InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Hoorn: Hoornse lekkernijen, tradities en uitvindingen

Hoorn: Hoornse lekkernijen, tradities en uitvindingen

Eten en drinken hoort ook bij Hoorn. De Hoornsche Broeder, te koop bij elke warme bakker in Hoorn, is een echte delicatesse. Drinken kunnen ze ook er ook: Schermer maakt de lekkerste jenevers, en op Lappendag staat (veel) drinken centraal.

Hoornsche Broeder

De Hoornsche Broeder is een delicatesse die sinds 1850 op ambachtelijke wijze wordt gemaakt. Het is een zwaar gevuld krenten-rozijnenbrood met een vulling van bruine suiker en kaneel. Het luxe brood heeft een zoete smaak met een sterke rozijnen aroma. Lekker met een laag roomboter erop. De Broeders zijn te koop bij de meeste (warme) bakkers in het centrum van Hoorn.

Schermer Jenever

Schermer is één van de oudste distilleerderijen van Nederland, officieel sinds 1782. Het eigen gedistilleerd assortiment bevat jenevers, likeuren en bitters. Het bedrijf begon op het Kleine Noord, en is nu gevestigd in een historisch pand aan de Geldelozeweg. De ketels die nu nog dienst doen, werden al gebruikt in begin 1800. Ook de kruiken en de potten waar de kruiden in trekken voor de bitters, zijn zo oud. In 2002 werd Schermer door koningin Beatrix onderscheiden met het predicaat 'Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier'. In 2005 werd de Ferme Jonge Westfriese Jenever uitgeroepen tot Beste Jonge Jenever van het jaar.

Taaikoe

Dit is een grote taai-taai in de vorm van een koe. Taai-taai is een lekkernij die vooral rond de Sinterklaastijd wordt gegeten.
De taaikoe wordt in november verkocht op de Koemarkt. De kleine versie ervan, een taai-taai in de vorm van een mannetje, wordt nog steeds uitgedeeld op 11 november. Dan is het Sint Maarten, en gaan de kinderen langs de deuren met hun lampion om een liedje te zingen en een snoepje op te halen. De koek hoort, de naam zegt het al, taai te zijn; een stevig gebit is een vereiste om hier een hap van te nemen.

Lappendag

Elk jaar op de laatste dag van de kermis gaan de winkels weer vroeger open; soms al vanaf vijf uur in de morgen staan er honderden marktkramen met de uitverkoop van de zomermode, met speelgoed, met lappen stof, enzovoorts. Een paar uur later al ligt de nadruk op (overmatig) drankgebruik, en dossen veel Horinezen zich heel bijzonder uit. Veel Hoornse bedrijven zijn op deze dag dicht, zodat de Horinezen kunnen gaan ‘lappen.’

Het Fluitschip

Het fluitschip is een uitvinding van de Hoornse koopman Liorne. In de 16e eeuw bedacht Liorne een schip dat snel was, veel laadruimte had, een kleine bemanning nodig had en niet te diep in het water lag. Volgens de Hoornse geschiedschrijver Velius heeft Liorne zich bij het ontwerp laten inspireren door het verhaal over de Ark van Noach. Het schip had een smal dek. Dit was met opzet gedaan, omdat de tolberekening uitging van de breedte van het dek; een oude belastingmaatregel dus.

Lees verder

© 2010 - 2019 Snoodaard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Hoorn van A tot Z

Reageer op het artikel "Hoorn: Hoornse lekkernijen, tradities en uitvindingen"

Infoteur: Snoodaard
Laatste update: 18-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Hoorn
Schrijf mee!