InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Jus Alpokat - Indonesische drank van avocado en chocolade

Jus Alpokat - Indonesische drank van avocado en chocolade

Indonesië, het land van de vele vruchten. Eén van de populaire vruchten in dit land is de avocado. Deze vrucht, die oorspronkelijk afkomstig is uit Midden en Zuid-Amerika, wordt in de Indonesische keuken veel gebruikt. De avocado werd geïntroduceerd in Indonesië in 1750 en is sindsdien niet meer weg te denken uit vele Indonesische desserts, ijssoorten en drankjes. Dit artikel gaat over Jus Alpokat, een bijzondere Indonesische drank, die bovendien ook nog eens supergezond is.

Wat is Jus Alpokat

Jus Alpokat is een koud en romig Indonesisch drankje gemaakt van avocado, gecondenseerde melk, suiker, ijsklontjes en chocoladesiroop. Voor Jus Alpokat gebruikt men goed rijpe avocado’s; avocado’s waarvan de schil al een beetje bruin tegen het zwart aan zit. Het vruchtvlees wordt in een blender gedaan tezamen met de melk, een beetje suiker, eventueel een snufje zout en een handvol ijsklontjes. Het geheel wordt goed gemixed totdat een smeuïge, gladde massa is ontstaan en vervolgens in een hoog glas gegoten, waarna er chocoladesiroop overheen gegoten wordt.
Soms doet met eerst de chocoladesiroop in het glas, terwijl men het glas schuin houdt en ronddraait tijdens het gieten. Daarna doet men pas het avocado-mengsel erbij. Het effect van de donkerbruine strepen langs de binnenkant van het glas wat je dan te zien krijgt, is erg decoratief.
Jus Alpokat is een erg machtig en voedzaam drankje; na één glas ben je dan ook al aardig vol.

“Alpokat” is het Maleise woord voor “avocado”. Jus Alpokat wordt ook wel kortweg Alpokat genoemd.
Andere benamingen zijn:
  • Jus Alpukat
  • Alpukat
  • Apukat
  • Apuket
  • Indonesian Avocado Drink
  • Juice Alpokat
  • Avocado Shake

De avocado

Avocado de vrucht van de Persea Americana / Bron: Meditations, PixabayAvocado de vrucht van de Persea Americana / Bron: Meditations, Pixabay

De avocado is een groene, subtropische vrucht die groeit aan de Avocadoboom (Persea Americana), een boom die wel 20 meter hoog kan worden. Deze groenblijvende boom maakt deel uit van de Lauraceae of laurierfamilie en is van oorsprong afkomstig uit Midden en Zuid-Amerika.
De avocado is een tamelijk grote, peervormig of ronde vrucht en kan wel zo’n 30 cm lang worden. De schil is relatief hard, donkergroen tot donkerpaars van kleur en licht geribbeld. Het vruchtvlees is zacht en romig, groen of geel van kleur en heeft een nootachtige smaak. Een rijpe avocado is boterzacht. Binnenin de avocado bevindt zich een houtachtige, ronde, relatief grote pit. Bij rijpe vruchten ligt de pit los van het vruchtvlees. Als men een rijpe avocado heen en weer schudt, kan je dit goed horen.

Avocado’s zijn supergezond

Avocado’s bevatten zeer veel "goede" oliën plus ook veel eiwitten. Wat van de meeste andere vruchten niet gezegd kan worden. De avocado is één van de meest voedzame vruchten. De olie in een avocado bestaat voornamelijk uit enkelvoudige, onverzadigde vetten en heeft derhalve een zeer gunstige invloed op je cholesterolspiegel. Avocado’s zijn supergezond; barstensvol vitamines. Ze zijn rijk aan vitamine A, B, C en E en foliumzuur. Bovendien bevat een avocado ook veel mineralen zoals ijzer, magnesium en kalium. Daarnaast is de avocado ook nog eens een vezelrijke vrucht. Een avocado heeft een caloriegehalte van 112 kcal per 100 gram; geen enkel plantaardig voedsel is zo calorierijk.

Andere benamingen voor avocado

Andere benamingen voor avocado zijn: Palta, Aguacate (Spaans), Butter Pear, Abacate (Portugees) of Alligator Pear (verwijzend naar de ruwe schil van sommige cultivars).
Het woord "avocado" is een verbastering van het Nahuatl woord “āhuacatl”, wat testikel betekent, refererend aan de vorm van de vrucht. Nahuatl is een dialect gesproken door de Azteken in Centraal-Mexico. Avocado’s werden door de Azteken "the fertility fruit" genoemd.
© 2009 - 2019 Drem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met avocadoAvocado is een vrucht die vooral veel gegeten wordt in Midden en Zuid-Amerika. Er wordt vaak gezegd dat avocado een gezo…
Heerlijke chocolade drankjes en cocktails met chocoladeHeerlijke chocolade drankjes en cocktails met chocoladeHeerlijke chocoladedrankjes of cocktails met chocolade, wie lust dat niet? Een lekkere beker warme chocolademelk gaat al…
Avocado: waar het eten van deze vrucht goed voor isAvocado: waar het eten van deze vrucht goed voor isBij fruit denken de meeste mensen aan koolhydraten en vitaminen, omdat de meeste vruchten ook vooral suikers bevatten. E…
Smoothies en groenteshakesEr zijn zoveel verschillende smoothies en ook groenteshakes die je kunt maken. De shakes maak je natuurlijk altijd in ee…
Alcoholvrije gezonde cocktails met avocado, wortel, ananasAlcoholvrije gezonde cocktails met avocado, wortel, ananasEen ananascocktail, een advocadococktail of een wortelcocktail. Het zijn natuurlijke cocktails van verse producten die i…
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.assas.nl
  • Afbeelding bron 1: Meditations, Pixabay

Reageer op het artikel "Jus Alpokat - Indonesische drank van avocado en chocolade"

Infoteur: Drem
Laatste update: 10-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!