InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Maqui bes: eigenschappen van deze kleine bes

Maqui bes: eigenschappen van deze kleine bes

Maqui bes: eigenschappen van deze kleine bes Mensen die zich bezighouden met het eten van Raw Food producten, zullen dit kleine maar krachtige besje zeker kennen. Het Chileense besje zou zeer krachtig zijn en een hoge Orac waarde hebben. Alhoewel nog vrij onbekend, voor wat er nu over de Maqui te vertellen is, mag hij niet aan de aandacht van gezonde eters ontsnappen! Hoe ziet de geschiedenis eruit van de maqui en wat zijn de voor- en nadelen?

De geschiedenis van de maqui

In 1844 verscheen er een documentaire waaruit bleek dat de Maqui veel werd gebruikt door Mapuche indianen. De besjes, die zorgden voor kracht en uithoudingsvermogen, werden verzameld voor hun krijgers. Niet alleen de besjes werden gebruikt, maar ook de takjes van de boom vormden ingrediënten voor hun medicijnen.

De Maqui: eigenschappen van een kleine krachtige bes

De naam Maqui is afgeleid van het Latijnse woord Aristotella Chilensis. De Maquiboom waaraan de besjes groeien kan 4 tot 5 meter hoog worden. Kenmerkend voor de Maquiboom zijn de bladeren die een ovale vorm hebben en groen van kleur zijn. De boom bloeit aan het eind van de lente en is de rest van het jaar vol groen van kleur. De oogst van de besjes vindt plaats in de maanden maart tot en met december. Tijdens het oogstproces worden de takjes uit de boom geschud waarbij de besjes vervolgens mechanisch van de takjes worden gescheiden. Een Maquiboom kan ongeveer 10 kilogram besjes per jaar produceren. We hebben het hier over een boom die ongeveer zeven jaar oud is. Maqui besjes worden niet speciaal gekweekt, waar veel ander fruit wel groet op speciaal aangelegde velden. De Maquibomen groeien in het wild en komen veelvuldig voor in de Chileense regenwouden.

Een hoge Orac waarde

Alhoewel de Maquibes klein is, bezit hij naar verluid grote krachten. Zo is gebleken dat een grote ORAC waarde heeft. ORAC staat voor 'Oxigen Radical Absorbance Capacity'. Hoe hoger de ORAC waarde in een product, des te meer antioxidanten het product bevat. Antioxidanten zijn belangrijk om de beschadigde cellen in ons lichaam weer te herstellen. Deze beschadigde cellen worden ook wel 'vrije radicalen' genoemd. Doordat de vrije radicalen een negatief effect hebben op bijvoorbeeld ons afweermechanisme, is het belangrijk dat deze hersteld worden. De Acaibes en de Maqui staan hoog op de ranglijst van vruchten met een hoge ORAC waarde. Qua smaak heeft de Maquibes veel gemeen met die van een braam. Ze zijn zowel rauw te eten maar worden ook verwerkt in producten zoals jam. Omdat de vrucht niet altijd vers te verkrijgen is, wordt deze ook wel verwerkt in poedervorm en verkocht in capsules.

De voordelen en nadelen

De bessen zijn erg gezond. Ze hebben veel voordelen:
  • Ze zijn ideaal voor tijdens een dieet. Ze zijn gezond en hebben de eigenschap de eetlust te verminderen.
  • Ze hebben een positieve werking op het hart- en vaatstelsel en op het immuunsysteem.
  • Cholesterol wordt verlaagd en ze zorgen voor een gezonde bloedsuikerspiegel.
  • Ze zorgen voor een beter uithoudingsvermogen en bevorderen ze de lichamelijke kracht en energie.
  • Ze helpen tegen maagzweren, keelpijn, diarree en koorts.
  • Ze bevatten veel vitamine c, vitamine a, ijzer en hebben een aardige waarde sodium en calcium.

Van nadelen is er op dit moment nog niet te spreken aangezien deze nog niet bekend zijn. De Maqui heeft zijn bekendheid nog niet helemaal gewonnen in Nederland, alhoewel hij dit langzamerhand wel krijgt. Via enkele websites zijn de Maqui-producten online te kopen. Daarnaast worden de producten ook in sommige winkels verkocht.

De Maqui is een goede aanvulling op ons dagelijks voedsel. Als zijn positieve eigenschappen zodanig naar voren komen zoals deze bekend staan, is de Maqui naast de Acai een van de gezondste besjes op aarde. Misschien nog wel gezonder dan sommige vruchten die bij ons bekend zijn!
© 2015 - 2019 Galideon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ORAC-waarde: wat is het?ORAC-waarde: wat is het?De term ORAC-waarde vind je zowel terug in wetenschappelijke publicaties als in commerciële uitingen van voedingsmiddele…
Superfoods: De Açai besSuperfoods: De Açai besDe Açai bes wint snel aan populariteit in Nederland. De Açaibes behoort tot de zogenaamde "superfoods". Lees hier waarom…
De verdwijning van Santiago MaldonadoDe verdwijning van Santiago MaldonadoSantiago Maldonado verdween op 1 augustus 2017 tijdens een politie-inval in de Mapuche-gemeenschap Pu Lof de Cushamen in…
Algen antioxidant Astaxanthine: product van de toekomst?Algen antioxidant Astaxanthine: product van de toekomst?Wat is algen antioxidant Astaxanthine? Wat is de werking van het algen antioxidant? Waarom is dit product zo uniek? Waar…
Verbeter jouw imuunsysteemVerbeter jouw imuunsysteemOm gezond te leven en vooral gezond te blijven heb je een goed immuunsysteem nodig. Met een sterk immuunsysteem bescherm…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Aristotelia_chilensis
  • http://www.raw-superfood.com/superfood/super-fruits/maqui.html

Reageer op het artikel "Maqui bes: eigenschappen van deze kleine bes"

Infoteur: Galideon
Laatste update: 17-10-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!