InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?

Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?

Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze? Goji bessen bestaan al eeuwen en worden in China verwerkt in medicijnen vanwege hun goede eigenschappen. De bessen worden gezien als antiverouderingsmiddelen. De besjes zien er uit als rozijnen en worden gerekend tot de zogenaamde superfoods. Andere superfoods zijn pure chocolade, bessen, knoflook, vette vis, granaatappel, papaja, rode peper, lijnzaad, Chia zaad, bloemkool enz.

Goede eigenschappen Goji bessen

In de Himalayagebergten leven monniken die in goede gezondheid een hoge leeftijd bereiken. Deze hoge leeftijd schrijven ze toe aan het eten van donkerrode Goji bessen. Deze bessen bevatten een hoge concentratie antioxidanten en vitamine C. Verder zitten de bessen vol met vitamine B1, B2 en B6. Tevens bevat de bes vitamine E, zink, ijzer, koper, calcium, magnesium, fosfor en germanium. Germanium wordt ook wel het geheim om af te vallen en een betere weerstand te krijgen genoemd. Het is een antioxidant. De besjes bevatten hiernaast nog een stofje wat polysacharide heet. Dit heeft een gunstig effect op de celvernieuwing en vertraagt het ouderdomsproces. Verder zouden Goji bessen het geheugen versterken en hierdoor Alzheimerklachten verminderen. De besjes zouden ook helpen tegen hoofdpijn. De bloedsuiker blijft in balans en het helpt het cholesterolgehalte te verlagen. Verder zouden de bessen sterk libido bevorderend werken, zowel voor mannen als voor vrouwen. Er is zelfs een oude Chinese spreuk die luidt: “Hij die duizend kilometer van huis is, zou beter geen Goji bessen eten”. De bessen worden in China ook verwerkt in gezichtsmaskers omdat dit zou helpen tegen acne en huiduitslag. Goji bessen vallen onder de zogenaamde superfoods.

Li Qing Yuen

Li Qing Yeun at iedere dag Goji bessen. Er wordt beweerd dat deze man geboren werd in 1677, zelf zei hij geboren te zijn in 1736. Wat vast staat is dat hij overleed op 6 mei 1933. Er staat gedocumenteerd dat hij in 1827 door de Chinese overheid werd gefeliciteerd met zijn honderdvijftigste verjaardag. Ook zijn er documenten van de Chinese overheid die hem in 1877 feliciteren met zijn tweehonderdste verjaardag. Vanaf zijn tiende jaar zou hij zich strikt gehouden hebben aan een dieet wat bestond uit kruiden, Goji bessen, Reishi, ginseng en rijstwijn. Hij zou drieëntwintig vrouwen overleeft hebben en meer dan tweehonderd kinderen hebben gekregen. Tot het einde toe verkeerde hij in goede gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk. Hijzelf weet dit aan zijn leefwijze en voedingspatroon. Het is natuurlijk wel de vraag wat er waar is van dit verhaal. Zijn geboortedatum is niet meer te achterhalen.

Recepten met Goji bessen

Goji bessen bevatten per 100 gram ongeveer 325 calorieën en 12% proteïnen. Daarnaast bevatten ze 11 milligram ijzer en 0,1% betaine. De bessen zijn een ware vitaminebom, vol met vitamine C, B1,B2, B6 en E. Verder zouden deze bessen helpen met het behouden van een gezond gewicht en hiermee ook het afvallen kunnen bevorderen.

Gojithee

Gebruik hiervoor 15 gram gedroogde Goji bessen. Giet hier kokend water op en laat dit enige tijd trekken. Drink hierna de thee met de besjes erin op. Dit zou helpen om gewicht te verliezen en tegen een hoge bloeddruk.

Gojismoothie

Ingrediënten:
  • 1 appel zonder schil en klokhuis
  • 2 mandarijnen gepeld
  • 1 kiwi geschild
  • 25 gram Goji bessen, in water geweekt
  • 250 ml Mangosap

Bereidingswijze:
Dit even samen in de blender en je hebt een heerlijke smoothie.

Yoghurt-smoothie

Ingrediënten:
  • 250 ml yoghurt
  • 25 gram Goji bessen
  • 1 banaan
  • 5 aardbeien

Bereidingswijze:
Dit even samen in de blender en je hebt een heerlijke yoghurt-smoothie.

Goji bessen door de salade

Maak je salade gewoon zoals jij deze lekker vindt en voeg een handvol geweekte Goji bessen toe.

Muffins

Voeg de geweekte Goji bessen, samen met bosbessen toe aan je muffin of cakebeslag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Superfood en goji bessen: Goji bessen gezond of giftig?Superfood en goji bessen: Goji bessen gezond of giftig?De Lycium Barbarum, in het Nederlands de Goji Bessen, hebben een belangrijke functie in de traditionele Chinese geneesku…
De goji-bes, superfood of onzin?De goji-bes, superfood of onzin?Werken superfoods nu echt, of zijn ze helemaal niet gezonder dan 'gewone' groentes als broccoli en selderij? De goji-bes…
Goji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen behoren tot de groep super vruchten en worden in China ook wel happy berries genoemd. Omdat een handje vol p…
Goji-Bessen zijn SupergezondGoji-Bessen zijn SupergezondGoji bessen zijn flink in de bekendheid op het moment. Ze zijn overal te krijgen in natuurwinkels en in bijvoorbeeld win…
Goji bessen: gezondheid en bijwerkingenGoji bessen: gezondheid en bijwerkingenGojij bessen zijn één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de superfood familie. Met superfood wordt een groep va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Budtobloom / Pixabay
  • http://www.goji-bes.nl/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Li_Ching-Yuen

Reageer op het artikel "Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?"

Reacties

Geerts, 31-05-2015 05:06 #2
Ik gebruik gedroogde goji bessen in mijn zelfgebakken brood in plaats van rozijnen, mijn vraag is mag dat wel? Reactie infoteur, 31-05-2015
Natuurlijk mag dat, goji bessen zijn heel goed gedroogd te eten.

Anna, 12-01-2015 20:26 #1
Moet je die gedroogde goji bessen in water weken, ik vind ze niet zo lekker, ik doe ze in de yoghurt. Reactie infoteur, 13-01-2015
Nee hoor, helemaal niet. Goji bessen hebben alleen wat vocht nodig en yoghurt is ook vocht, dus dat is prima. Je kan ze ook door je vruchtensap doen.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 06-04-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Geneeskrachtig voedsel
Reacties: 2
Schrijf mee!