Sociaal Hygiëne Beleid
Sociaal Hygiëne is een wettelijke eis als je een horecabedrijf wilt starten. Logisch, als beheerder, bedrijfsleider en/of ondernemer in een horecabedrijf, draag je grote verantwoordelijkheden. Ten opzichte van jezelf, maar ook ten opzichte van de leveranciers, klanten en medewerkers. Het Sociaal Hygiëne Beleid geeft aan op welke wiijze klanten en medewerkers met elkaar omgaan.
Sociaal Hygiëne Beleid
De volgende stappen moeten ondernomen worden wil een sociaalhygiënisch beleid zinvol en effectief zijn:
Stap 1 – Visieontwikkeling
Bij deze stap wordt een visie ontwikkeld over hoe het gastvrijheidsconcept wordt vormgegeven en welke normen en waarden daarbij gebruikt worden.
Stap 2 – Bedreigingen onderzoeken
Hierbij worden twee soorten bedreigingen nader uitgewerkt:
1. Bedreigingen die voortkomen uit het gedrag van de gasten.
2. Bedreigingen die ontstaan door slechte bouwkundige omstandigheden of slechte personele voorzieningen.
Stap 3 – Grenzen stellen
In deze stap worden de regels opgesteld, die aangeven welk gedrag van de gasten wordt verlangd. Veelal wordt dit vastgelegd in huisregels.
Stap 4 – Opstellen van een handhavingsconcept
Het handhavingsconcept beschrijft hoe de regels die overtreden worden, kunnen worden gehandhaafd.
Stap 5 – Uitvoeren van het handhavingsconcept
Om het handhavingsconcept te kunnen uitvoeren moeten de medewerkers voldoende geïnstrueerd en getraind zijn in de specifieke sociale vaardigheden.
Stap 6 – Opstellen van een beveiligingsbeleid
In deze stap stelt men maatregelen vast om de veiligheid binnen en in de naaste omgeving van het bedrijf te vergroten.
Stap 7 – Opstellen van een deurbeleid
Het open deurbeleid helpt problemen bij het selecteren van gasten te voorkomen. In de fase wordt beschreven op welke wijze het open deur beleid voor gasten en medewerkers functioneert.
Stap 8 – Samenwerken met partijen
Het samenwerken met anderen heeft twee doelen:
- Het vergroten van kansen om de commerciële belangen veilig te stellen. Dit kan bijvoorbeeld door de samenwerking met collega’s of de gemeente.
- Door samen te werken met de politie, is orde, veiligheid en rust rondom het bedrijf te realiseren. Het tweede doel is het verminderen van bedreigingen.
Stap 9 – Medewerkers instrueren
Bedrijfsleiding draagt er zorg voor dat medewerkers weten wat de inhoud is van het sociaalhygiënisch beleid en hoe ze dit in de praktijk moeten uitvoeren. Enerzijds door instructie, anderzijds door regelmatige controle.