InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Walnootthee – thee van walnoottussenschotjes

Walnootthee – thee van walnoottussenschotjes

Walnootthee – thee van walnoottussenschotjes Het is een mooi lang scrabblewoord: walnoottussenschotjesthee. Het is nog lekker en gezond ook. Wat je er voor nodig hebt zijn de tussenschotjes van walnoten. Die noten eet je op, de doppen kun je in de houtkachel branden en van de tussenschotjes maak je een heerlijke thee. Goed voor het hart en spijsvertering, zeggen ze, maar zeker gewoon lekker.

Walnootthee

Walnootthee is een lekkere en gezonde thee. De thee die walnootthee wordt genoemd, wordt niet getrokken van de noot zelf, maar van de tussenschotjes. Die velletjes die tussen de noothelften in de dop zitten, zijn er na het kraken van de noot uit te halen. Die bewaar je apart in een potje of theeblikje. Om thee te maken kun je de tussenschotjes min of meer verpulveren zodat ze op theeblaadjes gaan lijken, maar ze zijn ook heel te gebruiken.

Walnootthee zetten

De thee, waarvan gezegd wordt dat hij goed is voor hart en bloedvaten, is eenvoudig te zetten. Neem een stuk of vier/ vijf tussenschotjes voor een kopje thee. Kook de tussenschotjes mee met het theewater en laat de thee daarna nog een minuut of tien tot een kwartier trekken. De tussenschotjes kunnen heel in een theepannetje worden gedaan en als je ze breekt tot kleine stukjes, passen ze in een thee-ei. De thee heeft een walnotengeur en walnotensmaak en een mooie walnoottheekleur.

Nog een walnootthee

Walnootthee is ook heel lekker in combinatie met een andere thee. Een heerlijke pot thee met walnoottussenschotjes als hoofdbestanddeel, samen met een andere theemelange maak je met de volgende ingrediënten.
  • water
  • twintig walnoottussenschotjes
  • twee theelepels groene thee of rooibosthee of een theemelange met kaneel
  • thee-ei
  • suiker of honing
  • theepot
  • theezeefje

Kook het water voor de thee in een pannetje en doe de thee in het thee-ei. Kook de walnoottussenschotjes een minuutje mee en doe deze thee dan in een theepot. Laat de walnootthee een minuut of tien trekken en doe als laatste het thee-ei in de theepot. Laat dat nog eens een minuut of vier trekken. Wie sterke thee wil kan daar een paar minuten aan toe voegen. Giet de thee door een theezeefje in de kopjes en voeg desgwenst wat suiker of honing naar smaak toe.

Gezond

Zoals de walnoten als gezond worden beschouwd, zo worden er ook gezondheidsbevorderende eigenschappen aan de walnootthee toegedicht. Het zou niet alleen goed zijn voor hart en bloedvaten, maar ook voor de spijsvertering. Er wordt zelfs beweerd dat je bij hartritmestoornissen walnoottussenschotjesthee moet gaan drinken om het hart weer in het goede ritme te krijgen.

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

De Walnotenboom

De walnoot is de vrucht van de walnotenboom, een boom die over de hele wereld voorkomt. De boom is al duizenden jaren geliefd om de smakelijke vrucht. Er zijn verschillende soorten walnotenbomen die allemaal een andere vrucht geven. De walnootboom geeft geweldig hout dat goed is te verwerken tot diverse houten objecten en gereedschappen. Walnoot wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het vervaardigen van kolven van geweren. Het hout is mooi van structuur en heel sterk. Het wordt ook gebruikt voor vloeren en meubels. De noten zijn heerlijk om zo te eten, in muesli te mengen of in gebak of salades te verwerken. Van walnoten wordt ook shampoo gemaakt dat goed is voor je haar. Ook wordt er walnotenolie uit geperst, dat heerlijk is over salades.
De dop van de noot is goed te gebruiken als brandstof voor de buitenhaard en houtkachel en anders is er wel mee te knutselen. Hoe mooi zijn niet de lieveheersbeestjes van een halve walnootdop. De tussenschotjes kunnen weer gebruikt worden voor de thee. Alles van de walnoot is waardevol, mooi, lekker en bruikbaar.

Gezonde noot

De walnoot is niet een beetje gezond, maar heel erg gezond. De noot heeft vele goede eigenschappen. Het zijn de gezondste noten die we kennen en ze zitten boordevol omega 3 vetzuren, vezels en antioxidanten. Ze zijn een bron van energie, eiwitten en goede vetten. Die walnootvetten zouden goed zijn om hart- en vaatziekten te verkleinen en de vetten en vezels van de noot zouden de kans op kanker minimaliseren. Walnoten zijn tevens goed voor mensen die last hebben van artrose, een hoog cholesterolgehalte en staar. Ook helpen walnoten bij een gezond bloedsuikergehalte. De noten lijken, als ze gepeld zijn, op hersenen en zouden ons brein ook goed doen.
Wie elke dag een handjevol walnoten eet is goed bezig en houdt ook nog eens tussenschotjes over waar de thee van gezet kan worden.

Walnootallergie
Walnoten zijn dus heel erg gezond, als je ze tenminste niet met kilo’s tegelijk gaat eten. Voor sommige mensen pakken ze echter niet goed uit. Dat zijn de mensen die een walnootallergie hebben. Zij moeten echt de walnoten laten staan en ook alle producten waar walnoten in verwerkt zijn, zoals de olie en shampoos. Het allergeen van walnoten is een bepaald eiwit die bij mensen met walnootallergie een heftige reactie van het afweersysteem teweeg kan brengen. Een dokter raadplegen is essentieel en bij een heftige reactie moet er zo snel mogelijk 112 worden gebeld. Gelukkig komt een levensbedreigende reactie bijna nooit voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Walnoten, krachtvoedsel tegen allerlei ziektesDe walnoot is een zeer gezonde en lekkere noot. De walnotenboom is inheems in Nederland. Je kunt hem dus gewoon in de tu…
Verzadigde en onverzadigde vetzuren. Wat is het verschil?Verzadigde vetzuren en onverzadigde vetzuren staan tegenwoordig vermeldt op de verpakking van zowat alle voedingsmiddele…
Krillolie, omega 3 voor een goede gezondheidKrillolie, omega 3 voor een goede gezondheidVisolie wordt vaak aangeraden als bron van goede omega 3 vetzuren, onder andere voor gezonde bloedvaten een goede hartfu…
Alles over walnotenWalnoten zijn heerlijke noten om zo te eten, maar je kan ze ook prima verwerken in recepten en ze zijn bovendien nog gez…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • http://www.walnoten.net/walnotenthee/ geraadpleegd op 16 november 2014
  • http://kleinemuyl.nl/walnotenthee/index.html geraadpleegd op 16 november 2014
  • https://elmagoesnuts.wordpress.com/tag/walnotenthee/ geraadpleegd op 16 november 2014
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Walnootthee – thee van walnoottussenschotjes"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 24-03-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Bijzonder voedsel
Schrijf mee!