De gevolgen van bepaalde drinkwaren

De gevolgen van bepaalde drinkwaren Alle voordelen hebben zo hun nadeel zo ook bij bijna alle drinkwaren die verkrijgbaar zijn. Hoewel het gezond klinkt is zelfs sinaasappelsap niet op alle vlakken gezond. In dit artikel kunt u de nadelen van de meest voorkomende drinkwaren in Nederland lezen en zo eventueel rekening houden met uw gezondheid.

Koffie

Veel mensen worden wakker met koffie, logisch ook want de cafeïne zorgt voor:
  • een snellere afscheiding van vloeibare en vaste etenswaren
  • een snellere hartslag word kan zorgen voor stress
De cafeïne gaat in strijd met adenosine, deze regelt de slaap. Hierdoor zult u slechter slapen waardoor ook afgeraden wordt om vlak voor het slapen koffie te drinken. Mocht u toch in slaap vallen dan blijft u vaak in een lichtere slaap en is de kans dat u wakker wordt of moe u bed uit komt erg groot.
In ongefilterde koffie komt ook het stofje cafestol voor, dit zorgt voor een verhoging van het cholesterol gehalte.

Alcohol

Één glas per dag kan geen schade, sterker nog in dat geval kan het helpen hart- en vaatziekten te voorkomen. Er zijn echter ook grote nadelen aan alcohol. Zo wordt de kans op kanker vergroot bij al maar 2 glazen of blikjes bier per dag. Ook kan men hersenbeschadiging oplopen en levercirrose. Bij levercirrose sterven de goede levercellen af waardoor er mogelijk een levertransplantatie nodig zal zijn.
Steeds vaker horen we de alcoholvergiftiging voorbij komen. Hierbij is er zoveel gedronken dat de alcohol via het bloed in de hersenen komt waardoor men in coma kan raken. Dit wordt ook wel het 'comazuipen' genoemd.
Het laatste nadeel is het calorie gehalte in alcohol elke gram alcohol bevat 7 lege calorieën. Dat deze leeg zijn betekend niet dat u er niet van aankomt, maar dat ze ook geen functie vervullen in het lichaam.

Sinaasappelsap

Dit hoeft uiteraard niet heel ongezond te zijn echter zijn er aan de pakken in de winkel veel suikers toegevoed. Daarbij als men sinaasappels zelf gaat persen blijft er veelal water en suiker over en gaan er vele vitame C en vezels verloren. Sinaasappelsap wordt ook vaak bij het ontbijt genuttigd. Pas wel op met het tandenpoetsen na het drinken van sinaasappelsap. Het zuur wat hierin zit tast de glazuurlaag. Als u na het drinken van sinaasappelsap direct uw tanden gaat poetsen poetst u eigenlijk het glazuur van uw tanden. Wacht daarom minimaal een half uur met tandenpoetsen als u sinaasappelsap gedronken heeft.

Frisdranken

Frisdranken worden zoveel gedronken dat dit een mede oorzaak is van het overgewicht in veel landen. In één blikje zitten gemiddeld 100 calorieën. Uit onderzoek is gebleken dat frisdranken de kans op hartziekten en suikerziekte verhogen. Ook kan er een te kort aan kalium voorkomen. Kalium zorgt normaliter voor de seinen tussen hart- en andere spieren. Als dit verstoord raakt kunnen er vermoeidheid of verlammingsverschijnselen voordoen.

Light

Veel mensen gaan over op light producten om af te vallen, hier zitten immers soms geen enkele calorieën in. Het gevaar is alleen dat de zoetstoffen hier in extra zoet smaken en dat kan ervoor zorgen dat u trek krijgt in meer zoetigheid. Het gevolg is dat u na het drinken van light producten u snel weer zin krijgt in zoetigheid.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "De gevolgen van bepaalde drinkwaren"

Infoteur: Bembi
Laatste update: Oktober 2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!