InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Streekproducten Fan Fryske Grûn

Streekproducten Fan Fryske Grûn

Streekproducten Fan Fryske Grûn In december 2012 wordt het boek Fan Fryske Grûn gepresenteerd. In het boek staan Friese streekproducten en streekgerechten, naast uitgebreide historische informatie en weetjes. Topkoks werkten mee aan het boek en naast paling, kaas, eend, garnalen, cranberry's en boontjes is de Amelander honingmosterd present.

De Amelander mosterdmolen De Verwachting

Fryske Grûn

Het boek beschrijft de rijke historie en het hedendaagse gebruik van streekproducten met gerechten van ruim 30 Friese koks. Het boek is geschreven door diverse tekstschrijvers. De foto’s zijn gemaakt door zes fotografen en de opmaak is in handen van drie professionals. De hoofdredactie bestaat uit:
  • Harrie Ernst;
  • Simon van der Let.

Bron: Cover Fan Fryske GrūnBron: Cover Fan Fryske Grūn

Seizoenen

Het boek is ingedeeld naar de vier seizoenen. Er wordt verteld over
  • de historie;
  • de producten;
  • de leveranciers;
  • de gerechten.

Aanleiding

De aanleiding om het boek te schrijven is een serie artikelen over Friese streekproducten dat in het tijdschrift Friesland Post werd gepubliceerd. De uitgever kreeg veel reacties op de artikelen en daaruit ontstond het idee om er een boek van samen te stellen. In het boek staan naast historische informatie en ruim 40 hedendaagse streekproducten beschreven. Ook oude recepten zijn opgeschreven om nooit vergeten te worden.

Presentatie

Het boek over de Friese streekproducten werd op 14 december 2012 gepresenteerd in de Stenden Hogeschool te Leeuwarden. Commissaris van de Koningin John Jorritsma mocht het eerste exemplaar in ontvangst nemen.

Minibeurs

Tijdens de presentatie vond er tevens een minibeurs plaats, waar chef-koks hun gerechten van streekproducten presenteerden. Toonaangevende Friese restaurants gaven acte de présence. Ameland was er aanwezig met een pan mosterdsoep van Amelander mosterd.

Vingers

Frieslân is een provincie om je vingers bij af te likken, schrijft de Commissaris van de Koningin in het voorwoord. Zonder probleem kun je elke dag een recept van Fryske grûn opdienen, zoveel keus is er in de heerlijkste ingrediënten en de fijnste producten. Jorritsma herinnert zich nog heel goed de stip uit Bolsward en de tromkoek. Dit boek maakt duidelijk waar de gerechten vandaan komen, geografisch en historisch. Friese koks borduren voort op het rijke verleden, zegt Jorritsma.

Foto’s

Het boek heeft een groot aantal foto’s, waarvan een aantal uit het begin van de vorige eeuw. De foto’s illustreren de producten, gebruiken en seizoenen en maken het boek naast een handboek over streekproducten een prachtig kijkboek over Friesland.

Gerechten

Een aantal gerechten uit dit boek:
  • Roueaux en bitterballen van scharreleieren;
  • Schapenspiesjes;
  • Schapenkaas;
  • Friese paling;
  • Laakumerbotjes;
  • Riperkrite Tsiis
  • Cranberry Tiramisu met Fryske dûmkes en koffiestroop;
  • Fries roggebrood;
  • Gebakken haring;
  • Kokkels;
  • Friese Wadgarnalen;
  • Sûkerbôle wentelteefjes met Boerenijs;
  • Hete bliksem 2013;
  • Terschellinger Kooieend;
  • Gestoofde kalfskoontjes;
  • Huzarensalade van Friese Wâldgieltsjes;
  • Witlofroomsoep;
  • Parfait van Berkoper Brinkbrokken;
  • Fryscân Blue;
  • Koudumer Beantsjes;
  • Gegratineerde tortilla met vulling van reade krobbe, tomaat en paprika;
  • Bier;
  • Whisky;
  • Zoet Frysk famke.

Bron: Boek Fan Fryske GrūnBron: Boek Fan Fryske Grūn

Amelands goud

Ameland is vertegenwoordigd in het boek met honing en mosterd: Amelands goud. Sinds 2004 maalt molen De Verwachting in Hollum en een van de producten is mosterdhoning. Met twee pagina's en een grote foto staat de mosterd en de honing in het boek. Mosterdmaker Jan Pattje komt aan het woord, al laat hij niet het achterste van zijn zien. De recepten voor de verschillende smaken mosterd verraadt de mosterdmaker niet.

Gegevens

  • Fan Fryske Grûn
  • De Friese eetcultuur met streekproducten
  • Heerenveen, 2013
  • 276 pagina’s
  • € 29,95
  • ISBN: 978-90-806742-0-2
  • Uitgever: Friesland Post
  • Van der Let & Partners
  • Herenwal 137
  • 8441 BE Heerenveen
  • Telefoon: 0513-654445
  • Website: www.fanfryskegrun.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koken op Ameland – recepten van eilandersKoken op Ameland – recepten van eilanders‘Koken op Ameland’ is een boek, waarin de samenstellers een aantal recepten bijeen hebben gebracht om die te koppelen aa…
Biersoep, mosterdsoep en knoflooksoepLekker deze bijzondere soepen van mosterd, bier en knoflook. Leuk om uw gasten eens mee te verassen.
De cranberry een unieke en gezonde vrucht op TerschellingDe cranberry een unieke en gezonde vrucht op TerschellingDe cranberry wordt veelal gezien als typisch streekproduct van het Waddeneiland Terschelling. De cranberry komt daar in…
Friese Twitterdag – Fryske Twitterdei in memmetaalFriese Twitterdag – Fryske Twitterdei in memmetaalPraat mar Frysk organiseert in april de Fryske Twitterdei, de Friese Twitterdag. De dag is in 2012 voor de eerste keer g…
Cranberry of veenbes van de WaddeneilandenCranberry of veenbes van de WaddeneilandenDe cranberry is bekend als een Terschellinger bes en Vlieland timmert er mee aan de weg met een Week van de Cranberry. H…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cover boek
  • Omrop Fryslân
  • Fan Fryske Grûn
  • Afûk.nl
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Cover Fan Fryske Grūn
  • Afbeelding bron 2: Boek Fan Fryske Grūn

Reageer op het artikel "Streekproducten Fan Fryske Grûn"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 03-12-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Amelands Product
Schrijf mee!