InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Hoe steek ik veilig een BBQ aan?

Hoe steek ik veilig een BBQ aan?

Hoe steek ik veilig een BBQ aan? Het aansteken van een BBQ is een kunst op zich. Het lijkt zo eenvoudig, maar schijn bedriegt er komt kennis en geduld bij kijken. Zeker als je het veilig wilt doen. Hieronder wordt beschreven hoe je op een veilige manier een BBQ aansteekt.

De voorbereiding

Naast een goed ventilerende BBQ heb je natuurlijk kolen, aanmaakblokjes of proppen krantenpapier, een stok, een stevig stuk karton en lange lucifers nodig. Als je al deze benodigdheden hebt verzameld ga je op zoek naar de geschikte plek om je BBQ aan te steken.

De omgeving

Zorg ervoor dat in de directe omgeving van de BBQ geen brandbaar materiaal staat. Of zorg ervoor dat er minstens 3 a 5 meter afstand is tussen de BBQ of bijvoorbeeld het houten hek. Kijk hoe de wind staat en of het niet te hard waait. Kleine stukjes kool kunnen door de wind worden meegenomen en voor gevaarlijke situaties zorgen. Let op dat de BBQ stevig staat en dat er een emmer met water of zand in de buurt is mocht het toch verkeerd gaan. Een brandblusser is natuurlijk nog beter.

De eerste laag kolen

Nu je de nodige spullen hebt en je bewust bent van de situatie is het tijd voor het echte werk. Verdeel een laag kolen over de bodem van de BBQ. Steek tussen de kolen de aanmaakblokjes of de proppen krantenpapier. Pak de lange lucifers en steek de proppen of de aanmaakblokjes aan. Als deze branden voorzichtig wapperen met het stuk stevig karton. Niet te hard zodat de vlammen doven, niet te zacht zodat de kolen geen vuur krijgen. Na en tijdje merk je dat er altijd wel een paar kolen beginnen te gloeien. Dit zijn de belangrijke kolen. Je zorgt ervoor dat deze kolen voldoende zuurstof krijgen door er extra te wapperen. De andere kolen die nog niet aan zijn breng je daarnaartoe met je stok. Nu zorg je ervoor dat je het geheel lekker heet krijgt. De vlammen mogen van de kolen komen. Hitte is nu je doel. Nu is het tijd voor de volgende stap.

De tweede laag kolen

Je eerste laag kolen is nu lekker aan het vlammen en daarbovenop breng je een tweede laag kolen aan. Ook dit keer wapper je het geheel flink aan totdat de de vlammen goed zichtbaar zijn. Als het geheel goed heet is laat je het met rust. Je wacht tot de vlammen weg zijn en de kolen gloeien. Nu is de BBQ klaar en kan de vis of het vlees komen! Smakelijk eten.

Let op:

Gebruik geen vloeibare brandstoffen. Deze kunnen voor steekvlammen zorgen met alle gevolgen van dien. Zorg ervoor dat kinderen en dieren uit de buurt van de BBQ blijven. Blijf ten alle tijden bij je BBQ.
© 2011 - 2019 Tom4u, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe steek ik veilig een BBQ aan?"

Infoteur: Tom4u
Laatste update: 14-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!