InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Hoffelijkheid en etiquette aan de feesttafel

Hoffelijkheid en etiquette aan de feesttafel

Hoffelijkheid en etiquette aan de feesttafel Straks zit de meerderheid van ons met zijn voeten onder tafel, zowel in vertrouwd als in vreemd gezelschap. Een kater of een maag in de knoop, zijn in vele gevallen onvermijdelijk. Vooraleer het oude jaar uitgelaten uit te wuiven en het nieuwe vol verwachting te begroeten, is het zeker niet slecht de voorschriften op het vlak van hoffelijkheid en etiquette nog eens door te nemen. Wil je niet uit de toon vallen, dan hou je daar ook aan de eindejaarstafel zéker rekening mee.

Vrouw ook baas aan tafel

Ook aan de feesttafel hebben de vrouwen het meestal voor het zeggen. Of er straks aan de feesttafel wordt gekust of niet, wordt vooral door haar bepaald. Om onaangename situaties te voorkomen, hou je het zoenen best zo oppervlakkig mogelijk, en zéker van korte duur. Zeker bij tafelgenoten die je minder of zelfs niet kent. Het is de vrouw die beslist of er gezond wordt of niet. Biedt deze haar uitgestrekte arm aan, dan betekent dit dat ze er niet op staat gekust te worden. Vrouwen bepalen eveneens hoe dikwijls er gezoend wordt.

Herken tijdig tekenen van verveling

Ben je iemand die perfect op de hoogte is van het wereldgebeuren? Volg je de sport op de voet, en ken je de showbizz als je broekzak? Dan zul je tijdens het feestgebeuren zeker niet uit de toon vallen. Gebruik tijdens gesprekken aan de feesttafel nooit scheldnamen en praat in geen enkel geval over geldzaken of over godsdienst. Belangrijk is dat je tijdig tekenen van verveling bij je gesprekspartner weet te herkennen. Verander dan tijdig van onderwerp.

Gsm taboe aan feesttafel

Aan de feesttafel zijn gsm toestellen, iphones en andere blackberry's taboe. Kan je niet zonder wegens eventuele werkverplichtingen of familiale aangelegengeden als ziekte of een nakende geboorte, schakel je mobieltje dan uit en zet je toestel op trillen. Wordt je uiteindelijk toch opgeroepen, hou het gesprek dan zo kort mogelijk en praat op gedempte toon. Dreigt de duur van het gesprek toch uit de hand te lopen, verontschuldig je dan bij je tafelgenoten en ga even van tafel. Zorg er voor dat alle inkomende sms- jes zo geluidloos mogelijk worden aangegeven. Wil je ze toch beantwoorden, verwijder je dan even uit het feestende gezelschap. In het andere geval geef je een ongeïntresseerde induk.

Hou je glas correct vast

Tijdens de komende uren en dagen zal er weer menig glas gehesen worden. Doe dat op de correcte manier. Naargelang het soort glas dat je in handen krijgt, zijn er verschillende manieren om dit correct vast te houden. Wijn- , champagne- en andere glazen voorzien van een steel, pak je steeds aan de bovenkant van deze steel beet en in geen enkel geval aan de kelk zélf. Zo voorkom je vettige vingerafdrukken op je glas en het opwarmen van je drank. Vooral witte wijn en champagne zijn hier erg gevoelig aan.
Bij rode wijn is het toegestaan de kelk van het wijnglas losjes en elegant vast te houden, en dit steeds met de steel van je wijnglas tussen middel- en ringvinger.
Zowel bekers als longdrink- en borrelglazen worden steeds onderaan vast genomen. Komt de dienster of kelner langs om je glas bij te schenken, dan hou je dit schuin. Dat veroorzaakt minder schuim, en maakt het inschenken heel wat gemakkelijker.

Champagnekurken laten knallen of niet?

De komende dagen worden ongetwijfeld weer heel wat flessen champagne, cava en of schumwijn soldaat gemaakt. Vraag hierbij is hoe je zo'n fles zonder al té veel problemen ontkurkt. Verwijder eerst en vooral het omhulsel van de fles. Een ijzeren omhulsel draai je eerst los, zonder dit te verwijderen. Hou één hand op de stop, zodat deze niet onverwacht de lucht wordt ingeschoten en eventuele feestvierders kan verwonden. Dat mag niemand verwonderen, zeker niet als je weet dat de druk op zo'n fles schuimwijn groter is dan op je autoband.
Verwijder langzaam dit ijzeren omhulsel van de kurk door zachtjes te draaien. Geef daarbij steeds wat tegendruk, zodat de kurk bij het openen voor niet al téveel lawaai zorgt. Bij het serveren van champagne en/of schuimwijn hou je het glas bij voorkeur een beetje schuin, dat vergemakkelijkt het ingieten.

Roken aan de feesttafel of niet?

Of er gerookt wordt of niet, hangt uitsluitend van de gastvrouw of gastheer af. Wordt er binnenskamers niet gerookt, dan kun je bijvoorbeeld een gezellige rokersruimte inrichten in je garage of je tuinhuis. Wil je een sigaretje opsteken, doe dit dan zonder de anderen daarbij te storen. Biedt anderen geen sigaret aan, ook al weet je dat ze roken. Tijdens de verschillende gangen van de feestmaaltijd wordt niet gerookt.
Ververs als gastvrouw/gastheer regelmatig de asbak(ken). Ben je ergens te gast, dan kun je niemand verbieden te roken. Dat kan enkel wanneer bijvoorbeeld iemand van je gezin en zeker je kinderen, met een ziekte te kampen hebben waardoor ze geen rook kunnen verdragen.

Maak je geschenk direct open

Na het in ontvangst nemen van je geschenk(en) maak je dit onmiddellijk open. Stel je het uitpakken ervan uit, dan geef je de indruk dat je niet geïntresseerd bent en dat geeft uiteraard een slechte indruk.
Gerelateerde artikelen
Gala: etiquette en dresscodes, alles wat je moet wetenEen gala is een chique feest waarbij iedereen gekleed gaat volgens een dresscode. Gala’s zijn er in vele soorten in mate…
Beginnen met golf: baanpermissie halenBeginnen met golf: baanpermissie halenHeb je misschien ooit het plan opgevat te gaan golfen, maar schrok je van de enorme tijdinvestering en het moeten aflegg…
Huwelijkscadeau: Wat en hoeveel geef je als ze gaan trouwen?Huwelijkscadeau: Wat en hoeveel geef je als ze gaan trouwen?Een uitnodiging voor een bruiloft is altijd leuk. Maar het betekent ook dat er een huwelijkscadeau moet komen voor het k…
Uit de Roemeense keuken: sarmaleUit de Roemeense keuken: sarmaleGevulde bladeren van de witte kool in de oven is het lievelingsgerecht van de Roemenen. Ze noemen het ‘sarmale’ (met het…
Etiquette over gesprekken aan tafelEtiquette over gesprekken aan tafelWaar praat je over tijdens het eten? Mag je zomaar alle gespreksonderwerpen aansnijden terwijl je van een maaltijd met a…

Reageer op het artikel "Hoffelijkheid en etiquette aan de feesttafel"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 31-12-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!