InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Hoeveel koffie drinken is goed voor je?

Hoeveel koffie drinken is goed voor je?

Hoeveel koffie drinken is goed voor je? Kom je op je werk dan start je de dag met een kop koffie. Maar vaak komt al snel de tweede kop, een derde en voordat je het weet heb je op een dag meer dan een tiental koppen koffie achterover geslagen. Wat doet koffie eigenlijk me je, waar bestaat koffie eigenlijk uit en hoeveel koffie drinken is niet goed voor onze gezondheid?

Hoeveel koffie?

Wat is het?

Gewone zwarte koffie wordt gezet door kokend water door gemalen gebrande koffiebonen te laten stromen. De oplossing wordt gefilterd zodat slechts de smaak en eigenschappen van de koffieboon aan het concentraat worden toegevoegd. Koffie wordt vaak gedronken om wakker te worden en om wakker te blijven. Zeker als er net een maaltijd is genuttigd wordt het vaak gedronken om een slaperig dipje tegen te gaan. Koffie is een honderd procent natuurlijk product en de kenmerkende eigenschappen van koffie worden geactiveerd zodra de koffie is gebrand. De koffiebonen dienen daartoe te worden geplukt en gedroogd. Voordat de koffie wordt gemalen wordt het gebrand. Dit kan door bij de bonen iets olie te doen en op een vuurtje al roerende aan te bakken. Tegenwoordig wordt dit grootschalig gedaan in het land waar de bonen zijn geplukt omdat daarmee de houdbaarheid wordt gegarandeerd.

Smaakverschillen

In Nederland wordt hoofdzakelijk gebruik gemaakt van de:
  • arabicabonen: deze worden voornamelijk gekweekt op het Arabisch schiereiland en op de hoogvlakte van Ethiopië en zuidoost Sudan. Deze bonen bevatten relatief veel minder cafeïne en hebben een zachte smaak;
  • robustabonen van de Coffea canephora: deze komen oorspronkelijk uit het westen van de Sahara en worden veel gekweekt in Vietnam. Deze hebben een scherpe smaak en bezitten veel cafeïne.
De Nederlander geeft de voorkeur aan een milde koffiesmaak echter sommige mensen prefereren een iets pittiger bakje. Daartoe zijn hoofdzakelijk een drietal mengsels in het leven geroepen:
  • goudmerk met honderd procent arabicakoffie;
  • zilvermerk met tachtig procent arabicakoffie en twintig procent robustakoffie;
  • roodmerk met zeventig procent arabicakoffie en dertig procent robustakoffie.
Zo kan iedereen zijn eigen voorkeurskoffie uitkiezen. Let wel dit is onafhankelijk van alle varianten zoals cappuccino, instantkoffie enzovoorts waaraan aanvullende suikers en creamers enzovoorts zijn toegevoegd.

Koffie tegen hartfalen

In de studie aangaande Circulation Heart Failure uitgevoerd door Dr Mittleman van het Beth Israel Deaconess Medisch Centrum is gebleken dat er een duidelijke relatie bestaat tussen het innemen van koffie en verminderde kans of hartfalen. Daarin is het volgende onderscheid aangebracht:
  • personen die geen tot twee koppen koffie per dag drinken hebben geen voordeel om de kans op hartfalen te verkleinen;
  • personen die vier of vijf koppen koffie per dag drinken die hebben een verminderde kans op hartfalen.
Dit kan worden verklaard omdat koffie een peptide functie heeft voor het lichaam waardoor we als het ware wakker worden gehouden. Daarbij zorgt cafeïne er voor dat het adrenalineniveau iets hoger komt te liggen en de bloedcirculatie beter verloopt.

Wat als je meer koffie drinkt?

Stel je voor dat je een kantoorbaan hebt waarbij geregeld iemand gaat lopen om koffie te halen. Om de zoveel tijd staat er dan ook weer een kop koffie voor je neus. Zo kan het zijn dat je op een dag zomaar tien koppen koffie standaard inneemt. Is dat erg? Het teveel innemen van koffie zorgt ervoor dat:
  • het lichaam rusteloos is waarnaast een verminderde kans om in slaap te komen bestaat;
  • de cafeïne zal verslavend werken op het lichaam waardoor het lichaam steeds een schot koffie moet krijgen om in dezelfde tevreden staat te blijven verkeren;
  • men er hartkloppingen van kan krijgen juist omdat er teveel peptide via cafeïne in het lichaam komt;
  • het lichaam gaat beven en duizeligheid kan ontstaan;
  • een te hoge bloeddruk in het lichaam aanwezig is waardoor juist wel hart- en vaatziekten in de kaart worden gespeeld;
  • de oren gaan suizen, ook ten gevolg van te snel stromend bloed.
Daarnaast heeft een teveel aan cafeïne in het lichaam de eigenschap om de ijzer opname te verhinderen. Dit kan betekenen dat er bloedarmoede ontstaat waardoor het lichaam onvoldoende zuurstof naar de lichaamsdelen en organen kan vervoeren, maar het kan ook betekenen dat calcium aan de botten wordt onttrokken met osteoporose tot gevolg.

Hoeveel koffie is gezond?

Koffie drinken is op zich niet slecht. Het stimuleert lichaam en geest op een positieve manier en het kan hartfalen deels voorkomen. Drink vier tot vijf koppen koffie per dag om je lichaam wakker te houden. Maar laat het daar dan ook bij. Een verhoogde inname van koffie kan ernstige gevolgen hebben voor het lichaam. Drink koffie dus met mate en laat je niet door je collega’s verleiden om elk half uur een kop koffie standaard naar binnen te werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Robusta en Arabica koffiebonenRobusta en Arabica koffiebonenKoffie is bijna niet weg te denken als dagelijks consumptiemiddel. Koffie op het werk, bij het ontbijt, of gewoon om te…
Douwe Egberts AromettesDouwe Egberts AromettesGemalen koffie, koffiepads, koffiebonen of oploskoffie, er zijn veel mogelijkheden om een kopje koffie op tafel te zette…
Koffie (fijngemalen koffiebonen)Koffie (fijngemalen koffiebonen)Koffie wordt gemaakt van koffiebonen die zijn fijngemalen. Door een gelijke verhouding water bij het koffiepoeder te doe…
De nadelen van koffieDe nadelen van koffieGemiddeld drinkt een persoon 148 liter koffie per jaar en vele Nederlanders kunnen hun dag niet meer zonder beginnen. Ov…
Koffie de meest gedronken drank ter wereldKoffie de meest gedronken drank ter wereldKoffie is de meest gedronken drank ter wereld. Er zijn verschillende soorten bonen die soms gemengd worden en soms puur…
Bronnen en referenties
  • http://www.koffieengezondheid.nl/algemeen/nieuws/nieuwsberichten/item/608-regelmatig-koffie-drinken-kan-het-risico-op-hartfalen-verminderen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koffiebranden
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Coffea_canephora
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Coffea_arabica
  • http://gezondheid.rubriek.nl/gezondheid/koffie.php

Reageer op het artikel "Hoeveel koffie drinken is goed voor je?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 12-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Gezondheidseten
Schrijf mee!