InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Burger King, de Whopper

Burger King, de Whopper

Jaren na de oprichting van McDonald´s komt de eerste vestiging van Burger King. Het grappig echter is wel dat vanaf het moment van oprichting, in 1957, Burger King al de Whopper op zijn menukaart had staan. De Big Mac van de grote concurrent kwam pas 10 jaar na de oprichting van Burger King. Wat is precies de Burger King en zijn Whopper.

Algemeen

De eerste vestiging van Burger King wordt op 4 december 1954 geopend in Miami, de Staat Florida van Amerika. De oprichters van deze fastfoodketen zijn James W. McLamore en David Edgerton. Zij waren op dat moment beide nog student aan de Cornell University School of Hotel Administration.

Wat begon als een eerste vestiging in Miami, is inmiddels uitgegroeid tot 11.000 vestigingen geplaatst over de hele wereld, waarvan er 50 in Nederland staan (de grootste van Nederland staat op Schiphol). Het bedrijf heeft bijna 350.000 mensen in dienst.

Korte geschiedenis van Burger King

  • 1954, oprichting van de keten
  • 1957, presentatie van de Whopper
  • 1963, eerste vestiging buiten Amerika wordt geopend, namelijk in Puerto Rico
  • 1967, de nieuwe eigenaar is Pillsbury
  • 1975, Burger King opent in Europa, namelijk Madrid
  • 1981, eerste vestiging in Nederland, Rotterdam
  • 1989, Grand Metropolitan neemt Pillsbury over
  • 1997, Grand Metropolitan vormt samen met Guinness het bedrijf Diageo plc
  • 1999, nieuw logo wordt openbaar, alsmede de nieuwe inrichting van de restaurants
  • 2002, Texas Pacific Group neemt Burger King over

De Whopper

De Whopper is een product dat Burger King gaat verkopen, met als doel groot en goed van kwaliteit. De eerste Whopper kostte in 1957 nog geen $ 0,37, tegenwoordig wordt er bijna 3,-- voor betaald. In iedere vestiging staat dit product op de menukaart. Berekend is dat in 2007 de verkoop van de Whopper de 1.800.000 stuks zal passeren.

Whopper en recept

De gewone Whopper is 275 gram zwaar en bestaat uit:
  • Tweedelig broodje, waarvan de bovenkant met sesam is bedekt
  • Whopperpatty van rundvlees, gegrild.
  • Rijpe tomaten
  • Knapperige sla
  • Romige mayonaise
  • Ketchup
  • Ui en augurk

Het broodje bevat
  • 614 calorieën
  • 47 koolhydraten
  • 35 gram vetten
  • 27 gram eiwitten

Variatie´s op de Whopper

Naast de gewone Whopper met 1 stuks gegrild rundvlees, zijn inmiddels diverse variatie´s verkrijgbaar bij de Burger King;
  • Double Whopper, met uiteraard twee stuks gegrild vlees (wel bovenop elkaar)
  • Triple Whopper, met drie stuks gegrild vlees (als toren bovenop elkaar), met als extra twee plakken kaas
  • Whopper jr., een kleinere versie van de gewone Whopper, ontwikkeld voor de kleine eter en kinderen
  • Big King XXL, een Double Whopper maar met extra 4 plakjes kaas

Burger King en Japan

In Japan liep Burger King in 2001 een blauwtje, de Japanse bevolking vond de producten van de fastfoodketen te duur. De grote concurrent McDonald´s heeft al meer dan 3.750 vestigingen in Japan en heeft zijn prijzen veel scherper geprijsd dan Burger King in eerste instantie. In de tweede helft van 2007 gaat Burger King een tweede poging wagen om de Japanse markt te overwinnen.

Burger King versus McDonald´s

OnderwerpBurger KingMcDonald´s
Oprichting19541940
Vestiging Europa1975, Madrid 1971, Zaandam
Vestiging Nederland1981, Rotterdam1971, Zaandam
Presentatie paradepaardjeWhopper, 1957Big Mac, 1967
Prijs 2,95 2,95

Leuk om te weten

  • Burger King heeft in de Verenigde Staten door middel van een advertentie op 1 april een nieuwe vinding bekend gemaakt, namelijk de linkshandige burger. De Whopper voor linkshandige mensen zou gemaakt zijn met 180 graden gedraaide ingrediënten. Geloof het of niet; een ware stormloop op de Burger King was het gevolg.
  • Een klant in Amerika dacht de staart van een knaagdier in zijn Whopper aan te treffen. In eerste instantie werd de klacht van tafel geveegd, maar inmiddels is bekend dat Burger King ruim 200.000,-- moet betalen, minder dan wat de klant had geëist.
Gerelateerde artikelen
Burger King, de op één na grootste burgerkoning ter wereldBurger King, de op één na grootste burgerkoning ter wereldBurger King is de op één na grootste fastfoodketen na McDonald's. Het bedrijf is voornamelijk in het land van oorsprong,…
De hamburger - geschiedenis en bereidingIn sommige landen worden overal hamburgers gegeten en is het bijna volksvoedsel nummer 1. Maar de ene hamburger is de an…
recensieSchrijfboek: Stephen King Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
De leukste publieke 1 april grappenDe leukste publieke 1 april grappenOp 1 april proberen we elkaar voor de gek te houden. Het is een eeuwenoude traditie die in veel landen in ere wordt geho…
Dr. Martin Luther King en zijn strijd met geweldloosheidDr. Martin Luther King en zijn strijd met geweldloosheid"I have a dream". Wie kent de beroemde uitspraak niet van Martin Luther King. Op 4 april 2018 was het 50 jaar geleden da…

Reageer op het artikel "Burger King, de Whopper"

Reacties

Horak, 14-01-2012 16:00 #4
Ik heb een vraagje / weddenschap: wanneer en waar was de eerste Burger King in Breda gevestigd? Mijn antwoord zou zijn: op het station in Breda ergens rond 1997. De andere partij zegt echter zeker te weten dat ergens in de jaren 80 of 90 een Burger King heeft gezeten midden in het stadscentrum van Breda / Eindstraat/Karnemelkstraat. Mag ik please antwoord? We hebben gewed om 10 whopper menu's!

Unbelievable, 16-01-2010 17:49 #3
Nou ik weet niet wat het is hoor met Burger King maar de bediening SUCKS zoals Amerikanen dat zou zeggen. Ik ben al verschillende keren in de Burger King filiaal Centrum Enschede geweest, en elke keer lijkt het net of de mensen, die je daar helpen, jou echt totaal niet interesseren. Bij de Mac doen ze hun best om je eten z.s.m. te serveren. Bij BK kijken ze naar de bestelling, en nog een keer weer en denken dan pas aan het uitserveren. Snelle zaken zoals drinken wordt niet gelijk op je placemat geplaatst en i.p.v. de patat als laatste te serveren doen ze dat als eerste met als gevolg… lauwe patat. Ik heb zelfs een keer een bestelling geplaatst voor een dubbele whopper met kaas. De uitgeleverde whopper was er een zonder kaas. Ik ging hiermee terug naar de balie, gooit die medewerker de whopper zo weg terwijl ik er totaal niet van heb gegeten. I.p.v. dat ze het mij meegaven als een soort compensatie ging het gelijk de prullenbak in. Nee, BK is verhoudingsgewijs veel duurder dan McDonalds dus ik snap die Japanners wel. Ik ga in ieder geval niet meer bij BK Enschede eten. Wat een prutsers werken daar zeg.

Hyrra, 06-11-2008 18:49 #2
Nou dan, een beefburger van Burger King op het station in Enschede. Mijn vrouw nam het mee, en het zag er heel smakelijk uit. Maar na de eerste hap wist ik het: dit is gewoon droog en goor vreten, rijp voor de prullebak. Dit is toch geen vreten meer. Hebben ze dat in Amerika ook? Dat mensen dát eten, dat hou je toch niet voor mogelijk.

Tante Tilly, 25-10-2007 17:13 #1
Beste lui,

het maakt niets uit waar je een hamburger gaat eten. De kwaliteit is waardeloos. Ga eerst eens lekker voor je zelf zorgen. Is de moeite en de centen waard. Volvreten is k…

Infoteur: Storm
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Reacties: 4
Schrijf mee!