InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Specerijen: zoethout

Specerijen: zoethout

Zoethout behoort ook tot de specerijen. Dit lijkt misschien vreemd en het is dan ook zo dat het vrijwel niet in de keuken gebruikt wordt maar vooral vanwege de medische kwaliteiten, met name in China en India en natuurlijk voor snoep.

De plant

Zoethout of Glycyrrhiza glabra is een wortel van een plant uit de bonenfamilie, Fabaceae. De smaak is zoet, warm en heeft iets medicinaals. De plant komt oorspronkelijk uit China en er worden in China en India medische kwaliteiten aan toegeschreven, vandaar dat de plant gecultiveerd is.

Het gebruik van zoethout in de keuken

Door de sterke, zoete smaak lijkt het misschien raar om zoethout als ingrediënt in de keuken te gebruiken, in China echter wordt het toch voor een aantal gerechten gebruikt. Zoethout zit ook in het Chinese 'vijf specerijen poeder'.

In Nederland, Duitsland en Scandinavië wordt zoethout gebruikt voor het maken van drop en daar op gelijkende snoepjes.

Medisch gebruik van zoethout

Zoethout wordt vooral gebruikt als medicijn. Al in het oude Egypte werden aan zoethout medische kwaliteiten toegeschreven, zo zou het helpen bij ademhalingsproblemen. Tegenwoordig wordt zoethout ook nog gewaardeerd vanwege een aantal geneeskundige kwaliteiten. Zoethout zou helpen bij het losmaken van slijm en ontstekingen tegengaan. Het zou zelfs nuttig zijn bij het bestrijden van tbc. In geval van astma, bronchitis en gewoon hoesten heeft zoethout gunstige effecten. Uitwendig zou het kunnen helpen tegen eczeem en andere huidaandoeningen. Vaak wordt zoethout gebruikt om een vervelende smaak van medicijnen te camoufleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Specerijen: zoethout"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 16-04-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Specerijen en Kruiden
Schrijf mee!