedsel om een hogere viscositeit te krijgen.
Naast het gebruik als dikmiddel wordt het ook gebruikt als stabilisator, emulgator en als vervanger van gluten. Het zorgt ervoor dat glutenvrij brood minder droog en brokkelig is. In België kun je xanthaangom bestellen in sommige apotheken. In Nederland is het gemakkelijker verkrijgbaar. Volg de instructies op de verpakking.

Melkvervanger:
Sommige mensen zijn allergisch voor koemelk, waardoor een melkvervanger noodzakelijk is. Mogelijkheden zijn: sojamelk, rijstmelk, amandelmelk, enzovoort. Kies naar eigen wens een melkvervanger. Voor een kokosbrood kan ook kokosmelk gebruikt worden. Dan kan een handvol kokospoeder toegevoegd worden aan het deeg voor een nog uitgesprokener kokossmaak.

Rijstmeel:
Dit meel gemaakt van rijst zorgt ervoor dat het brood lichter is van structuur, en het is licht verteerbaar. Ideaal voor kinderen.
© 2008 - 2014 Bron_van_kennis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Glutenvrij dieet (coeliakie)Glutenvrij dieet (coeliakie)Een glutenvrij dieet word meestal voorgeschreven aan personen welke aan coeliakie lijdt. Coeliakie is een een overgevoel…
Wat is coeliakie?Wat is coeliakie?Wat is coeliakie? coeliakie is een intolerantie voor gluten of terwijl een onverdraagzaamheid van gluten. Mensen met coe…
Recept glutenvrije oliebollenRecept glutenvrije oliebollenMensen die een glutenvrij dieet volgen, zijn erg beperkt in wat zij mogen eten. Tijdens de feestdagen kan dit ook proble…
Coeliakie: oorzaken, symptomen & glutenvrij dieetCoeliakie: oorzaken, symptomen & glutenvrij dieetCoeliakie is een intolerantie voor gluten. Mensen die lijden aan coeliakie, kunnen gluten niet verdragen. Zij moeten hun…
Coeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie is een chronische voedselziekte die niet altijd meteen wordt herkend. De klachten die je vaak kunt hebben als…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Xanthaangom

Reageer op het artikel "Glutenvrij brood"

Reacties

Nienke, 01-11-2011 20:27 #3
Voor het boekweitbrood staat er 1 1/4 zakje droge gist. Wij hebben een grote zak. Hoeveel gram droge gist hebben we nodig? Hierin zie ik veel variatie. Alvast bedankt.

C. Mallee, 15-02-2009 19:44 #2
Er zijn zakjes van 9, 10, 11 en 12 gram droge gist. Welk zakje bedoeld U.

Jan Wintermans, 03-04-2008 21:42 #1
Dag meneer, mevrouw,
We bakken al geruime tijd glutenvrij brood in een kleine broodbakmachine en bakmeel van de Macro. Echter dit brood vinden wij niet echt lekker en daarom zijn wij op zoek naar ander glutenvrij bakmeel voor brood en wellicht meer melen met verschillende recepten. Wellicht kunt u ons over deze mogelijkheden informeren. Reactie infoteur, 06-04-2008
Hallo,
Ga voor veel recepten eens naar deze site:
http://www.coeliakievereniging.nl/
Klik links op "bibliotheek", dan in de nieuwe kolom ernaast op "recepten". Daar vind je vast wel waar je naar zoekt.
De recepten zijn heel gevarieerd, voor elk wat wils.
Voor glutenvrij meel heb je diverse keuzes: maismeel, rijstmeel, boekweitmeel, gierstmeel, en waarschijnlijk nog meer, maar ik heb daar nog niet zoveel ervaring in.
Een mix van enkele soorten melen is het meest geschikt, dan is de smaak van het brood niet te sterk uitgesproken in 1 richting (tenzij je daarvan houdt natuurlijk).
Om minder brokkelig brood te hebben doe je wat xanthaangom en/of guargom bij het meel om een deeg te maken.
Nog veel succes verder.

Groetjes

Infoteur: Bron_van_kennis
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 3
Schrijf mee!