InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > 10 frisse citroentips

10 frisse citroentips

Een citroen is een lekker ingrediënt in drankjes en salades. De citroen smaakt fris, is gezond en werkt dorstlessend. Een citroen behoort tot de citrusvruchten, net zoals mandarijn, sinaasappel, grapefruit en limoen. De recepten hieronder zijn in principe bedoeld voor citroen maar deze vrucht is uitwisselbaar met andere citrusvruchten, mocht je daar de voorkeur aan geven. Tijdens het maken van frisdrank is ook een sinaasappel, mandarijn of limoen te gebruiken.

Inhoud:

De beste dorstlesser

Citroen is lekker, vooral op een warme zomerse dag kan citroen een aangename dorstlesser zijn. Je kunt het op verschillende manier bereiden. Dat klinkt misschien gek voor ons maar in sommige landen gebeurt dat.

Dieet

Citroen is in veel diëten die op gewichtsverlies gericht zijn een belangrijk ingrediënt. Citroen bevordert zoals veel zure vruchten de verbranding van vetten in het lichaam. Maar als je geen dieet doet kan citroen ook lekker zijn. Zure dingen smaken lekkerder na het eten van een vette hap.

Puur zuur

Dat citroen gezond is weet iedereen wel. Er zit veel natuurlijke vitamine C in. Het is alleen zo zuur! Er zijn slechts weinig mensen op aarde die een citroen kunnen schillen met als doel het puur op te eten, als ware het een mandarijntje. Daarom volgen hier een aantal tips om van een citroen te genieten.

10 citroentips

  1. Maak citroendrank door een citroen uit te persen. Dan doe je er koud water dat een uur in de koelkast heeft gestaan. Je kunt naar smaak zelf bepalen hoeveel water je erbij doet. Eventueel kun je honing of siroop toevoegen om de drank zoeter te maken.
  2. Je kunt de citroen als dressing gebruiken in een groene salade. Daar wordt normaal azijn voor gebruikt maar citroen is ook zuur. Het werkt vooral goed in combinatie met azijn. Meng eens citroensap, azijn en balsamico en verras je smaakpappillen.
  3. Voeg citroen toe aan gewoon sap die je in de supermarkt koopt. Deze is vaak te veel aangezoet. Fruitdranken als perzikennectar, die mierzoet smaken, kun je met citroensap een aangename frisse smaak geven.
  4. Voeg een hele of halve citroen toe aan je vers geperste jus d’orange en maak je eigen fruitcocktail.
  5. Wissel citroenen af en toe in voor limoenen, voor de variatie.
  6. Knijp een paar citroendruppels uit over een appel voordat je de appel in een salade stopt. Zo voorkom je dat appelstukjes na een half uurtje al bruin worden. Als je veel appels snijdt voor bijvoorbeeld een fruitsalade, kun je die marineren in citroensap zodat ze langer vers blijven. Citroensap wordt vaak gebruikt als conserveringsmiddel.
  7. In sommige warme landen eten een citroen in zijn geheel op, net als een mandarijn, dat geeft niet alleen een frisse mond maar voorkomt dat je snel dorst krijgt.
  8. Maak van gewone zwarte thee verse citroenthee door er een beetje citroensap bij te doen.
  9. Verras je bezoek op een schijfje citroen op de rand van hun glaasje water. Je hebt ze toch in huis en het is zo gebeurd. Het staat heel gezellig.
  10. Als je een halve citroen in de koelkast bewaart, raakt de koelkast de typische koelkastgeur kwijt. Een halve citroen hoort thuis in een schone, frisse koelkast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholvrije cocktailsAlcoholvrije cocktailsLekkere alcoholvrije cocktails voor het moment alcohol dat even niet mag, ook gewoon lekker als dorstlesser op warme zom…
Spaanse cocktailsHeerlijke Spaanse cocktails die u doen wanen in Spanje. U vindt hier diverse recepten, alcohol bevattend of alcoholvrij.
Afvallen met citroen of citroensapAfvallen met citroen of citroensapJe zult het vast wel eens gehoord hebben: je kunt flink veel afvallen met citroensap. Klopt dit? Is de citroen inderdaad…
Alcoholvrije cocktails op basis van sinaasappelsapAlcoholvrije cocktails op basis van sinaasappelsapAlcoholvrije cocktails: ze zijn verfrissend tijdens de zomermaanden en uitermate geschikt voor wie BOB is of gewoon geen…
Bronnen en referenties
  • Interview met mensen die citroen vaak gebruiken

Reageer op het artikel "10 frisse citroentips"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Vegetarisch culinair
Schrijf mee!