InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Eten en drinken in Amerika

Eten en drinken in Amerika

Uiteraard zijn er wat andere producten in Amerika ten opzichte van Nederland. Maar ook de gewoontes qua eten kunnen behoorlijk verschillend zijn. In het volgende artikel kunt u algemene informatie vinden over hoe het gaat met eten, drinken, inkopen en gewoontes.

Grote inkopen

Als men in Amerika inkopen gaat doen in de supermarkt komt men gelijk met een hele voorraad thuis. In Amerika koop je bijvoorbeeld een pak van 3 liter melk in plaats van 1 liter. Dit komt voornamelijk omdat het in veel streken in Amerika ver rijden is naar de supermarkt en er dus niet zomaar boodschappen gehaald worden. De boodschappen zijn vaak gelijk voor een maand tijd. Een andere rede voor de grote hoeveelheden is dat in de winter het in sommige delen van Amerika zeer slecht weer kan zijn waardoor er soms geen mogelijkheid is om naar de supermarkt te gaan.

Doggybag

Niet alleen in de supermarkt koopt men in grote hoeveelheden maar ook in de restaurants. Wat in Nederland de grootste portie zal zijn is in Amerika de kleinste. Als advies kan ik dus meegeven om kindermaaltijden te nemen in Amerika, deze zijn net zo groot(of soms nog steeds groter) dan de maaltijden in Nederland. Als u niet alles op krijgt is dat geen probleem, in Amerika is het namelijk heel normaal om naar een doggybag te vragen. Dan pakken ze het eten zo in dat het zeker ook nog een half uur warm blijft en u het thuis eventueel nogmaals op kunt warmen. In Nederland schaamt men zich om het te vragen maar het is zo zonde van het geld en het eten. In Nederland word namelijk zo'n slordige 235 miljoen euro aan eten weggegooid per jaar.

Onbeperkt drinken

In veel restaurants en fastfoodketens in Amerika kunt u uw glas/beker zo vaak vullen als u zelf wilt. U betaalt dus één bedrag en dan kunt u zoveel drinken nemen als u wilt. In sommige restaurants gaat dit hetzelfde met het ijs. U koopt een bekertje en kunt maar aan blijven vullen.

Typisch Amerikaans eten

Eigenlijk heeft Amerika niet een specialiteit zoals wij bijvoorbeeld haring hebben. Toch zijn er wel Amerikaanse producten die men niet tot nauwelijks kan vinden in Nederlands of die daar veel gegeten worden ten opzichte van hier.
  • mauntain dew - frisdrank
  • root beer - geen bier maar frisdrank
  • muffins
  • donuts
  • cheesecake
  • macaroni met kaas
  • cereals
  • marshmellows
  • sweet potato - zoete aardappel
  • kalkoen - tijdens de feestdag Thanksgiving
  • Beef jerky - is een snack, gedroogd vlees(te zien op de afbeelding)

Andere gewoontes

Nederlanders eten vaak mayonaise bij hun eten. In Amerika zullen ze u waarschijnlijk raar aankijken als u er om vraagt. In Amerika is het namelijk een gewoonte om ketchup bij vlees/patat te eten. In Nederland bestaat dan ook speciale MCdonalds saus, daar is het gewoon ketchup.
De volgende andere soort gewoonte is dat u bijna nooit groenten bij het eten krijgt. Ze kennen wel groentes maar in restaurants zult u er echt naar moeten vragen. Vaak krijgt u enkel een blaadje sla erbij als decoratie.
In Amerika is het gewoon om aardig wat fooi achter te laten als u ergens eet. In Nederland wordt het wel gedaan, maar dan een klein beetje of soms gewoon niet. Daar zou dat zeer asociaal zijn. De mensen in de restaurants leven bijna alleen op fooi. Het bedrag aan fooi ligt tussen de 10 tot 20 procent.
Gerelateerde artikelen
De doggybag in Nederland?In veel landen is het niet meer dan normaal dat het overgebleven eten van een diner in een restaurant mee naar huis word…
Afvallen: Voorkomen van een hongergevoel of hongerAfvallen: Voorkomen van een hongergevoel of hongerAfvallen betekent minder eten. En minder eten betekent sneller een hongergevoel. Honger maakt het afslanken moeilijk: je…
Kilocalorieën groentetabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…
Hoeveel water drinken als je wilt afvallen?Hoeveel water drinken als je wilt afvallen?Wanneer je wilt afvallen is voldoende water drinken belangrijk. Het zorgt ervoor dat je minder snel dorst en honger krij…

Reageer op het artikel "Eten en drinken in Amerika"

Reacties

Llki, 20-09-2016 09:19 #3
Goeie website, mooi gemaakt.

Annemariedons, 28-05-2016 17:44 #2
Hey,

ik kan hier heel veel informatie weg halen voor mijn werkstuk!
echt toppie

groetjes Annemarie

Izzy Lafayette, 19-10-2014 16:41 #1
Ik zou me waarschijnlijk een dag in een grote supermarkt kunnen vermaken.
Ik ben gek op Mountain dew, maar hier heb je alleen de original in een halve liter. Er zijn veel meer smaken, die welliswaar wel via internet als blikjes kunt kopen, maar dat is vrij prijzig
In de USA heb je flessen van een gallon.
Ook heb je daar een heel assortiment van ontbijt dingen voor in de broodrooster zoals poptart die gewoon van kellogs is.

Infoteur: Bembi
Laatste update: 02-11-2013
Gepubliceerd: 09-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 3
Schrijf mee!