InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Soya Cincau, ook bekend als de Michael Jackson drink

Soya Cincau, ook bekend als de Michael Jackson drink

De dood van Michael Jackson is overal ter wereld ingeslagen als een bom. Bij zijn miljoenen fans, jong en oud, heeft zijn overlijden een enorme impact gehad. Een ware rage is ontstaan op alles wat ook maar iets te maken heeft met The King of Pop. In Maleisië wordt het drankje Soya Cincau erg veel gedronken. Dit drankje wordt daar al jaren de “Michael Jackson drink” genoemd en is momenteel nóg populairder dan anders. In dit artikel kunt u lezen wat het is en hoe het aan zijn bijzondere naam komt.

Wat is Soya Cincau?

Soya Cincau, aka Michael Jackson drink, is een zeer populair drankje in Azië, vooral in Maleisië en Singapore. In Penang (of Pinang) struikel je haast over de verkopers van Soya Cincau. Penang is het bekendste eiland van Maleisië en wordt ook wel "the Pearl of the Orient" genoemd. Het eiland heeft hoofdzakelijk een bevolking van Chinese afkomst en dat is goed te merken in de hoofdstad Georgetown. Soya Cincau bestaat uit Sojamelk met reepjes of blokjes Cincau erin en suiker naar behoefte. Soya Cincau wordt meestal gekoeld gedronken, met of zonder ijsklontjes.

Bestanddelen van Soya Cincau:

Cincau
Cincau (of chin-chau) of black grass jelly is een zwarte geleimassa meestal gemaakt van de Mesona chinensis, een kruid uit de mint-familie (Lamiaceae). Tijdens het productie-proces wordt er o.a. siroop aan toegevoegd voor de smaak. Cincau wordt vers verkocht in grote blokken, die jezelf in reepjes of blokjes kunt snijden, maar je kan Cincau ook als “cubes” kant en klaar kopen in blik. Cincau geeft het drankje een “nice crunch” tijdens het drinken/oplepelen. Bovendien heeft Cincau een afkoelende uitwerking op je lichaam. Cincau op zich heeft een beetje typisch “kruiden” smaakje; veel westerlingen vinden grass jelly niet zo lekker.

Sojamelk
Sojamelk wordt gemaakt van sojabonen en wordt in Aziatische landen veel gedronken. Sojamelk wordt daar gebruikt als drank (liefst gekoeld) of als maaltijdvervanger. In de westerse landen wordt Sojamelk meestal gebruikt als alternatief voor koemelk. Met name voor vegetariërs en mensen met een melkeiwitallergie of lactose-intolerantie is Sojamelk een goede melkvervanger. De productie van Sojamelk is relatief vrij simpel. Het wordt gemaakt van gemalen sojabonen vermengd met water. De melk is rijk aan eiwitten, vetarm en bevat geen cholesterol. Sojamelk wordt ook wel genoemd: Sojadrank, Soy milk, Soya milk, Soybean milk, Soy juice of Soy drink/beverage.

Soya Cincau wordt ook verwerkt in Agar-Agar tot Mooncakes, een geliefd dessert of tussendoortje in Zuidoost Azië.

De bekendste en meest gebruikte Cincau is de black grass jelly (Cincau hitam), maar er is ook green grass jelly (Cincau hijau). Vooral in Indonesië wordt - naast de zwarte versie - deze groene Cincau gebruikt met name in ijs, desserts en drankjes.

Waarom wordt Soya Cincau ook de Michael Jackson drink genoemd?

Sojamelk is wit (the White) en Cincau is zwart (the Black). Soya Cincau wordt daarom ook vaak “the Black-White drink”, of de Michael Jackson drink of MJ drink genoemd. Deze bijzondere benaming “Michael Jackson drink” is ontstaan in Maleisië en refereert naar “Black or White” de eerste single uit Michael Jackson’s album Dangerous van oktober 1991. Deze single wordt beschouwd als de best verkochte rock song van de jaren ‘90. Black or White is een mix van hard rock, dance music en rap. Het nummer werd geschreven, gecomponeerd en gearrangeerd door Michael Jackson zelf en is een promotie-song voor raciale eenheid. Black or White werd een nummer-één hit in de US Billboard Hot 100, de UK Singles Chart en in 18 andere landen.

Hoes van de single Black or WhiteHoes van de single Black or White

Michael Jackson - The King of Pop - had en heeft miljoenen fans over de hele wereld. Zijn fans in Maleisië hadden hem sinds ’91 geen groter eerbetoon kunnen geven dan dit drankje naar hem te vernoemen.

Tijdens zijn legendarische HIStory World Tour (september ’96 tot en met oktober ’97) trad Michael Jackson op in 56 steden, in 35 landen, in 5 continenten. Hierbij gaf hij 82 concerten aan in totaal zo’n 4,5 miljoen fans. Ook gaf hij tijdens deze tour twee concerten in het Merdeka Stadium in Kuala Lumpur, Maleisië waarbij hij tegen het uitzinnige publiek de legendarische woorden sprak: "Saya Cinta Malaysia". Wat betekent: “Ik hou van je Maleisië”.

  • Bent u een Michael Jackson fan? Drink dan de Michael Jackson drink, klik hier om de videoclip van Black or White op YouTube te zien, leun achterover en geniet.
© 2009 - 2019 Drem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pokémon Black en WhitePokémon Black en WhitePokémon Black en White zijn de twee nieuwste Pokémon games voor de Nintendo DS. De spellen zit vol met nieuwe features d…
Disney Treasures: Mickey Mouse in Black and WhiteDisney Treasures: Mickey Mouse in Black and WhiteMickey Mouse in Black and White is een collectie met filmpjes van Mickey Mouse in het zwart-wit. Deze filmpjes zijn gema…
recensieAC/DC - Back in BlackHet zevende studio album van AC/DC verscheen op 26 juni 1980. Het album is door Robert John Lange geproduceerd onder het…
Omer Bhatti, een geheime zoon van Michael Jackson?Op 25 juni 2009 is Michael Jackson overleden. Sinds zijn sterven, zijn er veel verhalen rond gegaan. Is hij een natuurli…
Poecilia Sphenops - Black MollyDe Poecilia Sphenops, in de volksmond Black Molly genoemd, is al jaren een van de meest geliefde aquariumvissen. Omdat d…
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.assas.nl

Reageer op het artikel "Soya Cincau, ook bekend als de Michael Jackson drink"

Infoteur: Drem
Laatste update: 28-07-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!