InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Restaurant Ginger in Maastricht: een Bourgondische Aziaat
recensie

Restaurant Ginger in Maastricht: een Bourgondische Aziaat

Restaurant Ginger in Maastricht: een Bourgondische Aziaat In de zuidelijkste en meest Bourgondische stad van Nederland moet je als restaurateur wel wat in je mars hebben, wil je de concurrentie aankunnen. Hoe zit dat met het Maastrichtse Ginger, een Aziatisch eethuis dat de fusion-gedachte aanhangt?

Het decor

De Tongersestraat ligt vrij centraal in de stad. Maar op deze plek, ten westen van het 'gezelligste plein van Maastricht' (Vrijthof), zit je toch wat uit de loop van toeristen en uitgaanspubliek. Het drukste deel van de stad is te vinden tussen het Vrijthof en de Maas, met een uitloop naar een paar straten aan de overkant van de rivier, richting Bonnefantenmuseum. We houden daarom ons hart vast als wij op deze zaterdagavond de enige gasten in Ginger zijn. Maar we hadden buiten het Bourgondisch karakter van de Limburgers gerekend. Die gaan gewoon wat later eten. Binnen een uur zit de zaak vol en staan nieuwe gasten aan de bar te wachten op een vrij tafeltje. Ginger is geen groot restaurant. Eerder een pijpenla. Geheel volgens de huidige mode staan er een rij tafeltjes en een lange bank langs de muur, met een stoel tegenover elk tafeltje. Aan de overkant ook nog enkele tafeltjes en dan de bar. De kleuren: overwegend wit, zwart en lichtbruin. Met aan de muur grote zwart-wit foto's van worstelaars.

Het aanbod

De menukaart ziet er mooi en overzichtelijk uit. Voldoende keuze, maar niet overweldigend veel. En voor vaste gasten is er een apart aanbod 'buiten de kaart', waarvan helaas wel weer een aantal gerechten is doorgestreept. Wat direct opvalt is dat Ginger qua prijzen niet lijkt uit te gaan van een vaste standaard, maar van de vraag: wat is dit gerecht waard? Voor een zeewiersalade betaal je het luttele bedrag van 4 euro, een bord Bangkok Seafood Salad (met onder meer garnalen, zalm en tonijn) kost een tientje. De keuze aan vegetarische schotels is voldoende, maar meer ook niet. De gerechten zijn afkomstig uit Thailand, Japan, Hongkong, Vietnam, Indonesië, China en er zijn ook typische fusion-gerechten, zoals een crème brûlée van groene thee rijst.

Het geserveerde

Wij bestellen twee voorgerechten: Wakami, een Japanse zeewiersalade, en een vegetarische sushi. Voor de hoofdmaaltijd valt de keuze op Phuket Green Curry, een curryschotel met kip en garnalen, en een Vegetarian Rice, gewokte groenten met rijst. Als daarna blijkt dat we nog wat ruimte over hebben voor een dessert, bestellen we de al genoemde crème brûlée en een gerecht met de intrigerende naam Japanese Sticky Rice Ice Cream Ball.

De reactie

De zeewiersalade is een simpel en fris gerecht. Op een mooi bed van westerse rauwkost, met een dressing op basis van sesamolie, ligt een ruime pluk zilt smakende zeewier en wat sesamzaadjes. Niet heel verfijnd, maar wel lekker. De sushi is een stuk spannender. Op een smal en langwerpig bord ligt een prachtige compositie van vier in zeewierblad gehulde rijstrolletjes, pakketjes rijst afgedekt met stukjes pompoen en omelet, een gemarineerd radijsje, komkommer, een 'blaadje' wasamipasta en een bakje sojasaus. Het smaakt zoals het oogt: elegant en af en toe pittig. De groene curry uit het Thaise Phuket smaakt goddelijk. Het lijkt een simpel gerecht: stukjes kip, garnalen en groenten in een kokossaus, maar de verhoudingen in de saus komen er wel op aan. Daar moet precies genoeg citroengras in verwerkt worden om de zoete smaak van de kokos fris te compenseren. De groente moet knapperig zijn en het vlees en de vis beetgaar. Dit gerecht is in elk onderdeel prima. De gewokte groenten met rijst hebben een subtiele sojasmaak. Ginger meldt op de kaart dat de kok geen smaakversterkers gebruikt, zoals ve-tsin. De smaak komt inderdaad puur over. De desserts zijn ook lekker. De crème van (huisgemaakte) groene thee rijst smaakt fris en heeft een perfect gebrand suikerlaagje. Het plakje pandan spekkoek erbij is lekker, maar niet noodzakelijk om het gerecht te laten slagen. De balletjes kleefrijst met roomijs binnenin zijn erg lekker! Voor het oog was het echter beter geweest als de witte balletjes niet waren opgediend in een wit, maar bijvoorbeeld in een blauw bakje, vindt de fotograaf.

De bediening

De twee jonge vrouwen zijn vriendelijk en oplettend, maar blijven wel wat op afstand. We verlaten de zaak niet met een speciaal warm gevoel. Verder niets op aan te merken.

De prijs

De rekening bedraagt 67,20. Dat is inclusief 4 glazen wijn. Redelijk aan de prijs, maar conform de standaard in Maastricht, zo blijkt als we op de terugweg menukaarten van andere restaurants bekijken.

Het cijfer

We geven Ginger een 8,5. De kwaliteit van het eten, de ambiance en de bediening zijn gewoon goed en we geven een extra halve punt voor de originele desserts.

Praktisch

  • Tongersestraat 7
  • 6211 LL Maastricht
  • 043 326 00 22
  • Ginger
  • maandag t/m vrijdag vanaf 12.00 uur, zaterdag en zondag vanaf 17.00 uur
  • reserveren aanbevolen
Gerelateerde artikelen
Weekendje MaastrichtEen weekendje weg hoeft niet altijd in het buitenland te zijn. Je kunt ook heel leuk een weekendje weg in Nederland. Een…
Hotels in Maastricht: duurste, kleinste, low-budget, trendyHotels in Maastricht: duurste, kleinste, low-budget, trendyHotels in Maastricht, goedkope hotels in Maastricht centrum of juist een dure? Het kan allemaal. Maastricht is één van d…
Zara Maastricht: openingstijden, adres en telefoonnummerZara Maastricht: openingstijden, adres en telefoonnummerZara Maastricht is gevestigd in het winkelcentrum Entre Deux. de Maastrichtse vestiging van Zara biedt kleren voor manne…
5 cocktails die een kater doen verminderen5 cocktails die een kater doen verminderenHieronder vind je 5 cocktails die een kater doen verminderen. Dit komt door de combinatie van bepaalde ingrediënten en b…

Reageer op het artikel "Restaurant Ginger in Maastricht: een Bourgondische Aziaat"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 25-01-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Recensies…
Schrijf mee!