InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Wijn opbergen: ongewone oplossingen

Wijn opbergen: ongewone oplossingen

Wijn opbergen: ongewone oplossingen Wijn was ooit vooral een elitedrank. Nu is wijn binnen bereik van elke liefhebber. Zeker nu wijngidsen wijnen van vijf á tien euro ook regelmatig hun 'stempel van goedkeuring' geven. Ook in Nederland wordt wijn steeds populairder. In een jaar of vijfendertig is onze wijnconsumptie verdubbeld! Maar: waar laat je je mooie wijnflessen, glazen en toebehoren? Daarvoor bestaan ongewone, originele oplossingen. Wijn. Ooit een elitedrank, nu binnen het bereik van elke liefhebber. Zeker nu gidsen goede wijnen van vijf á tien euro hun 'stempel van goedkeuring' geven. Bovendien gaan mensen steeds massaler op wijncursus. Het Productschap Wijn weet dan ook te melden dat al meer dan drie miljoen Nederlanders iedere dag een glas wijn drinken. Inmiddels 'klokken' wij Nederlanders gemiddeld per jaar 21,6 liter wijn weg, en dat is maar liefst een aantal van dertig flessen per persoon. Ter vergelijking: in 1975 was dat slechts de helft. Het feit dat ideele reclames regelmatig laten weten dat we 'met mate' moeten drinken, moeten we daarbij natuurlijk ter harte nemen. Maar duidelijk is in elk geval, dat wijn populairder is dan ooit.

Design en wijn

Wijn drinken betekent ook wijn bewaren. Daarvoor bestaan inmiddels al ruime hoeveelheden accessoires. Vanouds bekend is het wijnrek. Maar wist u dat wijnrekken nu ook onderwerp zijn van design? Van Abbevé maakt zulke design wijnrekken. En, een trend op zich: de wijnrekken zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Een andere trend wordt gevolgd door het ontwerp van een wijnrek van steigerhout. Sinds Piet-Hein Eek is het hergebruiken van functioneel hout uiterst trendy. Het ontwerp is geïnspireerd op het Franse pupitre ofwel champagne rek. Er zijn dertig flessen wijn in te plaatsen. Het robuuste steigerhout heeft twee stalen hoekankers, waarmee het wijnrek veilig en eenvoudig te bevestigen is.

De wijnboot

Een wel heel opvallende blikvanger is de originele vissersboot uit Bali die Van Abbevé heeft vertaald naar een duurzaam ontwerp, met ruimte voor tien wijnflessen. Twee schappen zijn bedoeld om wijnboeken en glazen mooi in op te kunnen bergen. Ook het hout van deze wijnboot is gerecycled, in dit geval gaat het om teak.

De wijnkast

De één laat de voorraad wijnflessen graag zien, de ander zet ze liever buiten beeld weg. Ooit geweten dat er iets bestaat als een heuse wijnkast? Deze kleurrijke kast met vintagelook is gemaakt van populierenhout. Een riante bron van opbergmogelijkheden, compleet met hangrek voor wijnglazen.

Wijnglazen hanglamp

Een accessoire die de zaken omdraait: niet het accessoire in dienst van de wijn en toebehoren, maar de wijnglazen in dienst van het interieur. De wijnglazen-hanglamp is geinspireerd door de interieurmode waarbij glazen, flessen en andere functionele voorwerpen naar fraaie verlichtingsontwerpen worden vertaald. Kijk maar in een hip café of restaurant: hele composities van glazen, melk- of drankflessen worden verbonden met lichtpuntjes en de designlamp is een feit. Zelf ook zo'n fraai stukje design in huis halen? De Van Abbevé lamp bestaat uit zes verchroomde stalen wijnglazen. Deze hangen met textielomwikkelend elektradraad aan een kroon.

Over Van Abbevé

Maurice van Abbevé begon in 2005 de onderneming Van Abbevé Hout en Interieur te Haarlem. Het handelskenmerk is dan (nog) meubelen, en wel vervaardigd van typerende materialen: steigerhout, sloophout en steigerbuis. Als de klantenkring groeit en mensen vragen naar complete interieurinrichting, gaat Van Abbevé designmeubelen maken. Daar zijn nu dus ook tal van op wijn en wijntoebehoren gerichte meubels en accessoires bij gekomen. Abbevé's ontwerpen worden verkocht onder de merknaam Handmade in Haarlem.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbericht Van Abbeve
  • Persbericht Van Abbevé

Reageer op het artikel "Wijn opbergen: ongewone oplossingen"

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 11-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!