InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Sojamelk: recepten en tips

Sojamelk: recepten en tips

Sojamelk: recepten en tips Over het hoe en waarom van sojamelk als koemelkvervanger zijn al heel wat artikelen geschreven. Maar recepten en gebruikstips zijn dunner gezaaid. Tips en suggesties om sojamelk in gerechten te verwerken. Waarom sojamelk in plaats van koemelk? Bijvoorbeeld omdat je gevoelige darmen hebt. Veel problemen met darmkrampen en winderigheid verdwijnen als je het gebruik van koemelk en melkproducten vermindert of zelfs schrapt. Een toenemend aantal mensen heeft last van koemelkallergie. Voeg daarbij de groeiende groep mensen die het gevleugelde gezegde 'melk is voor kalfjes' aanhangen, ofwel zo hun twijfels hebben over de gezondheid van melkproducten of 'diervriendelijkheidsmotieven' koesteren, en de zaak is klaar als een klontje: we zijn massaal op zoek naar alternatieven voor melkproducten, en sojamelk (plus aanverwante producten zoals boter, vla en yoghurt) komt al gauw in beeld. De hamvraag is nu: hoe verwerk je sojamelk? Het product is veelzijdiger dan je denkt. Hier enkele voorbeelden.

Mokka-sojashake

Een scheutje sterke koude koffie oplossen in vanillesuiker, en al roerend aanlengen met sojamelk. Een paar ijsblokjes erin en klaar. Drink je liever geen koffie, dan kun je Bambu of een andere koffievervanger proberen.

Vanille-sojashake

Een laagje soja-vanillevla in een hoog glas vermengen met een zakje vanillesuiker, en heel langzaam sojamelk toevoegen tot een en ander opgelost is. Een paar ijsblokjes toevoegen tot slot.

Chocolade-sojashake

Van sojamelk is prima chocolademelk te maken, maar met name in de zomer is dit een aantrekkelijke variant. Een laagje soja-chocoladevla in een hoog glas doen en vermengen met een zakje vanillesuiker en een flinke theelepel mager cacaopoeder. Goed kloppen! Als dit een egaal geheel is geworden, langzaam sojamelk gaan toevoegen en blijven roeren. Dan is alleen nog wat ijs nodig.

Koken met sojamelk

Romige bloemkoolsoep

Bloemkoolroosjes koken met een bosje peterselie, een bouillonblokje (kruiden of vlees), een gesnipperd uitje en een flinke theelepel kerrie (of twee, naar smaak). Na ruim een kwartiertje het geheel tot een fijne soep stampen, een scheutje sojamelk toevoegen tot de gewenste romigheid is bereikt en serveren.

Cremetomatensoep

(Al dan niet ontvelde) tomaten koken met een uitje, een boullonblokje en wat pomodori ofwel gedroogde tomaten in stukjes. Kruiden naar smaak met Italiaanse kruiden, bieslook of peterselie. Na een goed kwartier tot een fijn geheel stampen en op smaak maken met wat sojasaus of worcestersaus. Afronden door een scheutje sojamelk toe te voegen tot de soep zo romig is als gewenst.

In the mix

Wanneer je niet sterk allergisch bent voor koemelkproducten maar er wel mee wilt minderen om welke reden ook, dan is sojamelk prima geschikt om te vermengen met melkproducten. Vaak is het mengen van de producten al voldoende om een mild geval van darmproblemen vanwege gebruik van melkproducten te verhelpen of flink te verminderen. Prima te vermengen zijn bijvoorbeeld sojavla en koemelkvla in combinaties als vanille en caramel of chocolade. Warme chocolade smaakt ook heerlijk als je hiervoor sojamelk en koemelk vermengt.

Puntje van aandacht

Een paar puntjes van aandacht tot slot. Sojamelk heeft specifieke eigenschappen. Zo is het zoeter dan koemelk. Houd daarmee rekening bij het toevoegen van suiker. Volg niet de standaard recepten, maar begin met de helft. Toevoegen kan altijd nog.Ook op invriezen reageert sojamelk niet hetzelfde als koemelk; het kan gaan schiften. Niet echt aan te raden dus.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sojamelk: recepten en tips"

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 15-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!