InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Quiz: hersengym over het advocaatje voor dementerende dames

Quiz: hersengym over het advocaatje voor dementerende dames

Quiz: hersengym over het advocaatje voor dementerende dames 'Een advocaatje?' 'Ja, lekker!', zegt de dame met dementie die wellicht Alzheimer heeft. Terwijl de heer naast haar, die ook dementeert, zegt: 'Geef mij maar liever een pilsje!' Onder de oudere dames en heren met een vorm van dementie, zijn de verschillen tussen de geslachten groter dan nu. Een dame droeg vaak geen broek maar een rok. De vrouwen rookten zelden of hooguit een sigaret. De mannen pakten een pilsje in de kroeg, de dames lepelden thuis een advocaatje. Maar dat is aan het veranderen. Het is prettig voor dementerende bewoners als er in het zorgcentrum of verpleeghuis af en toe geborreld wordt. Een advocaatje, een wijntje of een pilsje, mits er rekening gehouden wordt met eventuele gezondheidsrisico's en (vroegere) verslavingen!

Je eigen levensstijl als cliënt met dementie, voortzetten in het verpleeghuis

Het is een goede gewoonte aan het worden in zorgcentra en verpleeghuizen om de ouderen die worden opgenomen de kans te geven zoveel mogelijk hun eigen manier van leven te behouden. Het mag duidelijk zijn dat dat in de praktijk met veel compromissen gepaard gaat. Feitelijk gaat bij een opname het hele leven van zo’n oudere op zijn kop. Heel ingrijpend. En nog ingrijpender als iemand aan het dementeren is. Dementie is chaos in je hoofd. Hoe belangrijk is het dan niet de kleine vaste gewoontes en pleziertjes te kunnen behouden?

Een advocaatje, lust u dat?

Veel verpleeghuizen vragen de familie bij opname van een dementerende of zij een vaste bijdrage willen doen voor het drinken van een borreltje. De bejaarde dame, die zelf niet meer over haar geld kan beschikken, wil vast nog wel af en toe een advocaatje eten, als ze dat thuis op verjaardagen en zondagen gewend was. En de heren lusten echt nog steeds een pilsje.

Alcohol in het zorgcentrum en verpleeghuis?

Natuurlijk moet er door verzorgenden, vrijwilligers en familie op gelet worden dat alleen die bewoners een advocaatje of een biertje of een wijntje krijgen, voor wie dat verantwoord is. De ouderen die aan het dementeren zijn, kunnen dat zelf niet meer beoordelen. Zij zijn vergeten dat ze medicijnen gebruiken, waarbij ze geen alcohol mogen gebruiken. Of ze hebben diabetes: ‘suiker’, zeiden zij zelf waarschijnlijk. Ook dat kunnen ze vergeten zijn. En dan kunnen er nog enkele ouderen zijn met Korsakov: een ziekte die de hersenen aantast door het gebruik van te veel alcohol en slecht eten (met name een gebrek aan vitamine B12).
Deze bewoners mogen geen alcohol. De conclusie moet dan ook zijn: let op met het serveren van alcohol houdende dranken en zorg voor een feestelijk en smakelijk alternatief voor hen die geen alcohol mogen of willen gebruiken.

Advocaatquiz

Het kan heel leuk zijn om op vrijdagmiddag op de dagbesteding of dagopvang een quiz te houden bij het borreluurtje. Al zal zo’n borreluurtje geen vaste gewoonte zijn. De heren weten ongetwijfeld meer over bier, de dames meer over advocaat. U zou bij een dergelijk vragenspel de groep in kunnen delen in een damesgroep en een herengroep. Met de dames doet u een advocaatquiz, met de heren een bierquiz. Of u stelt om en om een vraag over bier en dan een over het advocaatje. Met beide groepen zou u een wijnquiz kunnen doen.

Quizvragen over het advocaatje voor Alzheimer-cliënten

  1. Welke kleur heeft advocaat? Geel.
  2. Hoe wordt advocaat gekscherend ook wel eens genoemd? Vla.
  3. Wat zit er in advocaat? Brandewijn, gecondenseerde melk, ei, suiker.
  4. Wat kun je op een advocaatje doen om het extra lekker te maken? Slagroom.
  5. Zit er alcohol in advocaat? Ja (14 %).
  6. Wie nemen er vaker een advocaatje: de dames of de heren? De dames.
  7. Kunt u een bekend merk advocaat noemen? Zwarte Kip.
  8. Is het mogelijk om zelf advocaat te maken? Ja.
  9. Kun je van advocaat dronken worden? Na een aantal advocaatjes kun je wel een beetje aangeschoten zijn.
  10. Is advocaat dun of dik? Dik.
  11. Hoe ‘drink’ je advocaat? Je eet het met een lepeltje uit een glaasje.
  12. Wat is er moeilijk aan het maken van advocaat? De advocaat kan tijdens het maken gaan schiften.
  13. Kun je van advocaat dik worden? Ja hoor, als je er maar genoeg van eet: er zit suiker in en alcohol en soms slagroom erop.
  14. Eet je advocaat uit een groot of een klein glas? Uit een klein glaasje.
  15. In welke lekkernijen kan advocaat zitten? In ijs en taart.

Als traktatie een advocaatje toe?

Als beloning na de quiz kunt u trakteren op een advocaatje. Eventueel extra lekker gemaakt door er een toefje slagroom op te doen. Misschien serveert u er ook nog wat zoutjes bij, als u toch een feestje bouwt… Aan mensen die geen alcohol mogen, serveert u een sapje, misschien wel expres in dezelfde kleur? Heren kunt u een biertje aanbieden, als zij meededen. Meestal willen zij geen advocaat, maar vraag het gerust. Ze zijn er wel, heren die van advocaat houden! Het is al snel een leuk gespreksonderwerp.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Quiz voor dementen over het Koningshuis en NederlandQuiz voor dementen over het Koningshuis en NederlandEen quiz voor mensen met dementie over ons Koningshuis en Nederland kan dezelfde vragen hebben als een vraag- en antwoor…
Braintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizBraintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizActiviteiten voor ouderen met een vorm van dementie zoals Alzheimer, zijn van groot belang voor hun welzijn. Activiteite…
Dierentuinquiz & natuurbeleving bij dementie in verpleeghuisDierentuinquiz & natuurbeleving bij dementie in verpleeghuisMensen met dementie, bijvoorbeeld t.g.v. Alzheimer, in contact met de natuur houden en brengen, klinkt vanzelfsprekend.…
Bronnen en referenties
  • Advocaat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Advocaat_(drank)
  • Advocaat zelf maken: www.goedboerenindestad.nl/recepten/artikel/zelf_advocaat_maken/

Reageer op het artikel "Quiz: hersengym over het advocaatje voor dementerende dames"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 30-05-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Dementie & Hersengymnastiek
Schrijf mee!