InfoNu.nl > Eten en Drinken > Gezonde voeding > Is popcorn gezond?

Is popcorn gezond?

Is popcorn gezond? Even een luie zondag op de bank een film kijken? Dan hoort popcorn er natuurlijk ook bij. Maar je kunt het uiteraard ook gewoon als tussendoortje consumeren, of zelfs tijdens het ontbijt? De juiste popcorn is namelijk erg gezond, maar wat is de juiste popcorn en welke popcorn is dan niet erg gezond?

Voordelen van popcorn

polyfenolen

De naam polyfenolen zegt misschien niet zoveel, maar het is een belangrijk antioxidant voor het lichaam. Popcorn bestaat voor 2,5% uit polyfenolen. Dit is ten opzicht van andere producten een grote hoeveelheid. Ontbijtgranen bestaan gemiddeld maar voor 0,5% uit polyfenolen. De stof beschermt het hart en vermindert de kans op kanker.

Voedingsvezel

Met gemiddeld 8 gram voedingsvezel per 100 gram popcorn is voedingsvezel goed vertegenwoordigd in popcorn. Marketeers mogen al vanaf 3 gram voedingsvezel per 100 gram aangeven dat het product een bron van vezel is. Voedingsvezel is goed voor de spijsvertering. Een onderzoek van de Maag Lever Darm Stichting geeft aan dat 90% van de Nederlanders te weinig voedingsvezel binnenkrijgt. Mannen moeten namelijk 40 gram voedingsvezel per dag binnenkrijgen en vrouwen 30 gram. Popcorn is dus een product dat hier goed aan meewerkt.

Goed om te weten

Glycemische index

Met een gemiddelde glycemische index van 65, kan je spreken over een gemiddelde glycemische index. Hierbij moet je wel weten dat het gaat om popcorn zonder suiker, zoete popcorn heeft dus een hogere glygemische index. Producten met een hogere index zorgen voor een schommeling in bloedsuiker omdat ze zeer snel door de darmen worden verteerd. Dit zijn producten die mensen met diabetes moeten vermijden.

Magnetron popcorn

Een bekende popcorn, de magnetron popcorn. Het is in een zoute en een zoete variant beschikbaar waarvan de zoete variant met zoetstoffen gezoet kan worden. De Albert Heijn verkoopt bijvoorbeeld een zoete magnetron popcorn met de zoetstof sucralose, is dit schadelijk voor de gezondheid?

Sucralose

Deze zoetstof is ontdekt in 1976 door onderzoekers van het bedrijf Tate & Lyle. Eén van de onderzoekers dacht dat hij de een stof in het lab moest proeven en kwam erachter dat deze zeer zoet smaakte. In 1998 keurde de FDA de zoetstof in de VS goed. Er was toen voor meer dan twintig jaar onderzoek gedaan naar sucralose en er waren geen problemen gevonden. Een aantal nieuwe studies hebben echter wel wat zaken gevonden.

Volgens een studie uit 2006 zou sucralose een trigger voor migraines zijn. Een studie uit 2002 concludeerde dat hoge dosissen voor schade in de maag van muizen zorgde. Of dit voor mensen ook geldt is niet bewezen.

Een onafhankelijk Italiaans onderzoek uit 2012 ondervond dat er wellicht een link tussen sucralose en leukemie zit. Wederom werden muizen als proefdier gebruikt, en ook bij dit onderzoek zijn er geen mensen in het onderzoek meegenomen waardoor de link niet bij mensen bewezen kan worden. Wel veranderde de Center for Science in the Public Interest (CSPI) door deze studie wel sucralose van veilig naar voorzichtig.

Perfluoroctaanzuur

Aan de binnenkant van de zak die je in de magnetron legt zit een stof genaamd perfluoroctaanzuur (PFOA). Deze stof zorgt mogelijk voor de onvruchtbaarheid, daarnaast is er uit dierproeven gebleken dat de stof lever, alvleesklier en testiskanker kan veroorzaken. De stof komt in de popcorn tijdens het bereidingsproces in de magnetron. Perfluoroctaanzuur hoopt zich op in het lichaam.

Kant-en-klare popcorn

Bij de plaatselijke supermarkt kun je ook kant-en-klare popcorn kopen. Het is in drie soorten beschikbaar. Zoute, zoete en popcorn met een smaakje.

Laten we vier popcorn soorten uit de supermarkt met elkaar vergelijken

Zout Zoet (suikers) Zoet magnetron (Zoetstoffen) Popcorn caramel
Energie2165 kJ1785 kJ1715 kJ1785 kJ
Energie520 kcal425 kcal410 kcal425 kcal
Vetten32 g5 g18 g8 g
Waarvan verzadigd4,5 g0,78,5 g3,5
Waarvan enkelvoudig onverzadigd9,0 g2 g6 g4 g
Waarvan meervoudig onverzadigd19 g2,5 g3 g-
Koolhydraten46 g88 g55 g83 g
Waarvan suikers1 g50 g166 g
Voedingsvezel8 g4,5 g8 g2 g
Eiwitten8 g4,5 g7,53 g

Zoals je kunt zien zit er aardig wat verschil tussen de soorten popcorn. De zoete popcorn gezoet met suikers bevat wel 50 gram suikers per 100 gram, dit is een aanzienlijke hoeveelheid. De zoete popcorn is niet alleen gesuikerd te krijgen, maar ook in de vorm van zoetstoffen.

Zelf popcorn maken

Het beste is om zelf popcorn te maken, dit doe je door pof maïs te samen met olie in een pan te doen en de pan te verhitten. Wanneer de maïs poft moet je de pan even schudden en verder is het wachter tot alle maïs gepoft is en je kunt genieten van je zelfgemaakte popcorn. Door het zelf maken van popcorn heb je precies in de hand wat voor ingrediënten je gebruikt. Je bepaalt zelf welke producten je wilt gebruiken om de popcorn te voorzien van meer smaak en hoeveel je hiervan gebruikt. Daarnaast worden de voordelen bij zelfgemaakte popcorn niet overschaduwd door de nadelen.
© 2015 - 2019 Freshprince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Popcorn receptenPopcorn is een lekkere snack en het is ook nog redelijk gezond. In de winkel vind je de smaken zoet en zout, maar je kan…
Gezond snoepen, popcorn is gezond!Gezond snoepen, popcorn is gezond!Ben je ook nog steeds op zoek naar die ene gezonde lekkernij? Welnu zoek niet verder, die heerlijke gepofte maÏsvlokken…
Gezonde en gemakkelijke tussendoortjesGezonde en gemakkelijke tussendoortjesAfvallen is vaak al lastig genoeg zonder daarbij ook nog eens die lekkere tussendoortjes te laten staan! Gelukkig zijn e…
Popcorn time: gratis films kijkenPopcorn time: gratis films kijkenIedereen heeft wel van Netflix gehoord. Netflix is een dienst waarbij je film en tv-series kijkt via het internet. Hierv…
Lijst met gezonde tussendoortjesIeder mens krijgt wel eens honger en wil deze zo snel mogelijk stillen met een lekkere snack. Helaas zijn veel van deze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.glycemische-index.com/
  • http://www.earth-matters.nl/5/9544/gezondheid/acht-voedingsmiddelen-die-zelfs-experts-niet-eten.html
  • http://healthbytes.me/10-kankerverwekkende-voedingsmiddelen-die-u-moet-vermijden/
  • Migraine studie uit 2006: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1526-4610.2006.00543_1.x/abstract
  • Maagproblemen studie uit 2002 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?cmd=Retrieve&list_uids=12160896&dopt=Abstract: 2002
  • Italiaans onderzoek uit 2012: http://www.medicalnewstoday.com/articles/262475.php

Reageer op het artikel "Is popcorn gezond?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 25-07-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Gezonde voeding
Schrijf mee!