InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Hengelosch Bier

Hengelosch Bier

Hengelosch Bier Het Hengelo Bier, het biertje gebrouwen in het Twentse Hengelo, is weer terug van weggeweest. Sinds 2010 weer op de markt en niet meer weg te denken. Ookal is het niet heel bekend onder algemeen Nederland, de echte Hengeloërs weten het toch altijd weer te vinden.

Geschiedenis

Het begon allemaal op 1 juni 1879 toen Herman Meijling en J.H. Bartelink een brouwerij opzetten, Hengelosche Stoom Beiersch Bierbrouwerij geheten. Het was een brouwerij die werd aangedreven door stoom en daar was men trots op, wat dat was nog vrij bijzonder in die tijd. De titel Beiersch kwam van het Beierse ondergistingsproces waar gebruik van werd gemaakt wat zorgde voor een langere houdbaarheidsdatum. Hengelo Bier had als logo een rood schild met daarop het Twentse ros afgebeeld. Het produceerde onder andere de volgende bieren:
  • Hengelo Bier Pilsener
  • Hengelo Bier Bokbier
  • Hengelo Bier Oud Bruin
  • Hengelo Bier Speciaalbier
De Eerste Wereldoorlog ging voorbij en Meijling wilde alleen verder, hij kocht Bartelink uit het bedrijf en zo werd het bedrijf alleen van hem, nu Hengelosche Bierbrouwerij genaamd. Kort daarna werd de brouwerij tot een naamloze vennootschap omgezet. De brouwerij was erg succesvol in die tijd, hij was zelfs groter dan Grolsch, wat nu ondenkbaar is geworden. Het brouwhuis werd steeds ouder en in 1952 werd besloten een nieuw brouwhuis te gaan bouwen. Kort daarna in 1965 volgde een modernere bottelarij, waarbij ook werd besloten frisdrank bij het assortiment in te nemen en zo de doelgroep te vergroten. Daarna ging het slechter met het bedrijf en in 1974 werd de brouwerij dan ook overgenomen door de Belgische Brouwerij Artois. Ondanks de overname werd er nog wel steeds bier geproduceerd onder de naam Hengelo Bier. Het bier werd in die tijd vooral opgekocht door de Aldi, het Hengelo Bier was een soort huismerk geworden voor de Aldi, tot het moment dat Aldi besloot over te stappen op een ander merk bier, Brouwmeester. Dit viel niet goed bij de brouwerij, hun grootste afnemer was weg en het was een verloren zaak, op 1 april 1988 moest de brouwerij zijn deuren sluiten. Gelukkig voor de liefhebbers was het merk zelf, het Hengelo Bier, nog niet direct weg uit de winkels, een andere bierbrouwerij, Wielemans-Ceuppens genaamd, heeft het bier nog een poosje door geproduceerd. Maar ook deze brouwerij sloot zijn deuren en toen was het bier toch echt een poosje van de markt af.

Hedendaags

In 1999 kochten projectontwikkelaars de grond waar het brouwerijhuis had gestaan op, met de bedoeling hier een nieuwe woonwijk te realiseren voor Hengeloërs die in het centrum wilden wonen. Het bleef voorlopig bij plannen en er gebeurde niet veel in het gebied, tot in juli 2005 er een brand werd aangestoken bij het ketelhuis wat bij de brouwerij hoorde. Het hele gebied liep zware schade op en pas toen werd duidelijk wat deze gebouwen voor Hengelo betekenden, ze hoorden erbij, ze hoorden bij de stad en zonder deze gebouwen was Hengelo niet langer compleet. Daarom werd besloten het brouwerijhuis te gaan restaureren, en dat werd gedaan. Hengelo werd weer als compleet beschouwd dankzij de restauratie.
Op 1 december 2007 werd ook het eerst Hengelo Biertje weer op de markt gebracht na twintig jaar van afwezigheid, gebrouwen in Beieren in samenwerking met bieronderneming Huttenkloas. Het eerste biertje kreeg de naam “Hengelo Bier Traditie Pilsener”. Sinds 2010 is het Hengelo Bier weer in Twente verkrijgbaar.

Succes

Toen het Hengelo Bier eindelijk weer werd verkocht in 2007, was het succes ervan enorm, het bier was niet aan te slepen. Alleen het bier werd gebrouwen in Duitsland, dat betekent dat het erg duur was om telkens het bier te laten afleveren in Nederland, de prijs werd dus erg hoog en dit begon de verkoop wel tegen te houden. Dus werd er weer een poosje gestopt met het verkopen van dit bier. Tot 2010, want toen besloot de Herrenhäuser Brauwerei te gaan investeren in het merk. Dit zorgde ervoor dat het bier weer voor een normale prijs in Twente kon worden verkocht.
© 2012 - 2019 Kleinester, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hengelobier.com/site/

Reageer op het artikel "Hengelosch Bier"

Infoteur: Kleinester
Gepubliceerd: 26-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!