Senseo koffie slecht voor je cholesterol?
Over schadelijke bijwerkingen van bepaalde voeding bestaan soms hardnekkige misverstanden. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat men vroeger andere inzichten had. Als dan eenmaal het tegendeel wordt bewezen duurt het een hele tijd voordat de nieuw informatie algemeen bekend wordt. Laten we proberen een aantal veel voorkomende misverstanden, met betrekking tot voeding, de wereld uit te krijgen.Meer vitaminen in de schil van de aardappel
Algemeen wordt gedacht dat het beste van een aardappel in de schil zit, zodat je hem eigenlijk niet zou moeten schillen. Maar in werkelijkheid zitten de vitamines en mineralen door de hele aardappel heen (net als bij appels en peren) en is de schil juist helemaal niet zo gezond ( in tegenstelling tot die van appels en peren). Een aardappelschil kan, als gevolg van de milieuverontreiniging, zware metalen zoals cadmium bevatten. En bovendien bevatten groene schillen (bij nieuwe aardappelen) of groene plekjes op de schil (bij aardappelen die lang in de zon of kunstlicht hebben gelegen) een beetje van de giftige stof solaline. Volgens het Voedingscentrum zijn de hoeveelheden cadmium en solaline overigens zo klein dat het geen kwaad kan om af en toe een aardappel met schil en al te eten. Maar niet iedere dag en bewaar aardappels in het donker.Koffie verhoogt cholesterol gehalte?
Is koffie wel of niet cholesterolverhogend? Een Noorse onderzoeker ontdekte jaren geleden een verhoogd cholesterolgehalte bij koffiedrinkers. Collega’s elders in Europa konden dit niet bevestigen. Wat bleek? De onderzochte Noren dronken hun koffie zonder papieren filter te gebruiken. Cafeïne bleek niet de veroorzaker van het verhoogde cholesterol. De boosdoeners waren de lipiden, die bij filterkoffie in het papier worden opgenomen en dus onschadelijk worden gemaakt. Alle koffie waarbij geen papieren filter wordt gebruikt, heeft derhalve een licht cholesterolverhogend effect, dat nog iets groter wordt als de koffie wordt gekookt. Het cholesterolgehalte in het bloed wordt zodoende verhoogd door: Turkse koffie, cafetière koffie, gekookte koffie, espresso. Volgens het Voedingscentrum kunnen gezonde mensen alle koffiesoorten drinken.Senseo
Een kopje senseo koffie verhoogt het cholesterolgehalte niet. Dat hebben onderzoekers, o.a. voedingshoogleraar prof. Martijn Katan, van de Wageningen Universiteit en de Vrije Universiteit vastgesteld. De onderzoekers gingen het effect van koffiepads na omdat, zoals hierboven vermeld, ongefilterde koffie wel ongezond is. Normale papieren filters houden de lipiden tegen. De vraag was of het dunnere papier van de koffiepads ook zo veilig is. Dat is het geval, schreven de onderzoekers in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.Voedingsstoffen met E-nummers zijn kankerverwekkend
Daarover kunnen we kort zijn. Dit is namelijk niet zo. Deze zogenaamde Additieven worden als hulpstoffen aan voedingsmiddelen toegevoegd om bepaalde eigenschappen zoals uiterlijk, kwaliteit en veiligheid, te verbeteren. Voorbeelden zijn kleurstoffen, zoetstoffen, conserveer-, glans- en anti-klontermiddelen. Additieven, zowel natuurlijke als kunstmatig geproduceerde, worden pas toegelaten na een reeks onderzoeken waaruit blijkt dat de toepassing geen aanwijsbaar gezondheidsrisico oplevert. Na toelating in de Europese Unie krijgen ze een E-nummer.Van chocolade kun je jeugdpuistjes krijgen
Ook niet waar, over het algemeen kun je van voeding geen acne krijgen. Vroeger werd ook aangenomen dat chocolade inwerkte op de lever en daardoor acne veroorzaakte, maar dat is absoluut een fabeltje.Lees verder
© 2009 - 2012 Robbie, gepubliceerd in Producten (Eten en Drinken) op .
Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van Robbie is vermenigvuldiging van dit artikel verboden. Meer informatie…
Senseo koffiepads maken Er worden elke dag miljoenen liters koffie genuttigd vele daarvan worden gezet met een koffiefilt…
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)? Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreac…
Kosten koffie met Senseo of Nespresso De Senseo en de Nespresso machine worden steeds populairder. Steeds minder mensen m…
Fabels over acné en jeugdpuistjes Iedereen kent ze wel: middeltjes om van je acné af te komen en waar het door ont…
Gerelateerde artikelen
Jeugdpuistjes of Acne Helaas krijgen veel mensen met jeugdpuistjes of ook wel Acne te maken. Deze vorm van puistjes ontst…Senseo koffiepads maken Er worden elke dag miljoenen liters koffie genuttigd vele daarvan worden gezet met een koffiefilt…
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)? Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreac…
Kosten koffie met Senseo of Nespresso De Senseo en de Nespresso machine worden steeds populairder. Steeds minder mensen m…
Fabels over acné en jeugdpuistjes Iedereen kent ze wel: middeltjes om van je acné af te komen en waar het door ont…
Reageer op het artikel "Senseo koffie slecht voor je cholesterol?"
Nick, 14-04-2009 14:11
Jammer genoeg hebben sommige mensen er baat bij bepaalde voeding te weren, omdat ze er toch puistjes van krijgen. dit is soms effectiever dan elke keer maar weer fabeltjes te onkrachten, met wetenschappleijke bewijzen. Mensen die menen dat ze puistjes krijgen van chocola, stop gewoon met het eten ervan, klaar.
Reactie infoteur, 14-04-2009
Eens !
Peter, 11-03-2009 19:18
Al jaren drinken mijn vrouw en ik koffie via de Senseo laatst bij de huisarts op cholesterol gecontroleerd en...alles was prima in orde.
Alexander, 11-03-2009 18:51
Ben het helemaal met u eens wat betreft koffie en cholesterol .
Bronnen en referenties
- Voedigscentrum
- Plus