Sociaal Hygiëne Beleid

Sociaal Hygiëne Beleid Sociaal Hygiëne is een wettelijke eis als je een horecabedrijf wilt starten. Logisch, als beheerder, bedrijfsleider en/of ondernemer in een horecabedrijf, draag je grote verantwoordelijkheden. Ten opzichte van jezelf, maar ook ten opzichte van de leveranciers, klanten en medewerkers. Het Sociaal Hygiëne Beleid geeft aan op welke wiijze klanten en medewerkers met elkaar omgaan.

Sociaal Hygiëne Beleid

De volgende stappen moeten ondernomen worden wil een sociaalhygiënisch beleid zinvol en effectief zijn:

Stap 1 – Visieontwikkeling

Bij deze stap wordt een visie ontwikkeld over hoe het gastvrijheidsconcept wordt vormgegeven en welke normen en waarden daarbij gebruikt worden.

Stap 2 – Bedreigingen onderzoeken

Hierbij worden twee soorten bedreigingen nader uitgewerkt:
1. Bedreigingen die voortkomen uit het gedrag van de gasten.
2. Bedreigingen die ontstaan door slechte bouwkundige omstandigheden of slechte personele voorzieningen.

Stap 3 – Grenzen stellen

In deze stap worden de regels opgesteld, die aangeven welk gedrag van de gasten wordt verlangd. Veelal wordt dit vastgelegd in huisregels.

Stap 4 – Opstellen van een handhavingsconcept

Het handhavingsconcept beschrijft hoe de regels die overtreden worden, kunnen worden gehandhaafd.

Stap 5 – Uitvoeren van het handhavingsconcept

Om het handhavingsconcept te kunnen uitvoeren moeten de medewerkers voldoende geïnstrueerd en getraind zijn in de specifieke sociale vaardigheden.

Stap 6 – Opstellen van een beveiligingsbeleid

In deze stap stelt men maatregelen vast om de veiligheid binnen en in de naaste omgeving van het bedrijf te vergroten.

Stap 7 – Opstellen van een deurbeleid

Het open deurbeleid helpt problemen bij het selecteren van gasten te voorkomen. In de fase wordt beschreven op welke wijze het open deur beleid voor gasten en medewerkers functioneert.

Stap 8 – Samenwerken met partijen

Het samenwerken met anderen heeft twee doelen:
  1. Het vergroten van kansen om de commerciële belangen veilig te stellen. Dit kan bijvoorbeeld door de samenwerking met collega’s of de gemeente.
  2. Door samen te werken met de politie, is orde, veiligheid en rust rondom het bedrijf te realiseren. Het tweede doel is het verminderen van bedreigingen.

Stap 9 – Medewerkers instrueren

Bedrijfsleiding draagt er zorg voor dat medewerkers weten wat de inhoud is van het sociaalhygiënisch beleid en hoe ze dit in de praktijk moeten uitvoeren. Enerzijds door instructie, anderzijds door regelmatige controle.
© 2007 - 2024 Jootje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
HRM, wat is dat nou eigenlijk?HRM, wat is dat nou eigenlijk?HRM, waarschijnlijk heeft u er wel eens over gehoord. Personeelsbeleid en personeelsmanagement worden tegenwoordig steed…
Leiderschap: Humanresourcesmanagement (HRM)Een veelbesproken managementopvatting is humanresourcesmanagement (HRM). Vaak wordt de term HRM gebruikt als synoniem vo…
Socratische intervisie bruikbaar bij visieontwikkelingWaarin onderscheidt socratische intervisie zich ten opzichte van andere intervisiemethoden? “Niet één iemands profession…
Interne communicatieInterne communicatie is van groot belang voor het doen slagen van de externe communicatie. Er kan onderscheid worden gem…

Burger King, de WhopperJaren na de oprichting van McDonald´s komt de eerste vestiging van Burger King. Het grappig echter is wel dat vanaf het…
Jootje (353 artikelen)
Laatste update: 23-07-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.