InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Thuisafgehaald.nl: lokaal maaltijden afhalen tegen kostprijs

Thuisafgehaald.nl: lokaal maaltijden afhalen tegen kostprijs

Thuisafgehaald.nl: lokaal maaltijden afhalen tegen kostprijs Relatief veel mensen hebben geen tijd, zin of mogelijkheid om dagelijks een gezonde verse maaltijd op tafel te zetten voor zichzelf of hun gezin. Dit kan door tal van redenen komen, zoals weinig tijd door een drukke baan, kinderen, ziekte, beperking, ouderdom of andere omstandigheden. Gezond en gevarieerd eten is belangrijk. Anno 2019 is hier een goed alternatief voor: www.thuisafgehaald.nl.

Wat is Thuisafgehaald?

Het is een platform welke mensen verbindt. Aan een kant thuiskoks die tegen kostprijs extra porties koken als hobby. Aan de andere kant afhalers, die de maaltijden komen afhalen. Op deze manier kunnen meer mensen regelmatig of zelfs dagelijks een gezonde en verse maaltijd consumeren. Dit gebeurt allemaal lokaal. Er wordt afgehaald bij buurtgenoten of er wordt gekookt voor buurtgenoten. Thuisafgehaald is een landelijk concept en thuiskoks zijn vertegenwoordigd in vele regio's. Het concept is bedoeld voor particulieren. Commerciële bedrijven, cateraars of andere bedrijven zijn niet welkom op het platform. Voor horecabedrijven is de commerciële tegenhanger Thuisbezorgd.

Doelgroep

Thuisafgehaald is er voor iedereen die daar gebruik van wenst te maken. Afhalers hebben geen 'excuus' of reden nodig om mee te doen, het kan namelijk gewoon fijn zijn dat een ander voor je kookt. Soms bestaat wel een legitieme reden om gebruik te maken van deze dienst. Denk aan senioren, mensen die tijdelijk of langdurig ziek zijn of mensen die een beperking hebben en niet voor zichzelf kunnen koken. Voor hen kan het lastig zijn gezond en gevarieerd te blijven eten, omdat ze in principe vaker afhankelijk zijn van anderen.

De achterliggende gedachte

De filosofie achter Thuisafgehaald is breder dan het kunnen delen van maaltijden. Ze geloven in een maatschappelijke toekomst en een deeleconomie waarin mensen elkaar vaker helpen. Ze geloven in persoonlijk contact en interactie met elkaar. Dagelijks staan er duizenden mensen bij een buurtgenoot in de keuken om maaltijden af te halen. Eten verbindt: dikwijls groeien hier bijzondere situaties uit voort. Zo worden er bijvoorbeeld spullen uitgeleend aan elkaar, ontstaan vriendschappen of worden buurtfeesten georganiseerd. Het sociale karakter dat erbij komt kijken is minstens net zo belangrijk als de maaltijden zelf. Oprichter Marieke Hart spreekt inspirerend over de essentie en toevoeging van Thuisafgehaald in de hedendaagse maatschappij.

Bestelmogelijkheden

Er zijn drie hoofdmanieren hoe Thuisafgehaald gebruikt kan worden.

Een maaltijd op een specifieke datum bestellen
Een thuiskok kookt een maaltijd op een specifieke datum en de afhaler plaats een bestelling voor deze dag.

Een maaltijd op verzoek bestellen
Een afhaler bestelt een maaltijd uit het menu van een thuiskok en dient een verzoek in. De afhaler geeft hierin de gewenste datum en tijd op. Hier kan ook een opmerking bij geplaatst worden. De thuiskok kan dit verzoek vervolgens accepteren of weigeren en/of een aangepast voorstel doen.

Een abonnement
De afhaler maakt afspraken met de thuiskok over vaste dagen, een vaste prijs en overige (di)eetwensen. Een optie voor abonnementen is ook het thuis laten brengen van de maaltijd indien je (deels) immobiel bent.* Met een abonnement ben je verzekerd van een maaltijd op vaste momenten, zoals afgesproken met de thuiskok. Zo kom je nooit zonder als de thuiskok bijvoorbeeld uitverkocht is. Een abonnement kan zowel de thuiskok als de afhaler per direct opzeggen. Hier zitten geen extra kosten of nadelen aan vast.

Maaltijden bestemd voor afhalersMaaltijden bestemd voor afhalers
Maaltijden op een specifieke datum of op verzoek spreken voor zich. Een abonnement is voornamelijk voor mensen die frequenter maaltijden af willen nemen bij dezelfde thuiskok. Mogelijk hebben ze bijvoorbeeld speciale wensen bij de bereiding of portionering van hun maaltijden. Dit kan van alles zijn. Enkele voorbeelden zijn: een aangepaste portie, geen varkensvlees, suikervrij of zoutarm eten.

* Het is belangrijk om te weten dat thuiskoks op vrijwillige basis koken. Thuiskoks mogen maaltijden op verzoek of abonnementen weigeren. Thuisbezorgen van maaltijden valt daar ook onder.

Nevenactiviteiten

Het bestellen van catering op maat is ook een mogelijkheid. De thuiskok mag hier echter wel een kleine verdienste voor vragen. Dit betreft namelijk meer werk dan het koken van maaltijden. Ook is het mogelijk om een gratis 'food event' op te zetten. Denk aan het vieren van je verjaardag met hapjes, een proeverij als je net nieuw bent als thuiskok, een workshop geven of een aanschuifdiner organiseren. Met een beetje creativiteit valt hier van alles voor te verzinnen.

Hoe werkt het

Thuiskoks

Thuiskok worden is eenvoudig. Als thuiskok heb je veel details zelf in de hand. Denk aan welke keuken je aanbiedt, wat voor gang je aanbiedt of wanneer je wenst te koken. Ook bepaalt de thuiskok zelf hoe laat de afhaaltijden zijn voor de afhalers en tot wanneer zij kunnen bestellen. Over het algemeen zetten thuiskoks maaltijden online voor enkele dagen tot een week vooruit en kunnen afhalers tot 1 dag van te voren of uiterst tot dezelfde dag 12.00 uur bestellen. Ze hebben zo voldoende tijd om boodschappen te doen en te koken. Thuiskoks kunnen er ook voor kiezen om een maaltijden op verzoek te plaatsen. Een combinatie is uiteraard ook mogelijk. Een belangrijk detail is dat thuiskoks koken na gelang het besteld wordt en níét vooruit. Zo voorkomen ze voedselverspilling en zijn het gegarandeerd verse maaltijden omdat deze dagvers gekookt worden. Er zijn ook thuiskoks die met een bepaalde inslag koken. Enkele voorbeelden zijn biologisch, vegetarisch, veganistisch, halal, koolhydraatarm, paleo enz. Zoveel mensen, zoveel wensen en dat zie je terug.

Afhalers

Afhaler worden werkt eveneens eenvoudig en je kan direct maaltijden bekijken. Je voert je postcode in en ziet direct wat er in jouw buurt wordt aangeboden. Deze zoekfunctie begint met 1,5 km omtrek van de opgegeven postcode. Iets verder uitzoomen naar bijv. 3 km omtrek kan uiteraard meer resultaten en keuzes geven. Je ziet een afbeelding van de kaart en daarin op de juiste locaties wat er aangeboden wordt. Het is zichtbaar in welke straat de thuiskok zich bevindt. Het bestellen van een maaltijd gebeurt meestal enkele dagen van te voren. Tenzij anders vermeld gaat de thuiskok ervan uit dat de afhaler een bakje met goed sluitend deksel meeneemt om de maaltijd in te doen.

De afhaler ontvangt na de betaling een ontvangstbevestiging, het adres en de contactgegevens van de thuiskok. De maaltijd is nu gegarandeerd besteld en kan afgehaald worden tussen de tijden die de thuiskok bij de maaltijd heeft aangegeven. Je kan ook een abonnement bij een thuiskok nemen waarmee je verzekerd bent van vaste dagen en prijzen. Dit houdt in dat je vaste afspraken hebt en zodoende op vaste basis maaltijden af kan nemen bij de betreffende thuiskok.

De prijs

De prijs die een thuiskok vraagt dient non-profit te zijn: het is niet de bedoeling dat zij hier fors op verdienen. De kostprijs bestaat echter wel uit meer dan enkel de ingrediënten in de maaltijd gaan. Soms is hier wat verwarring over door afhalers. Een afhaler denkt dan "6,00 voor een stamppot? Maar dat kan goedkoper!".

Anno 2019, met o.a. de btw verhoging van 6% naar 9% is een prijs van 5,50-6,50 voor een hoofdgerecht op Thuisafgehaald gemiddeld. Mocht het duurder zijn dan ligt dat hoogstwaarschijnlijk aan de ingrediënten, hoeveelheid of is de maaltijd bijvoorbeeld biologisch. Veelal omschrijft de thuiskok dit dan ook. Zo is een gerecht met verse vis veelal duurder dan met vlees, of wordt er een rijsttafel of pokebowl aangeboden, wat ook een prijsverschil maakt.

Een manier hoe thuiskoks tot hun prijs komen is de optelsom van:
  • De ingrediënten
  • Eigen bakje (indien je het in eigen bakjes aanbiedt)
  • Afgerond naar boven: voor de ingrediënten die je wel gebruikt maar niet altijd opnieuw hoeft te kopen. Denk aan bijvoorbeeld olie, boter, melk, zout, specerijen, paneermeel, ketjap, etc.
  • Succesvolle thuiskoks calculeren soms enkele procenten voor vervanging of reparatie van materialen. Immers moeten zij op regelmatige basis een koekenpan of klein keukenattribuut vervangen.
  • 10% bijdrage voor Thuisafgehaald

De 10% bijdrage wordt automatisch bij de prijs van de maaltijd opgeteld wanneer deze online wordt gezet. De afhaler betaalt deze 10%. Afhalers betalen vooraf online, tenzij er sprake is van een maaltijd op verzoek. Thuisafgehaald betaalt de thuiskok vervolgens 1x per week uit waarbij de 10% bijdrage wordt ingehouden.

De organisatie

Thuisafgehaald is een stichting, wat inhoudt dat ze een non-profitorganisatie is. Ze wordt financieel gesteund door diverse partners, gemeenten, fondsen en subsidies. De bijdrage die afhalers betalen wordt voornamelijk gebruikt om de website te hosten. Thuisafgehaald is in 2012 opgericht door Marieke Hart en Jan Thij Bakker.

Statistieken

Anno februari 2019
  • Ruim 12.000 thuiskoks
  • Ruim 87.500 afhalers
  • Bijna 200.000 maaltijden gedeeld
© 2019 Chefkok, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf geen zin om te koken? Eten bij de burenZelf geen zin om te koken? Eten bij de burenSommige mensen hebben niet zon zin om te koken of zijn er niet zo goed in. Altijd naar een restaurant is te duur en ook…
Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voor - en nadelenMaatschappelijk verantwoord ondernemen is tegenwoordig een populair onderwerp. Het wordt ook wel duurzame ontwikkeling g…
Maatschappelijk verantwoord ondernemenIn de horeca is het een komen en gaan van trends en ontwikkelingen, sommigen blijven hangen, anderen zijn na een jaar al…
Duurzame ontwikkeling van vastgoedDuurzame ontwikkeling van vastgoedWanneer een bedrijf zich interesseert voor verduurzaming van de huisvesting, wil zij natuurlijk direct weten welke ingre…
Plaatselijk vet verbranden: Hoe kun je lokaal afvallen?Plaatselijk vet verbranden: Hoe kun je lokaal afvallen?Wanneer we onszelf in de spiegel bekijken, kunnen sommige delen er eigenlijk best mee door. We hebben goede benen of bes…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: www.Thuisafgehaald.nl
  • www.thuisafgehaald.nl
  • https://youtu.be/JPFJ4nK46Rs

Reageer op het artikel "Thuisafgehaald.nl: lokaal maaltijden afhalen tegen kostprijs"

Infoteur: Chefkok
Gepubliceerd: 11-02-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!