Gezonde voeding: Hüttenkäse of Cottage cheese

Gezonde voeding: Hüttenkäse of Cottage cheese In Nederland is naam Hüttenkäse bekender dan als we over Cottage cheese spreken. Toch hebben we het dan over dezelfde kaas. Het is gezond, weinig calorieën, lekker en goed te combineren.

Wat is Hüttenkäse of Cottage cheese?

Het betreft hier jonge ongerijpte, beetje kwarkachtige kaassoort met een korrelige structuur. De kaas wordt gemaakt van wrongel die ze laten lekken maar niet perst. Op deze wijze blijft er wat melkwei achter. De Hüttenkäse wordt verder niet gerijpt.

Hüttenkäse is arm aan vetten en koolhydraten en erg rijk aan proteïnen. Veel bodybuilders gebruiken het mede om die reden. Als je aan het lijnen bent kan het ook goed toegepast worden. Naast dit alles is Hüttenkäse ook nog eens eenvoudig toe te passen in recepten. Onderstaand enkele voorbeelden.

Wrongel en melkwei

Wrongel is de massa van de samengeklonterde eiwitten uit de melk (1e stadium). Deze is wit van kleur.
Melkwei is de vloeistof die bij de bereiding van kaas ontstaat door het stremmen van de melk.

Recepten

Hüttenkäse kan op verschillende manieren toegepast worden in recepten. Hoewel het bij de meeste mensen simpelweg op de boterham gedaan wordt. Enkele voorbeelden hoe Hüttenkäse wat uitgebreider toe te passen.

Salade

  • doosje Hüttenkäse
  • zakje gemengde sla
  • sherry tomaatjes
  • kappertjes
  • komkommer
  • cocktailuitjes
  • blikje tonijn (op waterbasis)
  • peper en zout
  • rode wijnazijn

Doe de gemengde salade in een grote kom en voeg achtereenvolgens toe: gehalveerde sherrytomaatjes, in blokjes gesneden komkommer, kappertjes en wat cocktailuitjes. Giet er wat wijnazijn overheen en meng het goed. Daarna wat stukjes tonijn, peper en zout naar smaak en tenslotte de Hüttenkäse door de salade mengen.
Serveer het desgewenst met donkerbrood en wat kruidenboter.

Op brood

  • doosje Hüttenkäse
  • donkerbrood of roggebrood
  • boter
  • tomaten (biologische bij voorkeur, iets meer smaak)
  • rode ui
  • kervel
  • kalkoen (vleeswaren)
  • peper en zout
  • citroensap

Beboter het brood en leg er een laagje Hüttenkäse op en knijp er enkele druppels citroensap overheen. Snij de ui in ringen leg er wat ringen op met een dun plakje kalkoen er overheen. Snij de tomaten in plakken leg deze op de kalkoen. Strooi er een klein beetje kervel overheen en wat peper en zout naar smaak. Leg op het geheel een beboterde snee donkerbrood, druk het wat aan en snij de boterham in driehoekjes voor het serveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezonde voeding: Hüttenkäse of Cottage cheese"

Reactie

Th Leene, 30-11-2012 15:56 #1
Ik woon in Rotterdam, maar weet niet waar ik Hüttenkäse kan kopen.
Kunt u dat zeggen? Reactie infoteur, 30-11-2012
De bekende supermarkten die de A-merken verkopen hebben het allemaal in het schap van de kazen (meestal achter glas) liggen. Kleine en grote verpakkingen.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: Februari 2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Magere maaltijden
Reacties: 1
Schrijf mee!