InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Venkel, venkel is voedsel maar ook geneeskrachtig

Venkel, venkel is voedsel maar ook geneeskrachtig

Venkel is een groente die heerlijk is bij onder andere vis. Maar venkel heeft ook geneeskrachtige kwaliteiten. Venkel, al haar kwaliteiten.

Venkel; de venkelknol en de venkelplant die zaden voortbrengt

Er zijn twee soorten venkel. De soort die de venkelknol, de groente voortbrengt. En de plant die voor venkelzaden zorgt. Die laatste krijgt dus geen knol die gegeten kan worden.

Venkel: de knol en het loof

Van de venkel kan niet alleen de knol worden gebruikt, maar ook het loof. Beide hebben wel een beetje een anijssmaak, maar het loof heeft echt een uitgesproken anijssmaak. Daarom is het fijn gesneden in de salade een heerlijke toevoeging. Maar ook over vis doet hij het goed.

Venkel komt uit Azië

Venkel komt net als heel veel andere groenten niet uit Nederland, maar uit Azië. Via de grote handelsroutes is het in Europa terechtgekomen. In Zuid-Europa wordt veel venkel verbouwd en ook veel verwerkt in salades.

Venkel als medicijn

De venkel wordt als groente gebruikt, maar wordt ook als geneeskrachtig gezien. Uit de zaden van de venkel (dit is overigens de soort die geen knol geeft, maar alleen zaad) wordt venkelolie geperst. Ook worden extracten getrokken uit de venkelzaden en gebruikt als thee. Heel goed bij maag- en darmproblemen, maar ook bij menstruatiestoornissen. Verder wordt venkelthee uit extract gebruikt om de melkproductie op gang te helpen en te bevorderen. In de venkelzaden zitten namelijk veel fyto-oestrogenen. Dit is een vrouwelijk hormoon. Venkel wordt verder gebruikt om vastzittend slijm los te krijgen en als kalmeringsmiddel bij kinderen. Ook helpt venkelthee bij darmkrampjes bij baby’s.

Venkel bestaat al sinds de oudheid

De oude Egyptenaren en Grieken beschrijven venkel al en gebruikten de plant als groente en als geneeskrachtig kruid. De oude Grieken gebruikten het ook om te vermageren.

Waar wordt venkel gekweekt?

Iedereen die een stukje tuin overheeft, kan in zijn eigen tuin venkelknollen telen. Toch wordt er voornamelijk geteeld in landen rond de Middellandse Zee en dan vooral in Italië. De productie begint in de herfst en gaat door tot ver in het voorjaar. In de zomer is het te heet in die landen voor de venkelteelt, maar dan doen ze het in Nederland juist wel weer goed. IN Nederland wordt op grote schaal venkel geteeld vanaf 1979.

Zelf venkel telen

Venkel telen in Nederland kan vanaf 15 juni in de volle grond tot aan de vorst zijn intrede doet. Het opkweken van de venkel duurt tussen de 3 en 8 weken, afhankelijk van het weer en de temperatuur. De venkel groeit het best als het tussen de 16 en 18 graden Celsius is. Als het heter is dan 24 graden en kouder dan 6 graden wordt de groei geremd. Bij vorst wordt schade aangericht aan de plant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • www.venkel.nl

Reageer op het artikel "Venkel, venkel is voedsel maar ook geneeskrachtig"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 28-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Groenten
Schrijf mee!