Dag van het IJs

Dag van het IJs Hij bestaat echt, de Dag van het IJs. Het is zelfs een Europese Dag van het ijs, van het ambachtelijk ijs, welteverstaan. De Dag van het IJs werd in 2013 voor de eerste keer georganiseerd. Het initiatief tot de dag komt uit het land van het lekkere ambachtelijke ijs, Italië. In Nederland is er ook aandacht voor ambachtelijk ijs, met wedstrijden, verkiezingen en heerlijk schepijs.

Begin van het ijsseizoen

De Europese Dag van het IJs vindt plaats aan het begin van het ijsseizoen. Het is als de rokjesdag voor het schepijs. De Europese vereniging van ambachtelijk ijsbereiders, Artglace, is de initiatiefnemer van de dag. De Nederlandse vereniging van Italiaanse IJsbereiders (Ital) is gelieerd aan die Europese vereniging.

Stracciatella

In het eerste jaar van de Dag van het IJs staat in het algemeen het ambachtelijke ijs centraal en in het bijzonder een smaak ijs, stracciatella bijvoorbeeld. Die smaak wordt op de Dag van het IJs aangeprezen en het hele jaar door in heel Europa door Artglace-leden verkocht. De traditionele stracciatella is een heerlijke ijssoort die is samengesteld uit fiordilatte, melk/ vanille ijs, met chocolade en sinaasappelsap. Stacciatella krijgt de eer als hommage aan Bergamo Panattoni Henry, die in oktober 2013 overleed. Hij wordt beschouwd als de uitvinder van de stracciatella.

In Italië is er op de dag na de Dag van het IJs een ijsconferentie in Rome over de traditie van het ambachtelijk ijsmaken. Het doel is om het ambachtelijk ijsmaken onder de aandacht te brengen. De toegestroomde journalisten en belangstellenden kunnen na de conferentie het ijs proeven. In het mekka van de ijsbereiders wordt er ook veel aandacht aan het ijs besteed in televisieprogramma’s. Behalve in Rome vinden er in Venetië en in meer Italiaanse steden activiteiten plaats.

Tweede

In 2014 wordt voor de tweede keer de Dag van het IJs georganiseerd. Het evenement, waarvan het oorspronkelijke idee dateert uit 2008. In juli 2012 werd de dag officieel aangekondigd in een plenaire vergadering van het Europees Parlement in Straatsburg. Er moest een Europese Dag van het Ambachtelijke IJs komen, vonden ze in Straatsburg en de ijsbereiders waren het daar helemaal mee eens.

Een van de redenen om de dag te organiseren is om zuivelproducten en vers zelfgemaakt ijs van een goede kwaliteit te promoten. De voedselveiligheid staat daarbij hoog in het vaandel. Het is de enige Dag gewijd aan een levensmiddel die door het Europees Parlement van Straatsburg is aangekondigd. Voor de ijsbereidersbranche is dat een hele prestatie en eer. De ijsbereiders beschouwen hun ambacht als Europees erfgoed. De Dag is om de gepassioneerde ijsmakers een hart onder de riem te steken en hen de eer te geven die ze verdienen.

Made in Italy

Het Italiaanse schepijs heeft een grote reputatie vanwege de voortreffelijke smaak. Italië wordt daarom ook het land van de ijsmakers genoemd. In heel Europa zijn Italiaanse ijssalons te vinden. De benoeming van de Dag van het IJs door het Europees Parlement wordt gezien als een erkenning voor een beroepstak en een product.

Prijs

In Rome wordt ook een prijs uitgereikt aan de beste ijsmaker. In Bergamo is een wedstrijd wie het lekkerste roomijs weet te maken. In navolging van de Dag van het IJs komt er zelfs een IJs Festival. Overal in Italië worden er ijs-evenementen georganiseerd. De evenementen waaieren uit naar andere landen die Italiaans ijs maken en verkopen. Er is aandacht voor de ingrediënten, de aroma’s en de bereidingswijze. Alles draait om topkwaliteit.

Er is aandacht voor de traditie en voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de bereidingswijze en de smaak. Receptuur uit oude krinieken worden bestudeerd en er wordt geëxperimenteerd met toevoegingen zoals:
  • honing;
  • fruit;
  • wijn;
  • granen;
  • kaas;
  • groente.

Nederlandse IJsbereiders

De Nederlandse ijsbereiders promoten ook hun ijs op de Dag van het IJs. Aansluitend aan de Dag van het IJs is de Week van het Ambachtelijk IJs met de feestelijke bekendmaking van de IJssalon van het Jaar in het IJscentrum te Wageningen. Het IJscentrum, het kenniscentrum van de branche, beschouwt het als promotie van het ambacht. Vakwedstrijden krijgen veel aandacht in de pers en dat is een belangrijke reden om de wedstrijden te organiseren. De hele branche wordt onder aandacht van de Nederlandse consument gebracht. De winnaars van de verschillende ijswedstrijden spinnen er ook garen bij.
Wedstrijden zijn belangrijk omdat ze onderlinge competitie stimuleert tussen de ijssalons en ijsbereiders. Dat verhoogt de kwaliteit van het ambacht van de ijsbereiders en het ambachtelijk schepijs.
De ijsbereiders weten er bijzondere hapjes van te maken. Een paar voorbeelden om te likkebaarden:
  • Snickers ijs;
  • dark chocolate;
  • smurf ijs;
  • yoghurt ijs,
  • amarena ijs;
  • mango ijs;
  • suikerbroodijs.
De Dag van het IJs op 24 maart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Italiaans ijs, gelato Italiano, oorsprong en ontwikkelingItaliaans ijs, gelato Italiano, oorsprong en ontwikkelingDe Italianen zijn onder andere beroemd vanwege het heerlijke ijs dat ze maken. Als de zon weer begint te schijnen, doen…
Ventiaanse worteltaartDeze taart werd voornamelijk door de Joden in het Ghetto van Venetië gebakken. De Joden mochten tussen de negende en ach…
Het verhaal achter tiramisuTiramisu is een uiterst populair dessert, afkomstig uit Italië. Karakteristieke ingrediënten van dit dessert zijn mascar…
IJs, onweerstaanbare smaaksensatieIJs, onweerstaanbare smaaksensatieIJs staat garant voor een moment van geluk. Wil je je smaakpapillen laten dansen, genieten van iets onweerstaanbaars of…

Nationale Pannenkoekdag, groot smulfestijn voor jong en oudNationale Pannenkoekdag is een smulfestijn voor jong en oud dat in Engeland, Ierland en Australië al eeuwenlang wordt ge…
Simpele hapjes voor een feestSimpele hapjes voor een feestHeb je binnenkort een feest(je)? Lekkere hapjes zijn heel goed zelf te maken! En moeilijk of duur hoeft het echt niet te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • www.vakbladijs.nl
  • www.artglace.com
  • www.answers.yahoo.com
  • www.vaij.nl
  • www.ijscentrum.nl
  • www.ijsvakwedstrijden.nl
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Dag van het IJs"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 07-02-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: De Dag van ...
Schrijf mee!