InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Eetcultuur: Libanon & Syrië

Eetcultuur: Libanon & Syrië

Libanezen en Syriërs zijn dol op eten, het is een dankbaar onderwerp van gesprek en de keukens blinken uit door verse, gezonde producten, bereidt met allerlei specerijen en kruiden.

Libanon en Syrië

Libanon en Syrië zijn cultureel en historisch zo verweven met elkaar en ook lijken de keukens zo op elkaar, dat er in dit artikel over beide keukens wordt geschreven. Uiteraard zijn er verschillen, maar die zijn er ook van stad tot stad, de overeenkomsten tussen de keukens zijn echter groter.

Brood

In de keukens van Libanon en Syrië wordt veel brood gegeten. Bij elke maaltijd is brood beschikbaar. Brood staat symbool voor al het eten en wordt altijd met respect behandeld, het kleinste stukje brood zal niet weggegooid worden, maar ergens voor de vogels neergelegd worden. Brood weggooien wordt als een zonde beschouwd.

Mezze

De beroemde mezze, de voorgerechtjes, worden vaak met brood gegeten, waarbij men het brood in het desbetreffende ‘sausje’ dipt. Mezzes zijn er in oneindig veel soorten, beroemd zijn tabouleh (een salade met burgul en peterselie), baba ghanousj en humus. Maar de variatie is vrijwel eindeloos en elke stad heeft zijn eigen soorten mezze en eigen manieren van bereiden.

Rijst

Bij de hoofdmaaltijd, de lunch, wordt vaak rijst gegeten, maar ook andere producten behoren tot de mogelijkheden. Veel groentesoorten worden gevuld met een mengsel van rijst en vlees en op die manier gegeten, voorbeelden zijn wijnbladeren, courgettes, aubergines en tomaten. Ook wordt er vrij veel met yoghurt gekookt, waarbij vlees of bijvoorbeeld courgettes in een yoghurtsaus worden geserveerd, met rijst ernaast. Veel Syriërs hebben in de Golfstaten gewerkt en daar gerechten van meegenomen zoals ‘kubseh’, een rijst met allerlei specerijen, waarbij vlees of kip en yoghurt worden geserveerd. Andere populaire, maar niet inheemse rijstgerechten zijn biryani (uit India en Iran) en mindi (uit Jemen).

Olijfolie

Olijfolie is een belangrijk ingrediënt in de Syrische en Libanese keuken. Het wordt gebruikt om in te bakken en braden en over de altijd aanwezige salades gesprenkeld. Ook wordt het wel gebruikt om brood in te dippen, soms met de toevoeging van ‘zatar’ (een mengsel van sesamzaad, tijm en specerijen als sumac ). Dit is een zeer normaal en volledig ontbijt wanneer er thee bij geserveerd wordt.

Snacks

De lokale snacks zijn felafel en shoarma, en die zijn overal en altijd te verkrijgen. Daarnaast worden er ook westerse snacks zoals hamburgers en pizza’s verkocht. Doordat in Syrië geen buitenlandse fastfood-ketens zijn hebben zich tal van kleine zaakjes in deze maaltijden gespecialiseerd, niet zonder succes.

Specerijen

Specerijen zijn makkelijk verkrijgbaar en worden veel gebruikt. Kaneel, kruidnagel, peper, kardemom en vele andere soorten. Kardemom wordt ook aan de koffie toegevoegd. Thee en koffie zijn de drankjes de het meest worden gedronken. Het is altijd tijd voor thee en veel mensen beginnen de dag met een kopje Turkse koffie. De Bedoeïenen serveren ook Arabische koffie, in hele kleine kopjes waar allerlei specerijen aan toe zijn gevoegd.

Gebak

De Libanezen en Syriërs zijn enorme zoetekauwen en er zijn dan ook enorm veel verschillende soorten gebak te vinden. Sommige soorten zijn vergelijkbaar met de Turkse en Griekse baklava, maar een belangrijk verschil is de aanwezigheid van pistachenoten. Daarnaast zijn er veel gebakssoorten op basis van kaas en anderen gevuld met dadelpasta.

Fruit

Fruit is vaak de afsluiter van een maaltijd, waarna nog koffie volgt. De lokale fruitsoorten zijn divers en afhankelijk van het seizoen worden er meloenen, druiven, sinaasappels of wat dan ook gegeten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koers van de Libanese pondKoers van de Libanese pondDe Libanese pond is de munteenheid van Libanon. Het land zelf heeft een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Van 1975 t…
Eetcultuur: ItaliëEetcultuur: ItaliëWie aan Italiaans eten denkt denkt waarschijnlijk vooral aan pasta en pizza. Traditioneel was dit het voedsel van de arm…
Eetcultuur: MexicoEetcultuur: MexicoDe eetcultuur in Mexico is zeer oud en van oorsprong Indiaans. Later zijn er Europese ingrediënten aan de keuken toegevo…
Eetcultuur: GriekenlandEetcultuur: GriekenlandGriekenland, land van zon, zee en lekker eten. Waar komt de Griekse eetcultuur vandaan? Wat zijn de belangrijkste produc…
Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Operatie Litani was een Israëlische invasie in Libanon in 1978 tot aan de rivier de Litani. Doel was om de PLO ten noord…

Reageer op het artikel "Eetcultuur: Libanon & Syrië"

Reactie

Lia, 04-02-2017 11:43 #1
Weet iemand hoe een doorsnee maaltijd eruit ziet voor een Syriër?

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 07-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Eetculturen
Reacties: 1
Schrijf mee!